開講学期/Course Start | 2024年度/Academic Year 前期/First |
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開講曜限/Class period | 火/Tue 5 , 火/Tue 6 |
授業区分/Regular or Intensive | 週間授業 |
対象学科/Department | 大学院工学研究科博士前期課程環境創生工学系専攻建築学コース/Master's Course Division of Sustainable and Environmental Engineering |
対象学年/Year | 1年 , 2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院自専攻科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 講義科目 |
授業科目名/Course Title | 空間環境工学特論/Environmental Engineering of Urban and Architecture |
単位数/Number of Credits | 2 |
担当教員名/Lecturer | 桒原 浩平 (創造工学科建築土木工学コース) |
時間割コード/Registration Code | MR111 |
連絡先/Contact | 桒原 浩平(Y705, 0143-46-5250, kuwabara@muroran-it.ac.jp) |
オフィスアワー/Office hours | 桒原 浩平(いつでも可) |
実務経験/Work experience |
更新日/Date of renewal | 2024/03/11 |
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授業のねらい /Learning Objectives |
・環境に配慮した建築,都市の計画・設計を行うための幅広い知識を習得する。 ・インターンシップにおいて,建築設計業務を行う上で必要となる知識等を身に付けさせる。 ・ Learn a wide range of skills for carrying out the planning and design of urban and architecture in consideration of the environment. ・ To acquire the knowledge necessary to perform the architectural design of the business internship. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
・主に具体の環境に配慮した建築,都市等の研究・計画・設計事例を通じて,その評価,分析手法等についての素養を養う。 In this lecture, we investigate the case and research on urban construction and considering the environment that actually exists. And we feed their evaluation, the sophistication of the analysis technique. |
授業計画 /Course Schedule |
総授業時間(実時間):22.5時間 ・1~6週目:「環境」「地球・都市環境問題」「省エネルギー」の考え方や「現行施策の状況」「先進事例」等の「建築環境工学・建築設備」の総論 ・7~15週目:建築環境工学・建築設備に関する各論 (研究や実例の紹介・学生による発表:※上記の環境計画に関する「分析・評価手法」「関連する各種取組(条例,法律,規制や各種事業等)」「具体的な手法」等についての紹介や学生による発表) ・ 1-6 weeks: General of urban environmental planning, the concept such as environment and Earth and urban environmental issues and energy conservation. ・ 7-15 weeks: The particulars relating to urban environmental planning |
参考書等 /Required Materials |
快適な温熱環境のしくみと実践 空気調和・衛生工学会編集 空気調和・衛生工学会 2019(ISBN:4874180671)
空気調和・衛生設備のやさしい知識 空気調和・衛生工学会編 オーム社 1986(ISBN:4274084612) |
教科書・参考書に関する備考 |
以下も参考資料として利用できます。 Reference material Energy saving portal site:https://www.enecho.meti.go.jp/category/saving_and_new/saving/index.html Zero Energy Building portal site:https://www.env.go.jp/earth/zeb/index.html 空気調和・衛生工学会の学会誌 Journal of the Society of Heating, Air-Conditioning and Sanitary Engineers of Japan |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
100点満点中60点以上を合格とする。授業中の質疑の積極性・発表内容・レポートを総合的に得点化する。 Passing score is 60 points or more out of a possible 100 points. I will be scoring the overall aggressiveness and presentation of the contents of the questions during class, reports. |
履修上の注意 /Notices |
資料はその都度配布する Lecture materials will be distributed each time |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
大学院科目なので対応無し |
備考 /Notes |
授業の一部は英語(資料配付、板書、口頭説明)を使用するが、基本的には日本語とする。 Japanese language is mainly used for this lecture, however, reference materials, writing on blackboard, and oral presentation in English are provided briefly. |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
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該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等) |
成果発表に必要な資料を自分で探す。 自分でデータを取得しレポートにまとめる。 より熱性能の良い建物を探求する。 Find the materials you need to present your outcomes. Collect the data and summarize it in a report. Seeking better thermal performance buildings. |
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Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
50%超 |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
演習では数名でグループを組み、成果発表も行う。その中で個人が十分に分担役割を行っているかを重視する。 A group-work style is introduced for the practice, and the outcome presentation is required. The contribution of each student is focused. |
Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%~50% |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
建築環境工学・建築設備で学んだことを基礎とし、総合的な学習を行う。 The learning style is comprehensive based on what you learned in Environmental Engineering and Building Equipment. |
Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%~50% |