授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2024年度/Academic Year   前期/First
開講曜限/Class period 水/Wed 1 , 水/Wed 2
授業区分/Regular or Intensive 週間授業
対象学科/Department 全専攻
対象学年/Year 1年 , 2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院副専修科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 演習科目
授業科目名/Course Title 英語ライティング演習/Academic English Writing
単位数/Number of Credits 1
担当教員名/Lecturer 山田 祥子 (学部)
時間割コード/Registration Code SQ104
連絡先/Contact 山田 祥子(yamada@muroran-it.ac.jp)
オフィスアワー/Office hours 山田 祥子(月曜 3, 4時限(10:25-11:55)Q616/この時間帯はできるだけ在室しますが、念のため事前に連絡をお願いします)
実務経験/Work experience
更新日/Date of renewal 2024/03/07
授業のねらい
/Learning Objectives
理工系英語のパラグラフライティングの基礎力向上を目指す。
This class aims to improve basic skills in paragraph writing focusing on scientific English.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
1. 理工系英語の文章の特徴を文法と語彙の面から理解すること。
2. 理工系英語テキストの論理構造を理解すること。
3. 与えられたトピックについてパラグラフライティングを実践できること。
1. To understand the grammatical and lexical characteristics of scientific papers.
2. To understand the structure of scientific papers.
3. To be able to practice paragraph writing on a given topic.
授業計画
/Course Schedule
総授業時間数 22.5 時間   Total hours: 22.5

第1週/Week 1
オリエンテーション:シラバスの内容を理解し、次週からの準備を行う。
Orientation: Understand the contents of the syllabus, and prepare for the following weeks.
第2週/ Week 2: UNIT 1 An Anecdote
第3週/ Week 3: UNIT 2 A Chronological Biography
第4週/ Week 4: UNIT 3 A Thematic Biography
第5週/ Week 5: UNIT 4 Reporting
第6週/ Week 6: UNIT 5 A Critical Review
第7週/ Week 7: UNIT 6 Comparing / Contrasting
第8週/ Week 8: UNIT 7 REVIEW Units 1 ~ 6
第9週/ Week 9: UNIT 8 Seeing the Other Side
第10週/ Week 10: UNIT 9 A Problem / Solution Essay (1)
第11週/ Week 11: UNIT 10 A Problem / Solution Essay (2)
第12週/ Week 12: UNIT 11 An Academic (Opinion) Essay (1)
第13週/ Week 13: UNIT 12 An Academic (Opinion) Essay (2)
第14週/ Week 14: UNIT 13 An Academic (Arguing) Essay
第15週/ Week 15: UNIT 14 REVIEW Units 7 ~ 12

ほぼ毎週、教室で小課題に取り組み、提出いただきます(第1週、第8週、第15週を除く)。
Students are required to work on a small assignment in the classroom and submit it every week, except for the Week 1, 8, and 15.

宿題として、中間課題と最終課題を提出いただきます。各課題の内容は授業中に指示します。[中間課題の提出期限:6月12日(水)/最終課題の提出期限:8月7日(水)]
Students will be required to submit a midterm and a final assignment as homework. The details will be announced in the class.
Midterm assignment is due on 12 Jun./ Final assignment is due on 7 Aug.

学生への十分な周知のもと、授業計画は変更する可能性があります。
The course schedule might be changed keeping every student informed about it.
教科書
/Required Text
S3 : structure, structure, structure : the best guide to reading and writing ever = パラグラフ構造の読解から見るエッセイライティング ステュアート・ゲイル, 福原俊平, ティム・クロス著  南雲堂 2012(ISBN:9784523177043)
教科書・参考書に関する備考 指定の教科書を必ずご購入ください。
You are required to purchase the textbook.
辞書をお持ちになることを推奨します。
Bringing a dictionary is recommended.
成績評価方法
/Grading Guidelines
毎週の課題40%、中間課題30%、最終課題30%で評価する。100点満点中60点以上が合格点である。
The score of each student is evaluated by small assignments (40%), a mid-term assignment (30%), and a final assignment (30%). A grade of more than 60 is accepted for a credit.

到達度目標1~3は提出課題で評価する。
Goals 1-3 are evaluated by the assignments to be submitted.

学生への十分な周知のもと、成績評価方法は変更する可能性があります。
The evaluation method might be changed keeping every student informed about it.
履修上の注意
/Notices
不合格者は再履修しなければならない。
Students who failed in the class have to re-take the class.
事前登録が必須である。詳細は掲示板及びMoodleを見ること。
Pre-registration is necessary. See the bulletin board and Moodle for details.
事前登録期間は掲示板及びMoodleの指示に従うこと。
Pre-registration period is shown on the bulletin board and Moodle.

https://moodle2023.muroran-it.ac.jp/user/index.php?id=856

※事前登録期間:4月8日12時から4月15日12時
※Pre-registration period: April 8, 12:00 - April 15, 12:00.
教員メッセージ
/Message from Lecturer
間違いを恐れず、何事にも積極的に取り組んでください。
Don't be afraid to make mistakes and be open to anything.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
JABEE(a)地球的視点から多面的に物事を考える能力とその素養に対応する。
An ability of multidimensional thinking with knowledge from global perspective.
関連科目
/Related course
英語プレゼンテーション基礎 Basic English Presentation
備考
/Notes
This class will be conducted mostly in Japanese.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等)
ほぼ毎週、各回の授業内容に関する小課題に取り組む。
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
15%~50%
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
グループワークあるいはペアワークを取り入れることがある。
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
15%~50%
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
中間課題や最終課題では、エッセイを書くためにさまざまな話題に関心を持ち、主体的に考えることが重要になる。
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
15%~50%