授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2024年度/Academic Year   前期/First
開講曜限/Class period 火/Tue 9 , 火/Tue 10
授業区分/Regular or Intensive 週間授業
対象学科/Department
対象学年/Year 1年 , 2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院自専攻科目
必修・選択/Mandatory or Elective 必修
授業方法/Lecture or Seminar 講義科目
授業科目名/Course Title 飛行力学特論/Advanced Airplane Flight Mechanics
単位数/Number of Credits 1
担当教員名/Lecturer 溝端 一秀 (創造工学科航空宇宙工学コース)
時間割コード/Registration Code MR214
連絡先/Contact 溝端 一秀(教員室: S304
e-mail: mizobata(at)muroran-it.ac.jp
連絡は基本的にe-mailでお願いします。)
オフィスアワー/Office hours 溝端 一秀(特に指定しない。)
実務経験/Work experience 溝端 一秀(航空宇宙研究開発事業を扱う国立研究所において極超音速飛行実験機の概念設計(空力的機体形状設計、空力特性計測評価、飛行性能予測、等)に携わった在職経験を有する。)
更新日/Date of renewal 2024/02/15
授業のねらい
/Learning Objectives
固体翼航空機(いわゆる飛行機)はどのようなメカニズムで飛行するのか、その定常飛行性能はどのように評価されるのかについての基礎事項を修得する。
This course attempts to outline the following typical characteristics of airplane flight mechanics from the aspects of point mass motion:
1) aerodynamic forces, 2) level flight performance including the concepts of thrust and power required/available, range, endurance, etc, 3) performance of climbing up and glideing down.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
亜音速飛行機の空力特性と定常飛行性能の概略を推算できるようになる。
The aim of this course is to understand and to become able to predict outlines of aerodynamic characteristics and steady-state flight performances of subsonic airplanes.
授業計画
/Course Schedule
総授業時間数(実時間)12時間

1.翼および胴体の空気力学(3回)
1-1.揚力・抗力の発生メカニズム
1-2.寄生抗力と誘導抗力
1-3.空力特性推算データベースDATCOM
2.飛行機の定常飛行メカニズムと性能(3回)
2-1.水平飛行性能と必要推力・利用可能推力
2-2.水平飛行性能と必要パワー・利用可能パワー
2-3.上昇・降下性能
2-4.航続距離・航続時間
3.問題演習とレポート課題(1回)
4.まとめ(1回)

各回の自己学修時間の目安として、事前・事後合わせて4時間以上必要です。

1. Aerodyanmics of the wings and the fuselage (three weeks)
1-1. Mechanism of lift and drag generation
1-2. Parasite and induced drags
1-3. Empirical aerodyamic estimation database DATCOM
2. Steady-state flight mechanics and flight performance of airplanes (three weeks)
2-1. Thrusts required and available in steady-state level flights
2-2. Power required and available in steady-state level flights
2-3. Ascent and glide-down performances
2-4. Endurance and range
3. Excercises and homework (one week)
4. Summary (one week)

For each 90 minute class, students are expected to carry out an additional self-study of  4 hours or more.
参考書等
/Required Materials
Introduction to flight John D. Anderson, Jr  McGraw-Hill 2016(ISBN:9814636185)
教科書・参考書に関する備考 教科書は用いない。 No textbooks will be used.
授業では、自作資料を適宜配付します。 Handouts will be given in the class.
成績評価方法
/Grading Guidelines
実在の飛行機について、空力データベースDATCOMを用いて空力特性を推算し、これに基づいて各種飛行性能を推算するレポート課題を課します。100点満点中60点以上を合格とします。
Homework of calculating aerodynamic characteristics and flight performance of an existing airplane on the basis of the empirical aerodynamics database DATCOM will be assigned. It will be evaluated on a maximum scale of 100 points. Scores equal to or larger than 60 points will be the passing grade.
履修上の注意
/Notices
単位取得・高成績獲得の早道は「真面目に出席」する事ですので留意ください。
不合格の場合は翌年度再履修すること。
Perfect attendance at the class is highly recommended.
教員メッセージ
/Message from Lecturer
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
航空宇宙総合工学コースの概要における「コースカリキュラムにおいては、上記4分野に関する知識を基礎からシステムまで系統的に修得する」に対応する。
備考
/Notes
This course will be taught basically in Japanese, and additionally in English if any English-course students are registered and attend.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等)
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし