開講学期/Course Start | 2024年度/Academic Year 後期/Second |
---|---|
開講曜限/Class period | 金/Fri 3 , 金/Fri 4 |
授業区分/Regular or Intensive | 週間授業 |
対象学科/Department | 全専攻 |
対象学年/Year | 1年 , 2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院副専修科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 講義科目 |
授業科目名/Course Title | 言語文化特論A/Language and Culture A |
単位数/Number of Credits | 1 |
担当教員名/Lecturer | 山田 祥子 (学部) |
時間割コード/Registration Code | SQ109 |
連絡先/Contact | 山田 祥子(yamada@muroran-it.ac.jp) |
オフィスアワー/Office hours | 山田 祥子(月曜 3, 4時限(10:25-11:55)Q616/この時間帯はできるだけ在室しますが、念のため事前に連絡をお願いします) |
実務経験/Work experience |
更新日/Date of renewal | 2024/08/12 |
---|---|
授業のねらい /Learning Objectives |
This subject aims to introduce several aspects of the languages in the world. Through this subject, students will be given an opportunity to compare their own languages with various languages in the world. 本科目は、言語文化についての様々な事例を見ながら、文化的な視点から言語を観る視点を養い、言語文化の普遍性と多様性を理解することを目的とする。 This year, the languages and cultures of Sakhalin (a.k.a. Karafuto so called by the Japanese) island are being introduced. Located just north of Hokkaido, Sakhalin Island has historically been closely related to Hokkaido and can be considered a "neighbor". However, for various reasons, there is a psychological distance between those of us living in Hokkaido and Sakhalin. This course is expected to help students become closer to Sakhalin and take a step forward in cross-cultural understanding. 今年度の本授業ではサハリン(樺太)の言語・文化を紹介する。サハリンは、北海道のすぐ北に位置し、歴史的にも北海道と深いかかわりのある「ご近所」といえる。しかし、さまざまな理由から、北海道に暮らす私たちとサハリンとの間には心理的な距離がある。本授業をとおして、受講生たちがサハリンを身近に感じ、異文化理解の一歩を進むことが期待される。 |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
1. To understand differences and similarities between languages and cultures in the world 2. To know who are the indigenous peoples in and around Hokkaido 3. To get interested in the cultural diversity in and around Hokkaido 1. 世界の言語・文化の多様性や普遍性を知る。 2. 北海道やその周辺の先住諸民族を知る。 3. 北海道やその周辺の文化多様性に関心をもつ。 |
授業計画 /Course Schedule |
Total hours: 12 Week 1: Introduction & Icebreaking 導入・アイスブレイキング Week 2: History & Culture of Sakhalin サハリンの歴史と文化(1) Week 3: History & Culture of Sakhalin サハリンの歴史と文化(2) Week 5: The Sakhalin Indigenous Languages (1) サハリン先住民言語(1) Week 6: The Sakhalin Indigenous Languages (2) サハリン先住民言語(2) Week 7: The Russian Language ロシア語 Week 8: End-term Exam 期末試験 毎回の授業でリアクションペーパーまたは小テストの提出が求められます。 A reaction paper or quiz paper is required in each class. 各回の学修時間の目安は、事前・事後合わせて1時間必要です。 For each 90 minute class, students are expected to undertake an additional 1 hours of self study. |
教科書・参考書に関する備考 |
No textbook. 教科書は指定しない。 Handouts will be provided as necessary. 必要に応じてプリントを配布する。 Further readings will be introduced during the course. 適宜、推薦図書を授業内で紹介する。 |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
The score of each student is evaluated by an End-term Assignment 50% (to evaluate Outcomes1,2 and 3) and reaction papers/ quiz papers 50% (to evaluate Outcomes 1,2 and 3). A score of 60 or above is required to pass this class. 期末課題50%(達成度目標1,2,3)、リアクションペーパー/小テスト50%(達成度目標1,2,3)で評価する。100点満点中60点以上が合格点である。 *The evaluation method may be changed. In that case, the lecturer will explain to the students properly. 学生への十分な周知のもと、評価方法は変更する可能性があります。 |
履修上の注意 /Notices |
・Assignments for absent students will be given to those who request them in advance or by the day following the class date. However, assignments will not be accepted after the deadline designated individually. 事前または授業日の翌日までに希望する者には、欠席者用の課題を指示する。締切はその都度指示する。締め切り後の課題は受理しない。 ・Students who fail the class are required to retake next year. 不合格者は再履修となる。 |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
JABEE(a)地球的視点から多面的に物事を考える能力とその素養に対応する。 An ability of multidimensional thinking with knowledge from global perspective. |
関連科目 /Related course |
言語文化特論B / Language and culture B |
備考 /Notes |
This course will be conducted in Japanese. email: yamada(at)muroran-it.ac.jp |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
---|---|---|---|---|
該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等) |
毎回の授業でリアクションペーパーを課す A reaction paper is required in each class. |
---|---|
Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
50%超 |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
|
Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
|
Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |