開講学期/Course Start | 2025年度/Academic Year 前期/First |
---|---|
開講曜限/Class period | 他/Oth. |
授業区分/Regular or Intensive | 実習 |
対象学科/Department | 大学院工学研究科博士前期課程情報電子工学系専攻電気電子工学コース/Master's CourseDivision of Information and Electronic EngineeringCourse of Electrical and Electronic Engineering |
対象学年/Year | 2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院自専攻科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 演習科目 |
授業科目名/Course Title | 電気電子工学ゼミナールⅡ/Electrical and Electronic Engineering Seminar II |
単位数/Number of Credits | 2 |
担当教員名/Lecturer | 梶原 秀一 (創造工学科電気電子工学コース) |
時間割コード/Registration Code | MR331 |
連絡先/Contact | 梶原 秀一(E305-2,kajiwara@muroran-it.ac.jp) |
オフィスアワー/Office hours | 梶原 秀一(火・木:11:55 - 12:55) |
実務経験/Work experience |
更新日/Date of renewal | 2025/05/30 |
---|---|
授業のねらい /Learning Objectives |
ゼミナールⅠで習得した知識や解析手法を基礎として、自身の研究テーマにそれらをどのように適用・発展させるかを学修する。研究構想の発表と議論を通じて、研究目的・手法・意義の明確化を図り、論理的な思考力と説明力を養う。 Building on the knowledge and analytical methods acquired in Seminar I, this course aims to help students learn how to apply and develop those skills in relation to their own research themes. Through presentations and discussions, students clarify their research objectives, methodologies, and significance, while enhancing their logical thinking and explanatory skills. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
1.自身の研究テーマに関連する背景・先行研究を調査し、的確に説明できる。 2.研究目的・課題・方法について論理的に構成し、発表資料として表現できる。 3.他者の発表に対して建設的な質問やコメントを行い、議論に積極的に参加できる。 1. Investigate and clearly explain the background and related studies relevant to their own research theme. 2. Logically structure their research objectives, problems, and methods, and effectively present them using appropriate materials. |
授業計画 /Course Schedule |
第1回 ガイダンス Guidance 第2~5回 進捗報告と計画見直し Progress Reports and Plan Revisions 第6~10回 技術的課題の検討と議論 Discussion of Technical Challenges 第11~15回 論文作成の基礎と実践 Fundamentals and Practice of Academic Writing 第16~25回 発表・口頭試問準備 Preparation for Thesis Presentation and Oral Defense 第26~30回 成果発表 Final Presentations |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
ゼミナールにおける活動と参加度(50%)および発表会における予稿、質疑応答(50%)に基づいて総合的に評価し、60点以上を合格とする。The overall evaluation will be based on seminar participation and engagement (50%), as well as the manuscript and Q&A performance during the final presentation (50%). A score of 60 or higher is required to pass. |
履修上の注意 /Notices |
主任指導教員と十分打ち合わせの上履修すること Please consult and discuss enough with your professor. |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
この授業科目は情報電子工学系専攻の学習・教育目標の全ての項目に対応している。 This subject is related to all the objectives of the courses: Computer Systemics and Intelligent Informatics. |
関連科目 /Related course |
情報電子工学特別研究Ⅱ Advanced Laboratory in Electrical and Electronic Engineering. Advanced Information and Electronic Research Work II. |
備考 /Notes |
この科目は日本語と一部英語で授業を行う This subject will be taught in Japanese and partially English. |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
---|---|---|---|---|
該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等) |
研究室ゼミにより基礎知識の理解を深める. Understanding of basic knowledge of related research fields in seminar with laboratory members. |
---|---|
Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
50%超 |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
指導教員との研究打合せを通じて,自身の研究テーマの理解を深め,効果的に研究を遂行する. Deep understanding of own research work by scientific discussions with supervisors. |
Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
50%超 |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
教員との研究打合せを通して,自身の研究の位置付け,研究の社会的な意義を理解する. Understanding of background and final goal of own research work by scientific discussions with supervisors. |
Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
50%超 |