開講学期/Course Start | 2025年度/Academic Year 前期/First |
---|---|
開講曜限/Class period | 他/Oth. |
授業区分/Regular or Intensive | 実習 |
対象学科/Department | 大学院工学研究科博士前期課程生産システム工学系専攻航空宇宙総合工学コース/Master's CourseDivision of Production Systems EngineeringCourse of Aerospace System Engineering,大学院工学研究科博士前期課程生産システム工学系専攻航空宇宙総合工学コース/Master's CourseDivision of Production Systems EngineeringCourse of Aerospace System Engineering |
対象学年/Year | 2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院自専攻科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 必修 |
授業方法/Lecture or Seminar | 演習科目 |
授業科目名/Course Title | 生産システム工学特別研究Ⅱ(航空宇宙)/Manufacturing System Engineering Special Research Ⅱ |
単位数/Number of Credits | 6 |
担当教員名/Lecturer | 今井 良二 (創造工学科航空宇宙工学コース) |
時間割コード/Registration Code | MR248 |
連絡先/Contact | 今井 良二(B-214 r_imai@muroran-it.ac.jp) |
オフィスアワー/Office hours | 今井 良二(水曜日15:00-17:00) |
実務経験/Work experience | 今井 良二(輸送用機器製造事業を扱う企業での航空推進システムの流体設計技術の開発及び航空宇宙推進システム、原子力、エネルギープラント関連機器の伝熱設計技術の開発経験を有する) |
更新日/Date of renewal | 2025/05/30 |
---|---|
授業のねらい /Learning Objectives |
航空宇宙工学および関連の分野の研究テーマについて、演習を⾏い、研究に必要な知識を修得することを授業のねらいとする。 The aim of this class is to provide students with practical exercises on research themes in aerospace engineering and related fields, and to acquire the knowledge necessary for research. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
研究活動で必要な、情報収集能力、研究計画の作成・修正能力、科学機器活用能力、データ解析能力、異分野研究者とのコミュニケーション・プレゼンテーション能力を身につけることを到達目標とする。 The goal of this course is to equip students with the skills necessary for research activities: information gathering, creating and revising research plans, utilizing scientific equipment, data analysis, and communication and presentation skills with researchers from different fields. |
授業計画 /Course Schedule |
以下の授業展開は⼀例であり、実際の授業展開は指導教員により異なる。 【前期】 第1回 ガイダンス 第2~6回 ⼝頭発表技術1~5 パワーポイント作成⼊門、パワーポイントの⼯夫、パワーポイントのさらなる活⽤⽅法、発表原稿のまとめ⽅、発表練習について 第7~10回 ポスター発表技術1~4 ポスターの特徴、ポスターの構成、ポスター作成、発表原稿 第11~14回 補助資料準備1~4 補助資料の必要性、補助資料の作成、効果的な補助資料、メイン資料と補助資料の使い分け 第15回 全体のまとめ 【後期】 第1回 ガイダンス、前期の内容の確認 第2~5回 討論基礎1~4 討論の必要性と意義、討論の準備、討論に対する姿勢、討論への参加⽅法 第6~9回 討論応⽤1~4 正しい討論と論理、他⼈の意⾒との差異、深い討論へ向けて、討論のまとめ⽅ 第10~13回 全体発表会の準備1~4 発表資料の作成、発表資料のまとめ⽅、発表練習、質問対策 第14回 全体発表会 第15回 全体の総括 The following lesson plan is an example, and the actual lesson plan may vary depending on the instructor. [First semester] 1st session: Guidance 2nd-6th session: Oral presentation technique 1-5: Introduction to creating PowerPoint presentations, PowerPoint tricks, Further ways to use PowerPoint, How to organize your presentation manuscript, Presentation practice 7th-10th session: Poster presentation technique 1-4: Characteristics of posters, Poster composition, Creating a poster, Presentation manuscript 11th-14th session: Preparation of supplementary materials 1-4: The need for supplementary materials, Creating supplementary materials, Effective supplementary materials, Main materials and supplementary materials How to use auxiliary materials 15th session: Overall summary [Second semester] 1st session: Guidance, review of the contents of the first term 2nd-5th session: Basics of discussion 1-4: The necessity and significance of discussion, Preparation for discussion, Attitude toward discussion, How to participate in discussion 6th-9th session: Application of discussion 1-4: Correct discussion and logic, Differences with other people's opinions, Towards deeper discussion, How to summarize discussion 10th-13th session: Preparation for general presentation 1-4: Creating presentation materials, How to summarize presentation materials, Presentation practice, Preparation for questions 14th session: General presentation 15th session: Overall summary |
教科書・参考書に関する備考 |
指導教員からの直接指示による。 Due to directions from your adviser |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
成績評価は、特別研究Ⅱ発表会(中間,最終)のプレゼンテーション内容を100点満点で採点することによっておこない、60点以上を合格とする。 Grades will be assessed based on the presentation content at the Special Research II Presentation (midterm and final) out of 100 points, with a score of 60 or above being considered a pass. |
履修上の注意 /Notices |
再試験は行わない。不合格者は再履修すること。 The unsuccessful applicant has to re-study. |
教員メッセージ /Message from Lecturer |
実践的なテーマで考え方やプロセス、研究手法を取得してください。 Acquire the research process and way of thinking through pragmatic research theme. |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
・システム技術と基盤技術の理解と研究促進能力の育成 ・プレゼン能力取得と研究論文をまとめる力を養う Experiencing the pragmatic training, and acquring the solid communication skills. |
関連科目 /Related course |
生産システム工学ゼミナール Seminar on Production Systems Engineering |
備考 /Notes |
この科目は日本語と一部英語資料で授業を行う。 This subject will be taught in Japanese and partially English material. |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
---|---|---|---|---|
該当するデータはありません |