授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2024年度/Academic Year   後期/Second
開講曜限/Class period 金/Fri 7 , 金/Fri 8 , 金/Fri 9 , 金/Fri 10
授業区分/Regular or Intensive 週間授業
対象学科/Department 全専攻
対象学年/Year 1年 , 2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院副専修科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 演習科目
授業科目名/Course Title ビジネス・プランニング論/Business Planning
単位数/Number of Credits 2
担当教員名/Lecturer 柴田 義光 (学部) , 吉成 哲 (学部)
時間割コード/Registration Code SQ133
連絡先/Contact 柴田 義光
吉成 哲(柴田義光(T111室 0143-46-5865 y_shibata@muroran-it.ac.jp)
吉成 哲(T104室 0143-46-5861 yoshinari@muroran-it.ac.jp) )
オフィスアワー/Office hours 柴田 義光
吉成 哲(柴田義光(毎週月曜日(10:00~12:00))
吉成 哲(毎週月曜日(11:00~12:00)))
実務経験/Work experience
更新日/Date of renewal 2024/03/11
授業のねらい
/Learning Objectives
新技術・新製品(サービス)のアイデアから、社内新規事業やベンチャー起業を検討する際には、ビジネスプランの作成が不可欠である。このビジネスプラン作成の手法、考え方を解説する。
これらの知識をベースとして、具体的な事業モデルを想定し、少人数グループディスカッションによるビジネスプランの作成演習を通じ、MOTに対する理解を深める。同時にグループディスカッションと事業提案プレゼンテーション(ピッチ)の手法を会得する。
When considering starting a new in-house business or starting a venture based on an idea for a new technology or product (service), it is essential to create a business plan. We will explain the method and way of thinking for creating this business plan.
Based on this knowledge, students will deepen their understanding of MOT by envisioning a specific business model and practicing creating a business plan through small group discussions. At the same time, students will learn methods for group discussions and business proposal presentations (pitch).
到達度目標
/Outcomes Measured By:
1.ビジネスプランの作成方法、考え方とその必要性を理解する。
2.グループディスカッションによる意見交換、意見集約のスキルを取得する。
3.グループにおける各自の果たすべき役割を理解する。

1. Understand how to create a business plan, how to think about it, and its necessity.
2. Acquire skills for exchanging opinions and collecting opinions through group discussions.
3. Understand each person's role in the group.
授業計画
/Course Schedule
ビジネスプランの各構成要素について講義により解説する。各グループで決定したテーマに関して、グループディスカッションを通じ、これらの構成要素について検討して、具体的なビジネスプランをまとめる。
Each component of a business plan will be explained through lectures. Regarding the theme decided by each group, these components are considered through group discussion and a specific business plan is compiled.

各授業は、概ね以下の流れで実施する。
①テーマに対する講義
②テーマに対するグループディスカッション
③各グループの検討内容の発表、意見交換

Each class will generally be conducted as follows.
①Lecture on the theme
②Group discussion on the theme
③ Presentation of each group's study contents and exchange of opinions

各週の授業時間は2週分をまとめて5~8時限とし実施する。
開講日は1週目受講者と調整の上、設定する(R6年度の 講義日程(予定)は教員メッセージを参照のこと)。
総授業時間数:180分×8週=24時間
各週の学修時間の目安は、事前・事後合わせて4時間です。

The start date of the course will be set after coordinating with the first week's participants (please refer to the instructor's message for the lecture schedule (scheduled) for the R6th year).
Total number of class hours: 180 minutes x 8 weeks = 24 hours
The estimated study time for each week is 4 hours including pre- and post-course hours.

1週目 シラバスの説明、ビジネスプランとは何か?
2週目 事業コンセプトの策定(1)
3週目 事業コンセプトの策定(2)
4週目 事業の特徴、競合分析、市場の特徴
5週目 販売基本方針、マーケティング戦略
6週目 販売計画、購買活動、財務プラン策定(生産、設備投資、人員、研究開発の各計画と損益計算)
7週目 ビジネスプラン取りまとめ(ピッチ資料の作成)
8週目 ビジネスプラン発表と意見交換 (外部専門家による講評を予定)

Week 1 Syllabus explanation, what is a business plan?
Week 2: Formulation of business concept (1)
Week 3: Formulation of business concept (2)
Week 4 Business characteristics, competitive analysis, market characteristics
Week 5 Basic sales policy, marketing strategy
6th week Sales plan, purchasing activities, financial plan formulation (production, capital investment, personnel, research and development plans and profit and loss calculation)
7th week Business plan compilation (creation of pitch materials)
8th week Business plan presentation and opinion exchange (commentary by external experts planned)


教科書・参考書に関する備考 教科書は、特に指定しない。関連資料をその都度配布・紹介する。
参考文献についても、必要に応じ紹介する。

Textbooks are not specified. Distribute and introduce related materials as needed.
References will also be introduced as necessary.
成績評価方法
/Grading Guidelines
・ビジネスプランの評価(グループ)25点
・ビジネスプランの発表(グループ)25点
・課題に対する個人のレポート(期末)1回 50点
 合計100点満点とし、60点以上を合格とする。60点未満の場合、レポートの再提出を求める。
・Business plan evaluation (group) 25 points
・Business plan presentation (group) 25 points
・Individual report on assignment (end of term) once 50 points
The total score is 100 points, and a score of 60 or more is considered passing. If the score is less than 60, you will be asked to resubmit the report.
履修上の注意
/Notices
ビジネスプランは毎回のグループディスカッションの積み重ねにより作成するため、出席率75%以上を原則とする。
Business plans are created through repeated group discussions, so attendance rate is generally 75% or higher.
教員メッセージ
/Message from Lecturer
令和6年度 講義日程(案)
10/ 4(金) 1回目
10/11(金) 2回目
10/18(金) (補講)ビジネスプラン案作成
(以降は実施案になります 詳細は受講者と相談して決定する予定)
10/25(金) 3回目    
11/15(金) 4回目
11/22 (金)5回目
12/ 6 (金)6回目
12/13 (金)7回目
12/20 (金)8回目 (最終日) ビジネスプラン発表会
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
どのような商品(サービス)を、どのようにして事業化につなげるか、MOTの基本的な考え方について演習による擬似的な体験を通じ理解する。

Students will gain an understanding of what products (services) and how to commercialize them, and the basic concept of MOT through simulated experiences through exercises.
関連科目
/Related course
MOT基礎論
備考
/Notes
この科目は、日本語で行う。
Lectures for this subject will be given in Japanese.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
該当するデータはありません