授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2025年度/Academic Year   前期/First
開講曜限/Class period 他/Oth.
授業区分/Regular or Intensive 実習
対象学科/Department 大学院工学研究科博士前期課程生産システム工学系専攻機械ロボット工学コース/Master's CourseDivision of Production Systems EngineeringCourse of Robotics and Mechanical Engineering
対象学年/Year 1年 , 2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院自専攻科目
必修・選択/Mandatory or Elective 必修
授業方法/Lecture or Seminar 演習科目
授業科目名/Course Title 生産システム工学特別研究Ⅰ(機械ロボ)/Manufacturing System Engineering Special Research I
単位数/Number of Credits 4
担当教員名/Lecturer 水上 雅人 (創造工学科機械ロボット工学コース) , 大石 義彦 (創造工学科機械ロボット工学コース) , 楠本 賢太 (創造工学科機械ロボット工学コース) , 藤平 祥孝 (創造工学科機械ロボット工学コース) , 安藤 哲也 (創造工学科機械ロボット工学コース) , 長船 康裕 (創造工学科機械ロボット工学コース) , 風間 俊治 (創造工学科機械ロボット工学コース) , 花島 直彦 (創造工学科機械ロボット工学コース) , 湯浅 友典 (創造工学科機械ロボット工学コース) , 藤木 裕行 (創造工学科機械ロボット工学コース) , 松本 大樹 (創造工学科機械ロボット工学コース) , 寺本 孝司 (創造工学科機械ロボット工学コース) , 成田 幸仁 (創造工学科機械ロボット工学コース) , 船水 英希 (創造工学科機械ロボット工学コース) , 佐々木 大地 (創造工学科機械ロボット工学コース) , 立山 耕平 (創造工学科機械ロボット工学コース) , 荘司 成熙 (創造工学科機械ロボット工学コース) , 田湯 善章 (創造工学科機械ロボット工学コース)
時間割コード/Registration Code MR244
連絡先/Contact 水上 雅人(B314,m-mizukami@muroran-it.ac.jp)
大石 義彦(oishi@muroran-it.ac.jp,B217室)
楠本 賢太(B212室
TEL;0143-46-5952
Mail;kusumoto@muroran-it.ac.jp)
藤平 祥孝(教員室:B313,yfuji@muroran-it.ac.jp)
安藤 哲也(K-612 / 0143-46-5647 / ando@mmm.muroran-it.ac.jp)
長船 康裕(教員室(Room No.):B201,osafune@muroran-it.ac.jp)
風間 俊治(T. Kazama,B319,46-5349,kazama@muroran-it.ac.jp)
花島 直彦(教員室: B-312,hana@muroran-it.ac.jp)
湯浅 友典(Tel: 0143-46-5347, E-mail: yuasa@muroran-it.ac.jp, Room: Y401)
藤木 裕行(B304,0143-46-5323,fujiki@muroran-it.ac.jp)
松本 大樹((B207) h_matsu@muroran-it.ac.jp
0143-46-5334)
寺本 孝司(teramoto@muroran-it.ac.jp,A204)
成田 幸仁(B317
0143-46-5396
y-narita@muroran-it.ac.jp)
船水 英希(funamizu@muroran-it.ac.jp)
佐々木 大地(部屋番号:B209
電話番号:0143-46-5310
E-mail:daichi@muroran-it.ac.jp)
立山 耕平(B302 / 0143-46-5318 / koheit@muroran-it.ac.jp)
田湯 善章(K707 / 0143-46-5641 / tayu@muroran-it.ac.jp)
オフィスアワー/Office hours 水上 雅人(木曜日:16:30 - 17:30)
大石 義彦(2024年度後期 火曜日12:55~14:25)
楠本 賢太(毎週金曜日 10:00-12:00)
藤平 祥孝(火曜13:00-17:00.これ以外の時間にも対応可能ですが,事前にメール等で来室予約してもらえると確実です.)
安藤 哲也(月曜日 13:30〜15:00)
長船 康裕(木曜日(Thu) 13:30~14:00)
風間 俊治(Mon. 10:30-11:30 in 1st semester [1Q & 2Q] of 2024 academic year
Mon. 16:00-17:00 in 2st semester [3Q & 4Q] of 2024 academic year (tentative))
花島 直彦(金曜日8,9時限(ただし,会議などで不在の場合あり).これ以外の時間も在室時は対応可能.)
湯浅 友典(Mon: 16:00-17:00, Tue: 13:00-14:00)
藤木 裕行(火曜日 14:30~16:00)
松本 大樹(火曜日 16:00-18:00)
寺本 孝司(水曜13:30-14:30,17:00-18:00)
成田 幸仁(水曜日 12:55~14:25)
船水 英希(火曜日16:00~17:00)
佐々木 大地(毎週月曜日14:00~15:30)
立山 耕平(月曜日 14:00~16:00)
田湯 善章(水曜日 / 16:30 - 17:30)
実務経験/Work experience
大石 義彦(自動車製造技術に関連する研究開発(2年)
創薬・新材料開発のための分析装置開発(1年))

