授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2025年度/Academic Year   前期/First
開講曜限/Class period 他/Oth.
授業区分/Regular or Intensive 実習
対象学科/Department 大学院工学研究科博士前期課程環境創生工学系専攻化学生物工学コース
対象学年/Year 2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院自専攻科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 演習科目
授業科目名/Course Title 環境創生工学特別ゼミナールⅡ(化学生物)/Advanced Seminar on Sustainable and Environmental Engineering Ⅱ
単位数/Number of Credits 2
担当教員名/Lecturer 徳樂 清孝 (システム理化学科化学生物システムコース) , 中野 英之 (システム理化学科化学生物システムコース)
時間割コード/Registration Code MR137
連絡先/Contact 徳樂 清孝(U204室、tokuraku@muroran-it.ac.jp、0143-46-5721)
中野 英之(教員室:H409, 電話番号: 0143-46-5753, E-mail: nakano(at)mmm.muroran-it.ac.jp  (at)は@に置き換えてください)
オフィスアワー/Office hours 徳樂 清孝(木曜日13:00-15:00)
中野 英之(火曜日9:00-10:00,その他在室時は随時OK)
実務経験/Work experience
更新日/Date of renewal 2025/05/29
授業のねらい
/Learning Objectives
化学生物工学分野の研究課題に関連した文献・資料を調査し、研究の背景、意義、位置づけ等を理解するとともに、より高度な専門知識を身につける。加えて、プレゼンテーション能力やコミュニケーション能力を身につける。
The aim of the seminar is to gain information in the field of the specialized research area and to understand the back ground and significance of the research subjects, and develop presentation and communication skills.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
1. 専門知識の深化:自身の研究分野に関する最新の知識を習得し、各自の研究課題に活用することができる。
2. コミュニケーション能力の強化:プレゼンテーション能力能力を身につけ、他の研究者と議論できる。
1. Deepening of specialized knowledge: Whether you can acquire the latest knowledge in their research area and apply it to their individual research topics.
2. Enhancement of communication skills: Whether you can develop presentation skills and engage in discussions with other researchers.
授業計画
/Course Schedule
以下の授業展開は⼀例であり、実際の授業展開は指導教員により異なる。
【前期】
第1回:シラバスの説明とガイダンス
第2~5回:研究機器の活用1~4:科学機器に用いられる基本原理
第6回:研究提案1:研究分野の背景
第7回:研究提案2:研究の動機設定
第8回:情報収集1:関連文献の調査法とその整理法
第9~15回:情報収集2~8:文献のクリティカルリーディング

【後期】
第1~8回:情報収集9~16:文献のクリティカルリーディング
第9回:データ解析1:目的に合った解析方法の選定
第10回:データ解析2:解析結果の吟味
第11回:研究のまとめ方1:主たる結論は何か
第12回:研究のまとめ方1:要旨作成
第13回:研究のまとめ方2:発表準備
第14回:プレゼンテーション
第15回:まとめと振り返り

The following course schedule is an example, and the actual course schedule may vary depending on each supervisor.
【First Semester】
1. Explanation of the syllabus and guidance
2~5. Utilization of research equipment 1~4: Basic principles used in scientific instruments
6. Research proposal 1: Background of the research field
7. Research proposal 2: Setting research motivations
8. Information gathering 1: Methods for investigating related literature and organizing them
9~15. Information gathering 2~8: Critical reading of literature

【Second Semester】
1~8. Information gathering 9~16: Critical reading of literature
9. Data analysis 1: Selection of appropriate analysis methods
10. Data analysis 2: Examination of analysis results
11. Summarizing research 1: What are the main conclusions?
12. Summarizing research 2: Abstract preparation
13. Summarizing research 3: Presentation preparation
14. Presentation
15. Summary and reflection
成績評価方法
/Grading Guidelines
内容理解度、発表の出来映え、議論への取り組みに基づいて指導教員が総合的に評価する。100点満点で60点以上が合格である。
The score of each student is comprehensively evaluated by the supervising professor based on their understanding of the content, the quality of their presentation, and their engagement in discussions. A grade of 60 or higher is required to earn credit.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
 
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等)
普段から自主的に文献検索を行い、与えられた研究テーマに関連する文献を読むこと。自主的にプレゼンテーションのスキルを磨くこと。
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
ゼミナールを行うためには研究室内外の種々のメンバーと協力しあう必要がある。その中で個人が十分に協調的に役割分担を担っているかを重視する。
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
15%未満
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
他の授業で学んでことを基礎とし、総合的な学習を行う。
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
15%~50%