授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2025年度/Academic Year   前期/First
開講曜限/Class period 他/Oth.
授業区分/Regular or Intensive 実習
対象学科/Department 大学院工学研究科博士前期課程環境創生工学系専攻土木工学コース/Master's CourseDivision of Sustainable and Environmental EngineeringCourse of Civil Engineering,大学院工学研究科博士前期課程環境創生工学系専攻土木工学コース/Master's CourseDivision of Sustainable and Environmental EngineeringCourse of Civil Engineering
対象学年/Year 2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院自専攻科目
必修・選択/Mandatory or Elective 必修
授業方法/Lecture or Seminar 演習科目
授業科目名/Course Title 環境創生工学特別研究Ⅱ(土木)/Advanced Research on Sustainable and Environmental Engineering Ⅱ
単位数/Number of Credits 4
担当教員名/Lecturer 小室 雅人 (創造工学科建築土木工学コース)
時間割コード/Registration Code MR145
連絡先/Contact 小室 雅人(居室:教育研究1号棟・D210
内線:5228
E-mail: komuro@mmm.muroran-it.ac.jp)
オフィスアワー/Office hours 小室 雅人(火・金曜日:12:10-12:45)
実務経験/Work experience
更新日/Date of renewal 2025/05/29
授業のねらい
/Learning Objectives
環環境創生工学特別研究 I(土木)に引き続き、土木工学分野における高度な特定の課題について調査・研究を行い、これまで修得した知識の有効かつ適切な応用能力、さらには創造性と総合的な判断能力を涵養し、問題解決能力を育成することを目的とする。
The aim of this subject is to survey and research for advanced specific issues in the civil engineering field, rechargethe effective and appropriate application capability of knowledge that has earned so far and the overall judgment ability and creativity and develop the problem-solving skills.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
1.与えられた検討課題の目的および問題点を認識し、そのテーマについて自分の意見を持つことができる。
2.検討課題について、その問題点や解決に向けたアプローチ法を理解することができる。
3.解決に向けた検討を、設定されたアプローチ法に沿って具体的に実施することができる。
4.検討結果を報告書として整理し、自分の意見に基づいて、相手に対して適切で十分な発表を行うことができる。
1. Original ideas can be summarized about the problem of the given subject.
2. Appropriate methods can be proposed in order to solve the problem.
3. Research activities for solution can be done in accordance with the proposed methods.
4. A final report can be finished based on the research results, and a presentation can be performed based on it.
授業計画
/Course Schedule
以下の授業展開は⼀例であり、実際の授業展開は指導教員により異なる。
【前期】
第1回 ガイダンス
第2~6回 ⼝頭発表技術 パワーポイント作成⼊門、パワーポイントの⼯夫、パワーポイントのさらなる活⽤⽅法、発表原稿のまとめ⽅、発表練習について
第7~10回 ポスター発表技術 ポスターの特徴、ポスターの構成、ポスター作成、発表原稿
第11~14回 補助資料準備 補助資料の必要性、補助資料の作成、効果的な補助資料、メイン資料と補助資料の使い分け
第15回 全体のまとめ
【後期】
第1回 ガイダンス、前期の内容の確認
第2~5回 討論基礎 討論の必要性と意義、討論の準備、討論に対する姿勢、討論への参加⽅法
第6~9回 討論応⽤ 正しい討論と論理、他⼈の意⾒との差異、深い討論へ向けて、討論のまとめ⽅
第10~13回 全体発表会の準備 発表資料の作成、発表資料のまとめ⽅、発表練習、質問対策
第14回 全体発表会
第15回 全体の総括

[First semester]
1st: Guidance
2nd~6th: Oral presentation technique : Introduction to PowerPoint presentation, Presentation ideas, Advanced Use of PowerPoint, Preparation of presentation manuscript, Presentation practice
7th~10th: Poster presentation technique : Characteristics of Poster presetentation, Poster composition, Preparation of Poster, Preparation of presentation manuscript
11th~14th: Preparation of supplementary materials : What are supplementary materials?, Preparation of supplementary materials, Effective supplementary materials, How to use main materials and supplementary materials
15th: Summary

[Second semester]
1st: Guidance
2nd~5th: Basics for discussion : Key points for discussions, Preparation for discussions, Attitude toward discussions, How to participate in discussions
6th~9th: Practical use for discussion : Adequate discussion and logic, Differences with other people's opinions, for deeper discussions, How to summarize discussions
10th~13th: Preparation for general presentation : Creating presentation materials, How to summarize presentation materials, Presentation practice, Preparation for questions
14th: General presentation
15th: Summary

成績評価方法
/Grading Guidelines
全体発表会を⾏い、土木⼯学の関連分野について⼝頭発表を⾏う。全体発表会での発表内容や1年間の輪講内容について指導教員が総合的に評価を⾏う。
Students will give oral presentations on topics related to civil engineering at the general presentation session. The supervisors will comprehensively evaluate the content of the presentations and the content of this seminar during 1 year. A grade of more than 60 is accepted for a credit.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
学生便覧「学習目標と授業科目との関係表」参照

Check the correspondence with the student handbook.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等)
指導教員の助言のもと,研究テーマの設定,実験・解析,報告や論⽂の執筆は⾃主的,主体的に実施する。Under the advice of your academic advisor, you will set research themes, conduct experiments and analyzes, and write reports and papers on your own initiative.

Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
研究室内外で直接的あるいは間接的に数名でチームやグループを組み,研究の実施や成果の発表等を⾏う。その中で当該学生が⼗分に役割を果たしているかが重視される。Teams and groups of several people, directly or indirectly, are formed inside and outside the laboratory to carry out research and present the results. Among them, it is important whether you play a sufficient role.
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
これまでに学んだことを基礎として,総合的なアプローチによる問題解決型学習を⾏う。Based on what you have learned so far, you will conduct problem-solving learning with a comprehensive approach.
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超