授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2025年度/Academic Year   後期/Second
開講曜限/Class period 金/Fri 9 , 金/Fri 10
授業区分/Regular or Intensive 週間授業
対象学科/Department 応用理化学系学科応用物理コース/Department of Applied SciencesCourse of Applied Physics,システム理化学科物理物質システムコース/Department of Sciences and InformaticsCourse of Physics and Materials Sciences
対象学年/Year 3年 , 4年
授業科目区分/Category 教育課程 システム理化学科
必修・選択/Mandatory or Elective 必修
授業方法/Lecture or Seminar 演習科目
授業科目名/Course Title 科学英語/Basic English for Science
単位数/Number of Credits 1
担当教員名/Lecturer 亀川 厚則 (システム理化学科物理物質システムコース)
時間割コード/Registration Code J4086
連絡先/Contact 亀川 厚則(X204 / 0143-46-5642 / kamegawa@muroran-it.ac.jp)
オフィスアワー/Office hours 亀川 厚則(水曜日 / 13:00 – 15:00 / 予めメール連絡ください。)
実務経験/Work experience
更新日/Date of renewal 2025/08/15
授業のねらい
/Learning Objectives
The course aims to develop the ability to read and comprehend technical books and scientific papers related to science and engineering, through training in listening, English-to-Japanese translation, and Japanese-to-English translation.
==
科学・工学に関連する専門書および学術論文を読解できる能力を養うことを目的とし、ヒアリング、英文和訳、和文英訳のトレーニングを行う。
到達度目標
/Outcomes Measured By:
1. Students can read and comprehend English texts related to science and engineering.
2. Students can express scientific and engineering concepts in English.
3. Students can grasp the main ideas of spoken English through listening.
4. Students can understand the structure and style of scientific papers and acquire discipline-specific expressions.
==
1. 科学・工学に関連する英文を読解できる。
2. 科学・工学関連の事象を英語で表現できる。
3. ヒアリングを通して大意を把握できる。
4. 英語論文の構成とスタイルを理解し、特有の表現方法を習得する。
授業計画
/Course Schedule
Total Contact Hours: 22.5 hours

This course will be conducted in Japanese.
Course Schedule (Fridays, Periods 9–10):
Week 1: Course Guidance and Punctuation
Week 2: Dimensions, Geometry, and Formulae
Week 3: Physical Properties and Classification of Materials (+ Academic Vocabulary)
Week 4: Prepositions: Position, Movements, and Actions
Week 5: Structure and Tense Usage in Scientific Papers
Week 6: Explanation of Group Work (Reading and Presenting a Scientific Paper) and Experimental Instructions
Week 7: Scientific Papers: Introduction
Week 8: Scientific Papers: Methods (Experimental Procedure) – Describing Experimental Apparatus and Processes
Week 9: Scientific Papers: Results and Discussion #1 – Describing Graphs, Tables, and Figures
Week 10: Scientific Papers: Results and Discussion #2
Week 11: Scientific Papers: Conclusion (Summary)
Week 12: Group Presentations: Scientific Paper Reading #1
Week 13: Group Presentations: Scientific Paper Reading #2
Week 14: Final Examination
Week 15: Group Presentations: Scientific Paper Reading #3
Week 16: Group Presentations: Scientific Paper Reading #4

Study Requirements:
Students are expected to actively engage with course materials. Each session requires approximately two hours of self-study, including preparation and review. Pre-class and post-class assignments will be given. Students must read the relevant textbook sections before class and be prepared to participate in discussions and answer questions.
教科書
/Required Text
Moodleで配布する
教科書・参考書に関する備考 The textbook will be distributed via Moodle.
==
教科書(テキスト)はMoodle上で配布します。
成績評価方法
/Grading Guidelines
Grades will be based on assignments and the final examination, with a passing mark set at 60 points out of 100.
However, meeting all of the following four conditions is a mandatory requirement for passing:
1. Submission of assignments for at least 80% of the total number assigned.
2. Giving a presentation as part of the group work (Group Presentation).
3. Taking the final examination (Final Examination).
4. Having fewer than four absences.
Failure to meet any of the above conditions will result in a failing grade, regardless of the total score achieved.
==
評価は課題および最終試験の結果に基づき、100点満点中60点以上を合格とする。
ただし、以下の4つの条件をすべて満たすことが合格の必須条件である。

1. 課題提出数が出題回数の80%以上であること。
2. グループワークにおいて発表を行うこと(Group Presentation)。
3. 最終試験を受験すること。(Final Examination)
4. 欠席が4回未満であること。

上記のいずれか1つでも満たさない場合は、得点にかかわらず不合格とする。
履修上の注意
/Notices
This course is a practical (exercise-based) subject, and attendance is required for evaluation. Frequent absences or repeated failure to submit assignments will result in point deductions. Students who fail the course must retake it.

Assignments are, in principle, to be submitted during class. If you must be absent, submit the assignment by email with the subject line: "Scientific English – Assignment for Week ○", ensuring it is sent by the specified deadline. In the case of illness or other unavoidable circumstances that prevent submission by the deadline, explain the reason and submit the assignment as soon as possible after the deadline.

Any changes to the class schedule or important announcements will be communicated via Moodle or during class.
==
本授業は演習科目であり、出席が評価の前提となる。欠席や宿題の未提出が多い場合は減点の対象となる。不合格の場合は再履修が必要である。

課題は原則として講義中に提出する。やむを得ず欠席する場合は、件名を「科学英語 第○回課題の提出」としてメールで送信し、各提出期限までに提出すること。急病などやむを得ない事情で期限内に間に合わなかった場合は、理由を説明し、期限後でも速やかに提出すること。

授業の変更や連絡事項は、Moodleまたは授業中に通知する。
教員メッセージ
/Message from Lecturer
Each assignment is an important part of your preparation. To fully understand the lecture content, be sure to complete and submit all assignments.
==
課題は予習の一環として重要である。講義内容の理解を深めるため、必ず取り組み、期限内に提出すること。
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
Refer to the “Relationship between Learning Objectives and Courses” table in the Student Handbook.
==
学生便覧「学習目標と授業科目との関係表」参照
関連科目
/Related course
This course is related to general education English courses, seminars, and the graduation research project.
==
一般教養の英語科目、ゼミナールおよび卒業研究に関連する。
備考
/Notes
Although this course deals with English writing and grammar, the lectures will be conducted in Japanese./ 本講義では英語の文章や文法を扱いますが、授業は日本語で行います。
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等)
• 毎回、講義内容に関する課題を事前に解き、自己学習を行った上で授業に臨む。
• 最終試験に向けて、各回の課題や発表内容を復習し、知識と表現力の定着を図る。
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
• グループワークでは、担当論文の内容を深く理解し、分担部分だけでなく全体を説明できるよう準備する。
• 発表後には、他グループの発表内容を振り返り、比較・補足することで理解を深める。
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
15%~50%
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
・卒業研究など、研究で必要とされる英語読解と関連づけた授業を行う
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
15%~50%