授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2024年度/Academic Year   後期/Second
開講曜限/Class period 水/Wed 11 , 水/Wed 12
授業区分/Regular or Intensive 週間授業
対象学科/Department 全学科
対象学年/Year 1年 , 2年 , 3年 , 4年
授業科目区分/Category 教育課程 一般教養教育
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 講義科目
授業科目名/Course Title 異文化交流A(前半8週)/Intercultural Exchange Study A
単位数/Number of Credits 1
担当教員名/Lecturer 小野 真嗣 (学部)
時間割コード/Registration Code F1599
連絡先/Contact 小野 真嗣( 
ONO Masatsugu, Assoc. Prof., Center for International Relations  
Office: N203-1
Phone: 0143-46-5882
Email: onomasa@muroran-it.ac.jp  
 )
オフィスアワー/Office hours 小野 真嗣( 
Normally, Prof. ONO will be able to meet you while he is in his office. However, sometimes he cannot meet you when he participates in faculty meetings. Emailing him in advance will be better for you.  
 )
実務経験/Work experience
更新日/Date of renewal 2024/08/16
授業のねらい
/Learning Objectives
この科目は、留学生と日本人学生との合同で行い、日本や留学生の出身国に関する文化・社会・時事・歴史・生活習慣・ものの考え方などに関するさまざまなテーマについて、受講する学生が共同作業で調べたり、発表したり、討論したりすることによって、留学生と日本人学生が相互に交流しながら、異文化についての理解や多様性を深め合うことを目的とする。

This class aims at cross-cultural communication based on each student's background culture through both Japanese and foreign students' collaborative interactions so that they can understand cultural diversity and/or deepen intercultural understandings.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
1.自分の意見を様々なコミュニケーション方法を駆使しながら発表することができる
2.自分と異なる意見に対して耳を傾け、自身の考えと合わせつつ、議論を交わすことができる。
3.異文化に対して理解を深め、共存可能に向けた行動をとることができる。

1. Students can present their own ideas and thoughts through various communication skills.
2. Students can participate in discussion even including conflicting opinions.
3. Students can understand cultural diversity and find a way to coexist with others.
授業計画
/Course Schedule
In each lesson, the teacher deals with one theme on intercultural understanding, students research for issues on the theme by themselves as a group activity. After the class starts, each theme will be shown to students.

Total studying hours: 11.25
1st: Orientation of Intercultural Understanding (IU/オリエンテーション)
2nd: IU from the cultural viewpoint (Multicultural Society/多文化社会論)
3rd: IU from the cultural viewpoint (Consensus Building/合意形成論)
4th: IU from the linguistic viewpoint (Official Language & Language Education/公用語論・言語教育論)
5th: IU from the linguistic viewpoint (Non-Verbal Communication/非言語コミュニケーション論)
6th: IU from the viewpoint of social relations (World Views/世界情勢)
7th: IU from the viewpoint of social relations (Troubles/Wars/国際紛争)

※It depends on the number of students and/or progress schedule.
※In each lesson the teacher gives homework to students.
※Students should participate in each group work actively.

(各回の学修時間の目安は、事前・事後合わせて4時間必要です。You need to study by yourself at home at least four hours.)
教科書・参考書に関する備考 教科書はなく、適宜プリント資料を配布する。

No textbooks are required. The teacher gives worksheet to students.
成績評価方法
/Grading Guidelines
本授業は、各回テーマの事前調査・宿題/課題発表・レポート30%、授業中の発表・プレゼン40%、論述試験40%の割合に基づいて、積極性・貢献度も加味しながら評価を行う(到達度目標1,2)。100点満点中60点以上を合格とする。

Evaluation is based on the folioing four parts; Homework/Report Assignments 30%, Presentations 40%, Final exam (essay) 40%. Over 60 points are required to pass.
履修上の注意
/Notices
履修登録期間においては履修登録は行わない。代わりにMoodleのアンケート機能を用いて必要事項を記入すること。受講者多数の場合はMoodle記入内容に基づいて受講者選抜を行う。先着順登録とは限らない。日本人学生13名、外国人留学生13名、合計26名を上限とする。
外国人留学生は意見交換ができる日本語力(N3レベル以上)があることが望ましい。また、日本人学生は外国人留学生と英語でコミュニケーションできる能力が求められる。レポートは英語・日本語をその都度指定する。
授業には80%以上出席すること。不合格の場合は再履修すること。

If you are interested in taking this class, first you need get access to Moodle and answer each question there. You cannot register by yourself on CampusSquare.
26 students maximum: 13 for Japanese and 13 for international students.
It is better for international students to have Japanese language competence at least N3 for discussion with Japanese students. Instead, Japanese students also need to have English language competence at least TOEIC 550 or above.
Over 80% of attendance is required. Students have to retake this class if failed.
教員メッセージ
/Message from Lecturer
受け身的な受講ではなく、質問・意見・要望は授業の内外問わず、どんどん出して下さい。

I would like you to participate in this class very actively.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
この授業の修得単位は、
JABEE基準1(1)の(a):地球的視点から多面的に物事を考える能力とその素養、に対応している。

This class meets the conditions set by JABEE; 1(1)-(a).
関連科目
/Related course
日本人学生英語科目群、外国人留学生日本語科目群、海外留学科目群.


Subjects related to English language classes for Japanese Students, Subjects related to Japanese language classes for International Students, and Subjects related to Studying Abroad.
備考
/Notes
受講生は、10/1 17:00までに次のURLのMoodleコースにログインして、必要な回答を行ってください。
Potential participants need to answer each question at the following Moodle course by 17:00, October 1st.
https://kokusai.muroran-it.ac.jp/course/view.php?id=55

授業においては日本語を第一言語とするが、必要に応じて第二言語として英語も使用しながら説明することがある。多様な環境を創出できればと考えている。
※令和5年度後期より8週1単位科目となり、読替ができないことから、旧カリ適用の学生(編入生含む)は事実上受講できない。

In this class, both Japanese and English will be used.
Moodle will also be used.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等)
振り返りとして、授業冒頭に前時の確認を行うため、復習をよく行うこと。
Self-review of the previous lessons is very important.
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
15%~50%
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
授業では複数回に渡りグループ発表を行う。その際、個人の役割分担を明確にすること。
You need to conduct several group presentations. The instructor will evaluate your role as well as the presentation.
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
15%~50%
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
これまでに学習した人文・社会・自然科学の各分野の知識を基礎とし、異文化涵養のための総合的な学習を行う。
You will learn skills for intercultural environment based on what you have learned before.
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
15%~50%