藤平 祥孝(システム開発事業を扱う企業でのIoT関連のシステム開発経験を有する)





藤木 裕行(ガラスメーカーにおいて担当製造設備の機材設計に携わった在職経験を有する)




佐々木 大地(総合防食メーカーにおいて構造物の防食・補強施工に携わった在職経験を有する)

更新日/Date of renewal 2025/05/30
授業のねらい
/Learning Objectives
グループ単位で演習形式による少人数のゼミナールを開講し,研究に必要な知識及び問題解決能力を養う.
To learn knowledge necessary for a research and to develop problem-solving skills in groups, small-group seminars will be held in the form of exercises.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
1.国内外の研究事例を調査し,研究の背景,重要性,その国内・国際的な位置づけを理解できる.
2.研究活動で必要な研究計画の作成・修正能力,科学機器活用・データ解析能力,他の研究者とのコミュニケーション・プレゼンテーション能力を身につける.
1.Each student studies domestic and international research issues,  and can understand the background, importance, and position of the research both domestically and internationally.
2.To acquire ability for making and correction of research plan, the ability of the utilizing scientific instrument and data analysis, and the ability for communication presentation with other researchers.
授業計画
/Course Schedule
以下の授業展開は⼀例であり,実際の授業展開は指導教員により異なる.
【前期】
第1回 ガイダンス
第2~6回 ⽂献調査技術1~5 ⽂献調査⽅法、⽂献の読み⽅、図表の解釈、参考⽂献と被引⽤⽂献、重要⽂献の検索
第7~11回 ⼝頭発表技術1~5 パワーポイント作成前の準備、パワーポイント作成⽅法、アピール⼒のあるパワーポイント作成、発表原稿の作成⽅法、発表練習⽅法
第12~14回 資料読解1~3 資料の分析、資料の解釈、資料の検討
第15回 全体のまとめ
【後期】
第1回 ガイダンス、前期の内容の確認
第2~5回 討論技術の基礎1~4 討論の準備、討論の基礎、討論の姿勢、結論の導き⽅
第6~9回 討論技術の応⽤1~4 他の意⾒との調整⽅法、補助資料の利⽤、討論を深める⽅法、討論のまとめ⽅
第10回 全体発表会
第11~14回 全体発表会の議論と考察1~4 質問の検討、質問の解答、議論内容の吟味、議論の発展
第15回 全体の総括

Each laboratory will formulate a course schedule and implement it.
[First semester]
1st: Guidance
2nd-6th: Literature survey techniques 1-5: How to research literature, How to read literature, Interpretation of charts and figures, Reference literature and cited literature, Searching for important literature
7th-11th: Oral presentation techniques 1-5: Preparation before Oral presentations, How to create a PowerPoint presentation, Creating an appealing PowerPoint presentation, How to prepare presentation manuscript, How to practice presentation
12th-14th: Reading comprehension 1-3: Analyzing materials, Interpreting materials, Evaluating materials
15th: Summary

[Second semester]
1st: Guidance, review of previous session
2nd-5th: Basics of discussion skills 1-4: Preparation for discussion, Basics of discussion, Attitude toward discussion, How to reach a conclusion
6th-9th: Application of discussion skills 1-4: How to coordinate with other opinions, Using supplementary materials, How to deepen discussion, How to summarize discussion
10th: General presentation
11th-14th: Discussion and consideration at general presentation 1-4: Consideration of questions, Answering questions, Examination of discussion content
14th: Discussion and consideration at general presentation 4: Development of discussion
15th: Summary
成績評価方法
/Grading Guidelines
特別研究Iへの取り組み状況,特別研究I発表会におけるプレゼンテーションならびに質疑応答等を総合して評価する.100点満点中60点以上を合格とする.
A comprehensive evaluation will be made of the status of special research I efforts,  and the presentation and Q&A at the special research I meeting. A score of 60 or more out of 100 is considered passing.
履修上の注意
/Notices
再試験は行わない.不合格者は再履修すること.
No resit. Those who fail should retake the course.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等)
授業時間の関係で踏み込んだ研究には時間が不足するので、自主的にレビューや実験、理論や計算を行うこと。
期末に研究発表審査会を実施するので、必ず発表を行うこと。
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
研究遂行時における協働,研究分野の先行研究調査や実験手法の調査検討,その成果発表が行われる.
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
研究を取りまとめる上で様々な専門知識の応用と総合化が求められる.
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超