開講学期/Course Start | 2024年度/Academic Year 前期/First |
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開講曜限/Class period | 水/Wed 7 , 水/Wed 8 |
授業区分/Regular or Intensive | 週間授業 |
対象学科/Department | |
対象学年/Year | 1年 , 2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院自専攻科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 講義科目 |
授業科目名/Course Title | 環境材料学/Environmental Materials |
単位数/Number of Credits | 1 |
担当教員名/Lecturer | 亀川 厚則 (システム理化学科物理物質システムコース) |
時間割コード/Registration Code | MR227 |
連絡先/Contact | 亀川 厚則(X204 / 0143-46-5642 / kamegawa@muroran-it.ac.jp) |
オフィスアワー/Office hours | 亀川 厚則(水曜日 / 13:00 – 15:00 / 予めメール連絡ください。) |
実務経験/Work experience |
更新日/Date of renewal | 2024/01/17 |
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授業のねらい /Learning Objectives |
持続可能な社会の実現のために、環境問題の解決は重要な課題である。本講義では地球温暖化問題という社会的要請を解決する方法について材料科学の材料科学が担う役割について考える。カーボンニュートラル社会を実現するための水素エネルギー利用について理解し、水素吸蔵合金などエネルギー貯蔵・変換材料について学ぶ。 / Solving environmental problems is an important issue for the realization of a sustainable society. The role of material science in solving the social demand toward global warming will be considered in the course. The main topics are the utilization of hydrogen energy to realize a carbon-neutral society, and energy storage and conversion materials such as hydrogen storage alloys. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
地球環境の持続可能性について理解し、材料科学の視点から環境問題の解決法について理解する。省エネルギーや脱炭素社会実現に向けた機能性材料の役割を理解する。 / After completing the course, you: understand the sustainability of the global environment and how to solve environmental problems from the perspective of materials science. understand the role of functional materials in energy conservation and the realization of a decarbonized society. |
授業計画 /Course Schedule |
1. ガイダンス、持続可能な社会に向けた材料科学の役割 2. 地球温暖化問題とカーボンニュートラル 3. 再生可能エネルギー 4. 水素エネルギー利用システム 5. 水素吸蔵合金の科学と応用 6. 機能性材料とそのエネルギー変換能 7. 未利用熱エネルギー活用材料 8. エネルギーハーベスティング 総授業時間数(実時間):12時間 ーーーーーーーーーーーーーーーー 授業で学んだ事柄について、その日のうちに自己学習により復習すること 各回の学修時間の目安は、事前・事後合わせて4時間必要です。 1. Guidance, the role of materials science towards a sustainable society 2. Global warming issue and carbon neutrality 3. Renewable energy 4. Hydrogen energy utilization system 5. Science and application of hydrogen storage alloys 6. Functional materials and their energy conversion properties 7. Unused heat utilizing materials 8. Energy harvesting ---------------------------------- For each 90 minute class, students are expected to undertake an additional 4 hours of self study. Self-study about the contents of the class is recommended. |
教科書・参考書に関する備考 |
教科書の指定はありません。 ただし、教科書の代わりとなる講義資料をMoodleにアップロード します。 / No text book. Some lecture materials are uploaded on the Moodle-site. |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
レポートで評価し,100点満点中60点以上を合格とする.不合格者は再履修とする。 / The score of each student is evaluated by reports. A grade of more than 60 is accepted for a credit. |
履修上の注意 /Notices |
授業の変更や緊急時の連絡はMoodleのアナウンスメントなどで通知する。 / We will let you know by announcement/Moodle of class changes and emergency contact. |
教員メッセージ /Message from Lecturer |
持続可能な社会の実現に向けて、素材・エネルギー産業は水素エネルギーの導入によってカーボンニュートラルを推進します。 このコースは、再生可能エネルギーの利用を促進するために、エネルギー変換のための機能性材料、新材料および新エネルギー技術を理解することを目的としています。 / To realize a sustainable society, the materials and energy industries will promote carbon neutrality with hydrogenation. This course aims to understand functional materials for energy conversion, new materials & new energy technologies to promote the use of renewable energies. |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
学生便覧「学習目標と授業科目との関係表」参照 / See student handbook. |
備考 /Notes |
This course will be taught in Japanese. |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
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該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等) |
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Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
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Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
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Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |