開講学期/Course Start | 2025年度/Academic Year 前期/First |
---|---|
開講曜限/Class period | 他/Oth. |
授業区分/Regular or Intensive | 実習 |
対象学科/Department | 大学院工学研究科博士前期課程情報電子工学系専攻システム情報学コース/Master's CourseDivision of Information and Electronic EngineeringCourse of System Informatics,大学院工学研究科博士前期課程情報電子工学系専攻情報システム学コース/Master's CourseDivision of Information and Electronic EngineeringCourse of Computer Systemics |
対象学年/Year | 1年 , 2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院自専攻科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 必修 |
授業方法/Lecture or Seminar | 演習科目 |
授業科目名/Course Title | 情報電子工学特別研究Ⅰ(システム情報)/Advanced Information and Electronic Research Work I |
単位数/Number of Credits | 2 |
担当教員名/Lecturer | 塩谷 浩之 (システム理化学科数理情報システムコース) , 小林 洋介 (システム理化学科数理情報システムコース) , 髙岡 旭 (システム理化学科数理情報システムコース) , 佐賀 聡人 (システム理化学科数理情報システムコース) , 本田 泰 (システム理化学科数理情報システムコース) , 佐藤 和彦 (システム理化学科数理情報システムコース) , 工藤 康生 (システム理化学科数理情報システムコース) , 倉重 健太郎 (システム理化学科数理情報システムコース) , 渡邉 真也 (システム理化学科数理情報システムコース) , 岡田 吉史 (システム理化学科数理情報システムコース) , 太田 香 (システム理化学科数理情報システムコース) , 董 冕雄 (システム理化学科数理情報システムコース) |
時間割コード/Registration Code | MR332 |
連絡先/Contact |
塩谷 浩之(教育研究 9号館 V棟 V605 電子メール shioya (at mark) mmm.muroran-it.ac.jp ※at markを@としてください 原則,メール連絡でお願いします。 ) 小林 洋介(V612 0143-46-5440 ykobayashi(at)muroran-it.ac.jp スパム対策のため@を(at)で表記しています。 緊急時を除き,極力E-mailで連絡ください)) 髙岡 旭(E-mail: takaoka_at_muroran-it.ac.jp (_at_を@に変えてください)) 佐賀 聡人(連絡先E-mail: saga@muroran-it.ac.jp) 本田 泰(R306 honda(アットマーク)csse.muroran-it.ac.jp) 佐藤 和彦(教員室:V502 連絡先E-mail: kazu[at]muroran-it.ac.jp) 工藤 康生(工藤康生(V408 0143-46-5469 yask@muroran-it.ac.jp *@を小文字に変更してください。) ) 倉重 健太郎(倉重 健太郎(教員室:R302, kentarou[at]muroran-it.ac.jp)) 渡邉 真也(居室:V613 メールアドレス:sin[at]muroran-it.ac.jp ([at] は@に置換)) 岡田 吉史(教員室:V611 okada@muroran-it.ac.jp) 太田 香(ota@muroran-it.ac.jp 0143-46-5409) 董 冕雄(mxdong(at)muroran-it.ac.jp @を(at)と表示 居室:V313) |
オフィスアワー/Office hours |
塩谷 浩之(水曜日 11:00-1200 ) 小林 洋介(水曜日16:00-17:00) 髙岡 旭(特に指定しない.面談などを希望する場合,まずメールで相談内容・来訪可能な日時などを連絡をすること.) 佐賀 聡人(木曜日 10:30-12:00) 本田 泰(火曜日,13:30−14:30) 佐藤 和彦(水曜日 10:25~11:55 ) 工藤 康生(工藤康生(水曜日 16:30-17:30) ) 倉重 健太郎(倉重 健太郎(水曜日 16:30-17:00)) 渡邉 真也(月曜 16:00-17:00 場所:V613) 岡田 吉史(木曜日 16:00-17:00 (V611室)) 太田 香(水曜日:10:00~11:00(V313)) 董 冕雄(水曜日15:00~16:00) |
実務経験/Work experience |
|
更新日/Date of renewal | 2025/05/30 |
---|---|
授業のねらい /Learning Objectives |
修士課程における研究の基礎段階として、情報学に関する課題を設定して研究を行い、問題発見能力、計画立案能力、問題解決能力を身につける。 ・ 研究過程での討論、発表資料の作成をとおしてコミュニケーショ ン能力を身につける。 ・研究コミュニケーション能力の向上のためにPBLによるアクティブラーニングも可能な範囲で参加する。 As a basic stage of research in the master's program, students will set and conduct research on issues related to informatics, and acquire problem-finding, planning, and problem-solving skills. Students will acquire communication skills through discussions, thesis writing, and writing presentation materials in the research process. To participate in active learning through PBL to the extent possible in order to improve their research communication skills. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
