授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2025年度/Academic Year   前期/First
開講曜限/Class period 他/Oth.
授業区分/Regular or Intensive 実習
対象学科/Department 大学院工学研究科博士前期課程環境創生工学系専攻土木工学コース/Master's CourseDivision of Sustainable and Environmental EngineeringCourse of Civil Engineering
対象学年/Year 1年 , 2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院自専攻科目
必修・選択/Mandatory or Elective 必修
授業方法/Lecture or Seminar 演習科目
授業科目名/Course Title 環環境創生工学特別研究Ⅰ(土木)/Advanced Research on Sustainable and Environmental Engineering Ⅰ
単位数/Number of Credits 2
担当教員名/Lecturer 小室 雅人 (創造工学科建築土木工学コース)
時間割コード/Registration Code MR142
連絡先/Contact 小室 雅人(居室:教育研究1号棟・D210
内線:5228
E-mail: komuro@mmm.muroran-it.ac.jp)
オフィスアワー/Office hours 小室 雅人(火・金曜日:12:10-12:45)
実務経験/Work experience
更新日/Date of renewal 2025/05/29
授業のねらい
/Learning Objectives
土木工学分野における高度な特定の課題について調査・研究を行い、これまで修得した知識の有効かつ適切な応用能力、さらには創造性と総合的な判断能力を涵養し、問題解決能力を育成することを目的とする。
The aim of this subject is to survey and research for advanced specific issues in the civil engineering field, recharge the effective and appropriate application capability of knowledge that has earned so far and the overall judgment ability and creativity and develop the problem-solving skills.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
1.与えられた検討課題の目的および問題点を認識し、そのテーマについて自分の意見を持つことができる。
2.検討課題について、その問題点や解決に向けたアプローチ法を理解することができる。
3.解決に向けた検討を、設定されたアプローチ法に沿って具体的に実施することができる。
4.検討結果を報告書として整理し、自分の意見に基づいて、相手に対して適切で十分な発表を行うことができる。
1. Original ideas can be summarized about the problem of the given subject.
2. Appropriate methods can be proposed in order to solve the problem.
3. Research activities for solution can be done in accordance with the proposed methods.
4. A final report can be finished based on the research results, and a presentation can be performed based on it.
授業計画
/Course Schedule
以下の授業展開は⼀例であり、実際の授業展開は指導教員により異なる。
【前期】
第1回 ガイダンス
第2~6回 ⽂献調査技術 ⽂献調査⽅法、⽂献の読み⽅、図表の解釈、参考⽂献と被引⽤⽂献、重要⽂献の検索
第7~11回 ⼝頭発表技術 パワーポイント作成前の準備、パワーポイント作成⽅法、アピール⼒のあるパワーポイント作成、発表原稿の作成⽅法、発表練習⽅法
第12~14回 資料読解 資料の分析、資料の解釈、資料の検討
第15回 全体のまとめ
【後期】
第1回 ガイダンス、前期の内容の確認
第2~5回 討論技術の基礎 討論の準備、討論の基礎、討論の姿勢、結論の導き⽅
第6~9回 討論技術の応⽤ 他の意⾒との調整⽅法、補助資料の利⽤、討論を深める⽅法、討論のまとめ⽅
第10回 全体発表会
第11~14回 全体発表会の議論と考察 質問の検討、質問の解答、質問の解答、議論の発展
第15回 全体の総括

The following plan is an example, and the actual plan will vary depending on the supervisor.
[First semester]
1st: Guidance
2nd~6th: Literature survey techniques : How to research literature,How to read literature,Interpretation of charts and figures,Reference literature and cited literature,Searching for important literature,Searching for important literature
7th~11th: Oral presentation techniques : Preparation before Oral presentations,How to create a PowerPoint presentation,Creating an appealing PowerPoint presentation,How to prepare presentation manuscript,How to practice presentation
12th~14th: Reading comprehension : Analyzing materials,Interpreting materials,Evaluating materials
15th: Summary

[Second semester]
1st: Guidance, review of previous session
2nd~5th: Basics of discussion skills : Preparation for discussion, Basics of discussion,Attitude toward discussion,How to reach a conclusion
6th~9th: Application of discussion skills : How to coordinate with other opinions,Using supplementary materials,How to deepen discussion,How to summarize discussion
10th: General presentation
11th~14th: Discussion and consideration at general presentation : Consideration of questions,Answering questions,Examination of discussion content,Development of discussion
15th: Summary
成績評価方法
/Grading Guidelines
研究室ゼミ・報告会など内容に基づき、研究課題に関して必要な専門知識および技術の修得度や課題抽出能⼒、問題解決能⼒、 倫理性、プレゼンテーション能⼒について指導教員が総合的に評価を⾏う。60点以上を合格とする。
The score of each student is evaluated based on their level of mastery of specialized knowledge and skills required for the research project, as well as their ability to identify issues, solve problems, and demonstrate ethics and presentation skills. A grade of more than 60 is accepted for a credit.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
学生便覧「学習目標と授業科目との関係表」参照
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等)
指導教員の助言のもと,研究テーマの設定,実験・解析,報告や論⽂の執筆は⾃主的,主体的に実施する。Under the advice of your academic advisor, you will set research themes, conduct experiments and analyzes, and write reports and papers on your own initiative.
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
研究室内外で直接的あるいは間接的に数名でチームやグループを組み,研究の実施や成果の発表等を⾏う。その中で当該学生が⼗分に役割を果たしているかが重視される。Teams and groups of several people, directly or indirectly, are formed inside and outside the laboratory to carry out research and present the results. Among them, it is important whether you play a sufficient role.
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
これまでに学んだことを基礎として,総合的なアプローチによる問題解決型学習を⾏う。Based on what you have learned so far, you will conduct problem-solving learning with a comprehensive approach.
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超