授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2025年度/Academic Year   前期/First
開講曜限/Class period 木/Thu 7 , 木/Thu 8 , 木/Thu 9 , 木/Thu 10
授業区分/Regular or Intensive 週間授業
対象学科/Department
対象学年/Year 1年 , 2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院自専攻科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 講義科目
授業科目名/Course Title 情報メディア工学特論 /Advanced Information Media Engineering
単位数/Number of Credits 2
担当教員名/Lecturer 岡田 吉史 (システム理化学科数理情報システムコース)
時間割コード/Registration Code MR303
連絡先/Contact 岡田 吉史(教員室:V611
okada@muroran-it.ac.jp)
オフィスアワー/Office hours 岡田 吉史(木曜日 16:00-17:00 (V611室))
実務経験/Work experience
更新日/Date of renewal 2025/02/13
授業のねらい
/Learning Objectives
情報メディアの基本的な概念、技術、および応用について深く学び、実際の問題に適用する能力を養う。また、情報メディアが社会に与える影響を評価・分析できる力を身につけ、現代の情報社会における課題を解決するための視点とスキルを培うことを目的とする。

The course aims to provide a deep understanding of the fundamental concepts, technologies, and applications of information media, and to develop the ability to apply them to real-world problems. Additionally, it seeks to cultivate the skills to evaluate and analyze the societal impacts of information media, equipping students with the perspectives and expertise needed to address challenges in the modern information society.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
1. 情報メディアの基本的な概念、技術、及び応用を理解し、それらを実際の問題に適用する能力を身につけること。
2. 情報メディアが社会に与える波及効果を理解し、その影響を評価・分析できる能力を養うこと。

1. Understand the basic concepts, technologies, and applications of information media, and acquire the ability to apply them to real-world problems.
2. Understand the societal impact of information media and develop the ability to evaluate and analyze its effects.
授業計画
/Course Schedule
総授業時間数 22.5時間 (Total hours 22.5hrs)

1週目: 授業ガイダンス・情報メディアについて (Course Guidance and Introduction to Information Media)
2週目: 情報メディアとAI(Information Media and AI)
3週目:情報メディアとHCI(Information Media and HCI)
4週目:情報メディアとマルチモーダル処理(Information Media and Multimodal Processing)
5週目:情報メディアと社会的影響(Information Media and Social Impacts)
6週目: 学生発表とディスカッション(1)Student Presentations and Discussion (1)
7週目: 学生発表とディスカッション(2)Student Presentations and Discussion (2)
8週目: 学生発表とディスカッション(3)Student Presentations and Discussion (3)


各回の学修時間の目安は、事前・事後合わせて4時間必要です。
For each 90 minute class, students are expected to undertake an additional 4 hours of
self study.
教科書
/Required Text
なし。適宜資料を配布する。
教科書・参考書に関する備考 教科書は指定しない。資料は適宜Moodle上で配布される。

Nothing special. Materials will be distributed on the Moodle course as needed.
成績評価方法
/Grading Guidelines
プレゼンテーション(80%)とディスカッション(20%)で評価する。
合計点数が60点以上を合格とする.

Evaluation is based on a presentation (80%) and two reports (20%).
A score of 60% or better is required to pass this course.

履修上の注意
/Notices
この授業では、プログラミング言語を用いて、各自が設定したテーマに関する実験および性能評価を行う。したがって、履修者は下記のいずれかの条件を満たしていることが望ましい:
1. 学部において数理情報システムコースの「情報数学」と「プログラミングA」を修得している
2. 学部の卒業研究において、実験および性能評価に関わるプログラム開発経験がある

In this class, students will conduct experiments and performance evaluations on their own topics using programming languages. Therefore, it is desirable for enrollees to fulfill one of the following conditions:
1. Have completed "Information Mathematics" and "Programming A" in Course of Mathematical Science and Informatics in the undergraduate program.
2. Have experience in program development related to experiments and performance evaluations in their undergraduate graduation research.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
この授業科目は情報電子工学系専攻のシステム情報学コースの学習・教育目標の全ての項目に対応している.
This course is relate to all the educational policies of Cource of System Informatics in Division of Information and Electronic Engineering.
関連科目
/Related course
この授業科目は情報電子工学系専攻のシステム情報学コースの学習・教育目標の全ての項目に対応している.
This course is relate to all the educational policies of Course of System Informatics in Division of Information and Electronic Engineering.
備考
/Notes
本講義は日本語で行われる。

This lecture will be taught in Japanese.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等)
講義時間内に小テストを行う。
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
15%未満
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
各自の実験テーマを紹介し、互いに議論する。
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
15%未満
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
最先端の情報工学的アプローチを組み合わせた技術を習得する。
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超