授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2025年度/Academic Year   前期/First
開講曜限/Class period 他/Oth.
授業区分/Regular or Intensive 実習
対象学科/Department 大学院工学研究科博士前期課程生産システム工学系専攻応用物理学コース/Master's CourseDivision of Production Systems EngineeringCourse of Applied Physics,大学院工学研究科博士前期課程生産システム工学系専攻物理物質科学コース/Master's CourseDivision of Production Systems EngineeringCourse of Physics and Materials Science
対象学年/Year 2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院自専攻科目
必修・選択/Mandatory or Elective 必修
授業方法/Lecture or Seminar 演習科目
授業科目名/Course Title 生産システム工学特別研究Ⅱ(物理物質)/Manufacturing System Engineering Special Research Ⅱ
単位数/Number of Credits 6
担当教員名/Lecturer 戎 修二 (システム理化学科物理物質システムコース)
時間割コード/Registration Code MR249
連絡先/Contact 戎 修二(ebisu@muroran-it.ac.jp, 0143-46-5620)
オフィスアワー/Office hours 戎 修二(金曜日, 16:00-18:00)
実務経験/Work experience 戎 修二(電機メーカーにおいて衛星通信用TWTの研究開発および各種電子管の要素技術研究開発の経験を有する。)
更新日/Date of renewal 2025/05/30
授業のねらい
/Learning Objectives
学士課程における研究活動や特別研究Iを通して修得した科学的思考法や理論,技術に基づき,自らの研究課題を進展させるために,文献を調査・精読し,発表や討論の方法について実践を通して習得を図る.また,論文の執筆方法の習得や全体発表の準備を通して,技術者および研究者として求められる問題解決能力の修得を図る.
Based on scientific thinking methods, theories, and techniques acquired through research activities in the undergraduate program and Special Research I, students will conduct literature surveys and critical reading to advance their own research topics and will acquire presentation and discussion skills through practical experience. In addition, students will acquire the problem-solving skills required of engineers and researchers through learning how to write papers and preparing for overall presentations.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
研究課題に対し,学部教育や特別研究Iで培われた専門能力をさらに発展させ,積極的にアプローチできる.
実験や解析方法を状況に応じて変更し,実践できる.
高度な専門知識を生かし,データの解析,考察ができ,その成果をまとめて発表できる.
To be able to further develop the specialized skills cultivated in undergraduate education and Special Research I and actively approach research topics.
To be able to change experimental and analytical methods as appropriate and carry them out in practice.
To be able to analyze and examine data using advanced specialized knowledge, summarize the results, and present them.
授業計画
/Course Schedule
総授業時間数(実時間);202.5時間
以下の授業展開は⼀例であり、実際の授業展開は指導教員により異なる。
【前期】
第1回 特別研究Iの振り返り
第2回 研究経過の発表と計画の見直し
第3回 見直しに基づいた実験・解析方法の策定
第4~6回  情報収集:文献のクリティカルリーディング
第7~9回 ポスター発表技術1~3:ポスターの特徴、ポスターの構成、ポスターの作成
第10~13回 討論技術の応⽤1~4:他の意⾒との調整⽅法、補助資料の利⽤、討論を深める⽅法、討論のまとめ⽅
第14回 発表の実践
第15回 まとめと振り返り
【後期】
第1回 ガイダンス:前期の内容の確認
第2~4回 情報収集:文献のクリティカルリーディング
第5~7回 論文執筆技術1~3:基本構成の確認、背景や目的,実験方法の記述の妥当性評価、結果や考察,結論,参考文献の記述の妥当性評価
第8~9回 ⼝頭発表技術1~2:パワーポイント作成実習、他者のパワーポイント評価
第10~13回 全体発表会の準備1~4:発表資料の作成、発表資料のまとめ⽅、発表練習、質問対策
第14回 全体発表会
第15回 全体の総括
Total hours (Actual hours) 202.5 hrs
The following course outline is an example, and the actual course outline varies depending on the supervising teacher.
Session 1: Review of Special Research I
Session 2: Review of plans
Session 3: Development of experimental and analytical methods based on the review
Session 4-6: Information gathering : Critical reading of literature
Session 7-9: Poster presentation techniques : Characteristics of posters, Poster composition, Creating a poster
Session 10-13: Application of discussion techniques : Methods for coordinating with other opinions, Effectively using supplementary materials, Methods for deepening discussion
Session 14: Presentations
Session 15: Summary and review
[Second semester]
Session 1: Guidance: Review of the first semester
Session 2-4: Information gathering : Critical reading of literature
Session 5-7: Paper writing skills : Confirming the basic structure, Evaluating the appropriateness of the description of the background, purpose, and experimental methods, Evaluating the appropriateness of the description of the results, discussion, conclusion, and references
Session 8-9: Oral presentation skills : presentation practice, Evaluation of other students' presentations
Session 10-13: Preparation for the overall presentation : Creating presentation materials, Presentation practice, Preparation for questions
Session 14: Overall presentation
Session 15: Overall summary
成績評価方法
/Grading Guidelines
全体発表会の準備状況,口頭発表の練習や1年間の論文精読内容等について指導教員が総合的に評価を⾏う.
The supervising teacher will give a comprehensive evaluation of the student's preparation for the overall presentation, practice of oral presentations, and critical reading of papers over the course of the year.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等)
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし