開講学期/Course Start | 2024年度/Academic Year 後期/Second |
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開講曜限/Class period | 月/Mon 3 , 月/Mon 4 |
授業区分/Regular or Intensive | 週間授業 |
対象学科/Department | |
対象学年/Year | 1年 , 2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院自専攻科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 講義科目 |
授業科目名/Course Title | 物質分離操作特論A/Advanced Separation Technology A |
単位数/Number of Credits | 1 |
担当教員名/Lecturer | 藤本 敏行 (システム理化学科化学生物システムコース) |
時間割コード/Registration Code | MS112 |
連絡先/Contact |
藤本 敏行(H304 5760 fjmt@muroran-it.ac.jp) |
オフィスアワー/Office hours |
藤本 敏行(月・水曜日 11:55-12:45 教員室前に掲示してあるオフィスアワーで確認してください。 授業が遠隔で行われている間は、E-mailやMoodleのフォーラムでコンタクトしてください。) |
実務経験/Work experience |
更新日/Date of renewal | 2024/02/08 |
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授業のねらい /Learning Objectives |
粒子サイズの分布の表現方法、粒子サイズに依存する粒子の運動の様式など,微細な固体粒子または液滴が空気や他のガス中に分散したエアロゾルの基礎を解説する。 分級、ろ過、分離などの粒子と気体の分離プロセスに関して、古典的な手法から、先進的な手法まで紹介する。 The fundamentals of aerosols, in which fine solid particles or liquid droplets are dispersed in air or other gases, are explained, including methods for expressing particle size distributions and behavior of particles that depend on particle size. From classical methods to advanced methods, the separation processes of particles and gases, such as classification, filtration, and separation, will be introduced. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
本コースを履修することで、次のことが可能となる。 1. 幅広い工業や自然現象に関連するエアロゾル科学を理解し、応用することができる。 2. エアロゾル粒子の運動を決定する粒子の流体中での運動を理解し、応用することができる。 3.エアロゾルやエアロゾル粒子のキャラクタライズに必要な分級法や分離法を理解し、正しく適用できる。 By taking this course, you will be able to: 1. Understand and apply aerosol science related to a wide range of industries and natural phenomena. 2. Understand and apply the motion of particles in fluids that determines the motion of aerosol particles. 3. To understand and correctly apply the classification and separation methods necessary for the characterization of aerosols and aerosol particles. |
授業計画 /Course Schedule |
講義は主に用意した資料を使用し板書形式を併用する。 総授業時間(実時間):12時間 第1週 イントロダクションと単位操作について 第2週 粒子径の定義 第3週 粒子径分布の表し方と計算方法 第4-5週 粒子(エアロゾル粒子を含む)の流体中での運動 第6-7週 粒子、エアロゾルの計測法 ・各回の学修時間の目安は,事前・事後合わせて4時間必要です. No. 1 Introduction of this course No. 2 Particle SIZE No. 3 Particle size distribution Nos. 4-5 Motion of particles including aerosol particles in fluid Nos. 6-7 Measurement of particle and aerosol size ・For each 90 minute class, students are expected to undertake an additional 4 hours of self study |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
この講義では、数回の課題提出と、講義終了後にレポート提出を課す。 課題が40%、レポートが60%で評価し、100点満点中、60点以上を合格とする。 The score of each student is evaluated by home work(s) and final report. Homework is graded with a weighting of 40% and final report with a weighting of 60%. A grade of 60 points or higher out of 100 points is accepted as credit. |
履修上の注意 /Notices |
出席が授業実施回数の2/3に満たない場合は、評価を行わないので注意すること。 Student should attend lectured more than 2/3. |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
この科目の単位習得は、種々の課題に対して問題点を分析し最適な解決策を見出す能力の習得(分析・解決能力)に対応する。解のない問題発見、デザイン能力を構築する。 The acquisition of credits in this subject corresponds to the acquisition of the ability to analyze problems and find the optimum solution for various problems (analysis / solution ability). Find unsolved problems and build design skills. |
備考 /Notes |
この授業は日本語と一部英語で授業を行う This course will be taught in Japanese and partially in English. |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
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該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等) |
該当なし |
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Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
受講者数が多い場合は、グループワークとプレゼンテーションを行う。 This course adopts group work and presentation, when we have many students. |
Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
50%超 |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
該当なし |
Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |