開講学期/Course Start | 2025年度/Academic Year 前期/First |
---|---|
開講曜限/Class period | 他/Oth. |
授業区分/Regular or Intensive | 実習 |
対象学科/Department | 大学院工学研究科博士前期課程生産システム工学系専攻応用物理学コース/Master's CourseDivision of Production Systems EngineeringCourse of Applied Physics,大学院工学研究科博士前期課程生産システム工学系専攻物理物質科学コース/Master's CourseDivision of Production Systems EngineeringCourse of Physics and Materials Science |
対象学年/Year | 1年 , 2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院自専攻科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 必修 |
授業方法/Lecture or Seminar | 演習科目 |
授業科目名/Course Title | 生産システム工学特別研究Ⅰ(物理物質)/Manufacturing System Engineering Special Research I |
単位数/Number of Credits | 4 |
担当教員名/Lecturer | 戎 修二 (システム理化学科物理物質システムコース) , 中里 直史 (その他) , 亀川 厚則 (システム理化学科物理物質システムコース) , 宮崎 正範 (システム理化学科物理物質システムコース) , 黒澤 徹 (システム理化学科物理物質システムコース) , 髙野 英明 (その他) , 磯田 広史 (システム理化学科物理物質システムコース) , 齋藤 英之 (システム理化学科物理物質システムコース) , 佐藤 勉 (システム理化学科物理物質システムコース) , 矢野 隆治 (システム理化学科物理物質システムコース) , 本藤 克啓 (システム理化学科物理物質システムコース) , 澤口 直哉 (システム理化学科物理物質システムコース) , 桃野 直樹 (システム理化学科物理物質システムコース) , 岸本 弘立 (システム理化学科物理物質システムコース) , 雨海 有佑 (システム理化学科物理物質システムコース) , 柴山 義行 (システム理化学科物理物質システムコース) |
時間割コード/Registration Code | MR246 |
連絡先/Contact |
戎 修二(ebisu@muroran-it.ac.jp, 0143-46-5620)
亀川 厚則(X204 / 0143-46-5642 / kamegawa@muroran-it.ac.jp) 宮崎 正範(K405 miyazaki@muroran-it.ac.jp 0143-46-5665) 黒澤 徹(Q205 / 0143-46-5637 / kurosawa@muroran-it.ac.jp) 磯田 広史( K307/ 0143-46-5619 / isoda@muroran-it.ac.jp ) 佐藤 勉(K206 0143-46-5626 tsato@muroran-it.ac.jp) 矢野 隆治(6号棟 K202 電話:5613 メール:ryie1(@)muroran-it.ac.jp (@)を@にかえる) 本藤 克啓(K407 / 0143-46-5632 / khondou@muroran-it.ac.jp) 澤口 直哉(Y607 / 0143-46-5673 / nasawa(at mark)muroran-it.ac.jp) 桃野 直樹(教育・研究2号館Q206室(内線5656)) 岸本 弘立(K-511 / 0143-46-5615 / hkishi@muroran-it.ac.jp) 雨海 有佑(Q209 E-mail:a-rain@muroran-it.ac.jp Tel:0143-46-5648) 柴山 義行(K210,yshibaya@muroran-it.ac.jp) |
オフィスアワー/Office hours |
戎 修二(金曜日, 16:00-18:00)
亀川 厚則(水曜日 / 13:00 – 15:00 / 予めメール連絡ください。) 宮崎 正範(火曜日16:15-18:00、この曜日・この時間以外でも都合がつけば対応します) 黒澤 徹(月曜日18:00-19:00) 磯田 広史(木曜日 13:00~14:30) 佐藤 勉(平日 12:10~12:50 他の時間も対応します.事前にEmail等で連絡をもらえると確実です.) 矢野 隆治(火曜日 16:00~17:00) 本藤 克啓(平日12:00 - 12:50) 澤口 直哉(金曜日10:25-12:00 (前期)) 桃野 直樹(金曜日:16時~18時(この他、月・火・水:12時~13時で在室していればOK)) 岸本 弘立(火曜日12:00~13:00) 雨海 有佑(Q209 火曜 16:00 ~ 19:00 上記以外でも在室時は対応可) 柴山 義行(前期:毎週火曜日:13:00~14:00 (この時間帯以外でも,ご連絡くだされば時間調整いたします) 後期:毎週月曜日:10:30~12:30 (この時間帯以外でも,ご連絡くだされば時間調整いたします)) |
実務経験/Work experience |
戎 修二(電機メーカーにおいて衛星通信用TWTの研究開発および各種電子管の要素技術研究開発の経験を有する。)
|
更新日/Date of renewal | 2025/05/30 |
---|---|
授業のねらい /Learning Objectives |
学士課程ににおいて習得した科学的思考法や理論,技術に基づき,さらに研究を進展させるための実験計画法や文献の調査・精読方法,発表や討論の基礎について学び、自らの研究へ反映させるための能力の習得を図る. Based on the scientific thinking methods, theories, and techniques acquired in undergraduate course, students will learn how to design experiments and survey and critically read literatures, as well as the basics of presentation and discussion, in order to further advance their research. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
研究課題に対し,学部教育で培われた専門能力をさらに発展させ,積極的にアプローチし,文献の調査・精読ができる. 実験や解析方法を計画・立案できる. 高度な専門知識を生かし,データの解析,考察を行い,その成果をまとめることができる. To be able to further develop the specialized skills cultivated in undergraduate education, actively approach research topics, and conduct literature surveys and critical reading. To be able to plan and propose experiments and analysis methods. To be able to analyze and examine data, and summarize the results, utilizing advanced specialized knowledge. |
授業計画 /Course Schedule |
総授業時間数(実時間);135時間 以下の授業展開は⼀例であり、実際の授業展開は指導教員により異なる。 【前期】 第1回 ガイダンス 第2~5回 研究機器の活用1~2:科学機器に用いられる基本原理、どのような知見が得られるか 第6~7回 研究提案:新規研究の動機設定、研究計画の策定 第8~9回 情報収集1~2:関連文献の調査とその整理 第10~12回 情報収集3~5:文献のクリティカルリーディング 第13回 情報収集6:先行研究と研究提案との違いの明確化 第14回 プレゼンテーション 第15回 まとめと振り返り 【後期】 第1回 ガイダンス,前期の内容の確認 第2~3回 実験計画:実験方法の計画、解析方法の選定 第4~5回 データ解析:解析の実習と結果の考察 第6~7回 研究のまとめ方1~2:主たる結論は何か、旨作成と発表準備 第8~11回 ⼝頭発表技術1~4:パワーポイント作成⼊門、パワーポイントの⼯夫、アピール⼒のあるパワーポイント作成、発表原稿の作成⽅法 第12~14回 討論技術の基礎1~3:討論の基礎、討論の姿勢、結論の導き⽅ 第15回 全体の総括 Total hours (Actual hours) 135 hrs The following course outline is an example, and the actual course outline varies depending on the supervising teacher. [First Semester] Session 1: Orientation Session 2-5: Utilization of research equipment 1-2: Basic principles used in scientific instruments, What kind of knowledge can be obtained Session 6-7: Research proposal : Setting the motivation for new research, Formulating a research plan Session 8-9: Information gathering 1-2: Survey and organization of related literature Session 10-12: Information gathering 3-5: Critical reading of literature Session 13: Information gathering 6: Clarifying the differences between previous research and the research proposal Session 14: Presentation Session 15: Summary and review [Second semester] Session 1: Guidance, review of first semester content Session 2-3: Experimental plan 1: Planning experimental methods, Selecting analysis methods Session 4-5: Data analysis 1: Analysis practice and consideration of results Session 6-7: How to summarize research : What are the main conclusions?, Preparing an abstract and presentation Session 8-11: Oral presentation skills 1~4: Introduction to PowerPoint, PowerPoint techniques, Creating an effective PowerPoint presentation, How to write a presentation script Session 12-14: Basics of discussion techniques 1-3: Basics of discussion, Attitude in discussion, How to draw conclusions Session 15: Overall summary |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
研究室ゼミ・報告会など内容に基づき,研究課題に関して必要な専門知識および技術の修得度や課題抽出能⼒,問題解決能⼒, 倫理性,プレゼンテーション能⼒について指導教員が総合的に評価を⾏う. Based on the content of laboratory seminars, report meetings, etc., the supervising teacher will comprehensively evaluate the student's level of acquisition of the specialized knowledge and skills necessary for research topics, their ability to identify issues, their problem-solving ability, their ethical awareness, and their presentation skills. |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
---|---|---|---|---|
該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等) |
|
---|---|
Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
|
Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
|
Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |