授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2024年度/Academic Year   後期/Second
開講曜限/Class period 水/Wed 5 , 水/Wed 6
授業区分/Regular or Intensive 週間授業
対象学科/Department 全専攻
All divisions
対象学年/Year 1年 , 2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院副専修科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 講義科目
授業科目名/Course Title 法政策論/Legal Policy Studies
単位数/Number of Credits 1
担当教員名/Lecturer 清末 愛砂 (学部)
時間割コード/Registration Code SQ129
連絡先/Contact 清末 愛砂(清末 愛砂  
メール:akiyosue@muroran-it.ac.jp、居室:Q510、
Aisa KIYOSUE
mail: akiyosue@muroran-it.ac.jp, Room: Q510)
オフィスアワー/Office hours 清末 愛砂(火曜日:15:00-16:00 事前に必ずメールでアポをとってください。
Tuesday, from 3:00 pm to 4:00 pm, please make an appointment in advance by email.)
実務経験/Work experience
更新日/Date of renewal 2024/02/05
授業のねらい
/Learning Objectives
家族やジェンダー、社会保障に関する日本の法政策や現状を理解し、今後の課題について模索する。
To understand the Japanese legal policies on family, gender and social security, and the current situation, and to seek for the future agenda.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
(1) ローカルな視点のみならず、国際的な視点から家族やジェンダー、社会保障に関する法政策について考えることができる。
(2)家族やジェンダー、社会保障に関する法政策についての先行研究を検討し、それらに対する自分の意見をまとめ、発表することができる。
(1) To be capable to consider legal policies on family, gender and social security from local and international points of view.
(2) To be capable to examine prior research of legal policies on family, gender and social security, to sum up own opinions towards these research and to present them.
授業計画
/Course Schedule
総授業時間数(実時間):12時間
1. はじめに
2. 報告と討論(教科書内の判例)
3. 報告と討論(教科書内の判例)
4. 報告と討論(教科書内の判例)
5. 報告と討論(教科書内の判例)
6. 報告と討論(教科書内の判例)
7. 報告と討論(教科書内の判例)
8. 報告(教科書内の判例)と最終討論

各回の学修時間の目安は、事前・事後合わせて4時間です。

受講生には、議論に積極的に参加できるよう、授業で取り上げる教科書の章を読んでから授業に臨むことを求めます。

Total hours=12
1. Introduction
2. Presentation and discussion (court cases in the textbook)
3. Presentation and discussion (court cases in the textbook)
4. Presentation and discussion (court cases in the textbook)
5. Presentation and discussion (court cases in the textbook)
6. Presentation and discussion (court cases in the textbook)
7. Presentation and discussion (court cases in the textbook)
8. Presentation (court cases in the textbook) and final discussion

Enrolled students are required to read relevant chapters of the textbooks in advance which each seminar will focus on so that they can actively participate in discussion.

4 hours are needed every week for each seminar including before and after the seminar.

参考書等
/Required Materials
ジェンダー視点で読み解く重要判例40 ジェンダー法学会編 ; 二宮周平, 後藤弘子編集代表  日本加除出版 2023(ISBN:9784817849304)
教科書・参考書に関する備考 【教科書/Textbook】
ジェンダー法学会編 ; 二宮周平, 後藤弘子編集代表『ジェンダー視点で読み解く重要判例40』(日本加除出版、2023年)

Japan Association of Gender and Law, "40 Important Court Cases Reading from the gender perspective", Nihonkajoshuppan, 2023

【参考書/Reference Books】
特に指定しません。関連論文や資料をその都度指示します。受講生のニーズに合わせて、英語による関連資料を紹介します。
No specific reference books.
Relevant articles and materials will be designated each time. Relevant English references will be shown in accordance with enrolled students' needs.
成績評価方法
/Grading Guidelines
授業内の発表で評価し、合計100点満点中60点以上を合格とします。
Grading: Presentation (100%), Total 100 %
Grading Guidelines: 80-100=A, 70-79=B, 60-69=C, 59-=D

不合格の場合、次年度、再度履修してください。
Those who failed in obtaining credits of this seminar, please enroll again next year.

履修上の注意
/Notices
受講生には教科書の内容について発表してもらいます。また、積極的に討論に参加することも求められます。
Enrolled students are required to give presentations based on the textbooks. They are also expected to actively join the discussion.
教員メッセージ
/Message from Lecturer
家族やジェンダー、社会保障に関する法政策のあり方を人権の視点から議論しましょう。
Let's discuss desirable legal policies on family, gender and social security from a human rights point of view.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
なし
None
関連科目
/Related course
科学技術社会論
Science and Technology Studies
備考
/Notes
使用言語は、受講生の希望に応じて、日本語または英語とする。
The working language at this class will be either Japanese or English at enrolled students' request.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等)
進度に合わせて、事前に指定の教科書を読み、内容をまとめるとともに、議論の論点を作成すること。
Enrolled students are required to read the specified textbook in advance, summarise the content of the textbook and make points for discussion in time with enrolled students' progress.
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
15%~50%
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
受講生による報告とそれに基づく討論が中心となる演習型の授業である。受講生が積極的に討論に参加しているかどうかを重視する。
This class is a seminar-styled one which mainly consists of presentations by enrolled students and discussion based on the presentations. It is placed a premium on whether enrolled students actively participate in discussion or not.
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
他の人文社会科学系の科目から学んだ知識を同時に活かしながら、ジェンダーや社会福祉、家族に関する法政策論を総合的に学ぶ。
Enrolled students are required to learn legal policies on gender, social security system and families, applying knowledge gained through other humanities and social science subjects.
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超