1.情報学の課題について、問題を発見できる。 2.問題を解決するための計画を立案でき、その計画を遂行できる。 3.決まった期間内に課題を解決できる。 1. Get ability to identify specific problems in an issue in the field of information engineering. 2. Get ability to make plans to solve the problems and carry out the plans. 3. Get ability to solve the issue by a given time limit. |
授業計画 /Course Schedule |
【前期】 第1回 ガイダンス 第2~3回 ⽂献調査技術1~2 ⽂献調査⽅法、⽂献の読み⽅ 第4~6回 ⽂献調査技術3~5 図表の解釈、参考⽂献と被引⽤⽂献、重要⽂献の検索 第7~11回 ⼝頭発表技術1~5 パワーポイント作成前の準備、パワーポイント作成⽅法、アピール⼒のあるパワーポイント作成、発表原稿の作成⽅法、発表練習⽅法 第12~14回 資料読解1~3 資料の分析、資料の解釈、資料の検討 第15回 全体のまとめ 【後期】 第1回 ガイダンス、前期の内容の確認 第2~5回 研究討論技術の基礎1~4 討論の準備、討論の基礎、討論の姿勢、結論の導き⽅ 第6~9回 研究討論技術の応⽤1~4 他の意⾒との調整⽅法、補助資料の利⽤、討論を深める⽅法、討論のまとめ⽅ 第10回 全体発表会 第11回 全体発表会の議論と考察1 質問の検討 第12回 全体発表会の議論と考察2 質問の解答 第13回 全体発表会の議論と考察3 議論内容の吟味 第14回 全体発表会の議論と考察4 議論の発展 第15回 全体の総括 【First semester】 1st Guidance 2-3. literature review techniques 1-2. how to do literature review, reading the literature 4-6. bibliographic skills 3 interpretation of figures and tables, literature review techniques4 References and works cited, Presentation 5 Searching for important references 7-11. Presentation Technique 1-5 Preparation before making PowerPoint presentation, Direction of PowerPoint presentation, Creating a PowerPoint with appeal, Drafting the presentation, Direction of presentation practice 12~14. Materials Reading Comprehension 1~3 Analyzing Materials, Interpretation of Materials, Examination of Materials 15. Overall summary 【Second semester】 Guidance, review of previous semester's content 2-5. Basic Research Discussion Techniques 1-3: Preparation for Discussion, Basics of Discussion, How to Draw Conclusions 6-9. Application of Discussion Skills 1-4: Coordinating with Other Opinions, Using Supporting Materials, Deepening Discussion, Summarizing Discussion 10. Plenary Presentation 11. Discussion and Consideration of Plenary Presentation 1 Consideration of Questions 12. Discussion and Consideration of Plenary Presentation 2 Answering Questions 13. Discussion and Consideration of Plenary Session 3 Examination of Discussion Contents 14. Discussion and Consideration of Plenary Session 4 Development of Discussion 15. Summary of the Plenary Session |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
システム情報学に基づく作成物の機能実装や実行結果(70%)および発表プレゼンテーション(30%)によって評価する。 The evaluation will be based on the functional implementation and execution results of the system creation based on systems informatics (70%) and the presentation (30%). |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
|
関連科目 /Related course |
システム情報学ゼミナールⅠ、Ⅱ 情報電子工学特別研究Ⅱ |
備考 /Notes |
使用言語:日本語・英語 The language in this class is mainly Japanese, and Englsih can be used. |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
---|---|---|---|---|
該当するデータはありません |