授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2024年度/Academic Year   後期/Second
開講曜限/Class period 火/Tue 1 , 火/Tue 2
授業区分/Regular or Intensive 週間授業
対象学科/Department 全専攻
対象学年/Year 1年 , 2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院副専修科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 講義科目
授業科目名/Course Title 産学連携論/Intellectual Production 'SANGAKU-RENKEI'
単位数/Number of Credits 2
担当教員名/Lecturer 飯島 徹 (学部)
時間割コード/Registration Code SQ131
連絡先/Contact 飯島 徹(iijima@muroran-it.ac.jp)
オフィスアワー/Office hours 飯島 徹(月曜日10:30-12:00 Q109)
実務経験/Work experience
更新日/Date of renewal 2024/02/07
授業のねらい
/Learning Objectives
グローバル経済化での世界的不況の下、日本の産業はより高度に知識集約化した高付加価値製品及び持続的に地球環境を維持する為の(エコな)新製品作りを、更に精力的に推進して行かねばならない。この様な状況の中で、産学連携は益々その重要度を増してゆくであろう。この産学連携を効果的に進め、結果として産業界も大学もそこから多くのものを得る様にし、以って日本の産業及び大学の振興を学ぶ。
Since this globalized economy is under worldwide depression, Japan’s industry needs to promote highly knowledge-intensive and high-value added products and new ecological merchandises to maintain the environment energetically. Therefore, SANGAKU-RENKEI: industry-university linkages will have more importance, and we must concern about Word-situations (COVIT19 and War between Ukraine and Russia influences World global economic networks and Energy and resources trading)
Herein we improve industry-university linkage efficiently and both industry and universities try to obtain profits from it. And we learn the better way to develop Japan’s industry and universities.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
到達度目標
Outcomes Measured By: 1.産学連携の経緯と現状の理解。

1.産学連携の経緯と現状の理解。
2.取組み事例を紹介し、成功した理由・不成功の原因を理解する。
3.効果的な産学連携活動。
4.海外の産学連携の実態と日本との比較。
5.日本に求められている人材育成。
1. To understand the history and current condition of industry-university linkages.
2. To know the examples of success and failure and find each causes.
3. Efficient activity.
4. Comparing Japanese and foreign industry-university linkages.
5. Required human resource development.
授業計画
/Course Schedule
総授業時間(実時間);2単位(90分/60分)X 15回 = 22.5時間
第1週 産学連携論のはじめ
第2週 「産学連携は何故必要か」
第3週 「海外に於ける産学連携の概要」(米、英、独、中国)
第4周 「日本に於ける産学連携の歴史」
第5週 「産学連携の現状」
第6週 「共同研究センターの産学連携への取組みの現状」
第7週 「産学連携の課題」
第8週 「産学連携の課題への対策」
第9週 「利益相反」
第10週 「TLOと知財本部」
第11週 「ベンチャービジネス」
第12週 「ベンチャービジネス2」
第13週 「産学連携に於ける共同研究の実態と成功の為のポイント」
第14週 「産学連携に於ける室工大の具体的取組事例」
第15週  まとめ 世界情勢の変化と今後の産学連携

Total lectures 15times / 22.5 hours
1. Guidance
2. What is industry-university linkages ‘SANGAKU-RENKEI’
3. History of innovation
4. History of innovation in Japan
5. Nowaday SANGAKU-RENKEI
6. Corporative research between industries and university
7. Tasks of SANGAKU-RENKEI
8. Example solutions of SANGAKU-RENKEI
9. Conflict of interest
10. TLO and intellectual property
11. Venture business (1)
12. Venture business (2)
13. Activity and good samples of industry- university linkages
14. Introductions of SANGAKU-RENKEI of results and hopes.
15. Summary ‘SANGAKU-RENKEI influenced WORLD TOPIX


各回の学修時間の目安は、事前・事後合わせて4時間必要です。
教科書・参考書に関する備考 授業はパワーポイントを使うので、特に指定はしない。
適時資料は配付することはあるので出席を怠らないように。
Use for PP and taking notes where I mention.
I will send some articles in the lecture occasionally.
成績評価方法
/Grading Guidelines
レポートにより評価し、100点満点で60点以上を合格とする。ただし、出席は70%以上。
Performance will be evaluated by submission of several times of reports. Scoring more than 60 out of 100 points is accepted for a credit and more than 70% attendance is also required.


履修上の注意
/Notices
指定しない
None
教員メッセージ
/Message from Lecturer
卒業後は何らかの形で産学連携に係わる機会が多いと想像します。その意味で この機会に産学連携の現状・課題・対応策等を理解して貰えたら幸甚です。
Let’s discuss and think about new ideas for problem and hope about it.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
講義での目標となる重要な案件についての講義の後、要所要所でレポートを4回程度小テストを課すことで、適時及び最後の総括でその解説と考察を行うことで対応する。
I introduce several points of views for Intellectual Production.
And I order you to 4 times reports to achieve the target of this lecture.
Finally, discuss about your opinion and idea for Intellectual Production
関連科目
/Related course
ベンチャービジネス特論、技術開発論、ビジネスモデル作成論, 経営学コースの科目
Several MOT courses, Managiment courses
備考
/Notes
授業の一部は英語(資料配付、板書、口頭説明)を行うが、基本的には日本語とする。
Japanese language is mainly used for this lecture, however, reference materials,
writing on blackboard, and oral presentation in English are provided briefly.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等)
産学官連携のケースを掲げて、各自の持論で意見を述べあい、実情と照らし合わせる形式で講義に反映させ、理解を深める
・演習では数名でグループを組み、成果発表も行う。その中で個人が十分に役割分担を行っているかを重視する。
I show same cases of matter and group-work style is introduced for the practice, and the outcome presentation is required. The contribution of each student is focused.
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
・演習では数名でグループを取り組み、成果発表も行う。その中で個人が
十分に分担役割を行っているかを重視する。
A group-work style is introduced for the practice, and the outcome
presentation is required. The contribution of each student is
focused.
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
15%~50%
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
学んだことを基礎とし、総合的な学習を行うことで、後日その結果を発表してもらい評価を行う。
Based on the curriculum of sophomore, the learning style is
comprehensive and present of report  the study of results.
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超