開講学期/Course Start | 2024年度/Academic Year 後期/Second |
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開講曜限/Class period | 火/Tue 1 , 火/Tue 2 , 火/Tue 3 , 火/Tue 4 |
授業区分/Regular or Intensive | 週間授業 |
対象学科/Department | |
対象学年/Year | 1年 , 2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院自専攻科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 講義科目 |
授業科目名/Course Title | 伝送回路特論/Advanced Transmission Engineering |
単位数/Number of Credits | 2 |
担当教員名/Lecturer | 長谷川 弘治 (創造工学科電気電子工学コース) |
時間割コード/Registration Code | MS313 |
連絡先/Contact |
長谷川 弘治(教員室:7号館4階 Y403 連絡事項がある場合は, オフィスアワーに来室してください. 電子メール:本人かどうか確認できないのと履歴が確認できないので,使用しないでください.Moodleのメッセージを利用してください. なお必須記載事項とのことですから,アドレスを記載します. khasegaw@大学共通アドレス ) |
オフィスアワー/Office hours |
長谷川 弘治(科目のMoodleページに記載しています. あるいは,大学ホームページの電気電子工学コースオフィスアワー一覧を参照して下さい. ) |
実務経験/Work experience |
更新日/Date of renewal | 2024/08/05 |
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授業のねらい /Learning Objectives |
電磁界の回路網的扱いに関する電気回路と電子回路に関する知識を最初の3回で確認にする.続いて,回路網的扱いを議論する. First, we review of electrical and electronic circuit theory. Next, network method for analysis and representation of electromagnetic waves is discussed. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
電磁波動場に関する次の3点が説明できる. 1. 計算に有用な定理と考え方 2. ネットワーク表現 3. 集中定数回路素子モデル Students can explain 1. theorems and concepts of electromagnetic wave fields 2. network representations of electromagnetic fields 3. lumped constant circuit model 3. lumped constant circuit models |
授業計画 /Course Schedule |
22.5 hours 1. derivation of lumped circuit models from Maxwell equations 2. circuit graph 3. nonlinear resister circuit analysis 4. theorems and concepts for electromagnetic field computation 5. wave equations and Sturm -Liouville problems 6. waveguides and modal representations of the fields 7. two-dimensional problems 8. network representations of electromagnetic fields preparing 8 hours for each class is required. |
参考書等 /Required Materials |
L.B.Felsen, M.Mongiardo, and P.Russer, Electromagnetic field computation by network methods, Springer, 2009(ISBN:9783540939450)
大石進一,回路理論,コロナ社,東京,2013.(ISBN:9784339008494) |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
授業中の発表で評価する. なお本講義は反転授業である.配布した資料を読み,授業前に周知した問題について,授業中にグループで議論して解答をまとめ,各グループ1名が発表する. Presentation on the topic in each class is evaluated. |
履修上の注意 /Notices |
1. Students must register the moodle page. 2. Announcements about this lecture will be made in the moodle page. |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
They will emerge with communication skills, teamwork skills, ethical perspectives, the ability to learn on their own, and other solid technical skills that will enhance their capabilities as engineers. |
関連科目 /Related course |
It is strongly recommended to have studied electromagnetism and transmission lines in undergraduate course. Advanced Communication Engineering and Advanced Applied Electromagnetics |
備考 /Notes |
The lecture will be taught in Japanese. |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
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該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等) |
反転授業です |
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Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
50%超 |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
授業時間中にグループ討論をして理解を深め,発表します |
Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%~50% |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
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Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |