開講学期/Course Start | 2023年度/Academic Year 前期/First |
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開講曜限/Class period | 木/Thu 9 , 木/Thu 10 |
授業区分/Regular or Intensive | 週間授業 |
対象学科/Department | 全専攻 |
対象学年/Year | 1年 , 2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院副専修科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 講義科目 |
授業科目名/Course Title | からだの健康学/Health Studies |
単位数/Number of Credits | 1 |
担当教員名/Lecturer | 岩田 実 (学部) |
時間割コード/Registration Code | SQ122 |
連絡先/Contact |
岩田 実(保健管理センター内 教員室 Faculty Room in Health Service Center 0143-46-5855(代表) E-mail: iwatami@muroran-it.ac.jp) |
オフィスアワー/Office hours |
岩田 実(水曜日を除く平日 午前10時~12時 午後2時~4時 Weekdays except Wednesday 10:00-12:00 14:00-16:00) |
実務経験/Work experience |
岩田 実(大学病院や市中病院で生活習慣病に対する診療経験を有する Experience in treating lifestyle-related diseases at university hospitals and city hospitals) |
更新日/Date of renewal | 2023/06/13 |
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授業のねらい /Learning Objectives |
この授業においては、働き盛りの時期以降に発症する可能性のあるタバコ、アルコールによる健康障害や生活習慣病である糖尿病、高血圧、脂質異常症、痛風、心臓病などの疾患を理解して、将来の健康管理に視野を広げる事を目的とする。 The purpose of this class is to broaden the perspective on future health management by understanding health problems caused by tobacco and alcohol, and lifestyle-related diseases such as diabetes, hypertension, dyslipidemia, gout, and heart disease, which may develop after the prime of life. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
目標1:タバコ、アルコール、睡眠不足、肥満による健康障害を理解する。 目標2:生活習慣病である糖尿病、高血圧、脂質異常症、痛風の成因、診断、治療を理解する。 目標3:生活習慣病である動脈硬化性疾患の概要、AEDの操作方法、心肺蘇生方法について理解する。 Objective 1: To understand the health problems caused by tobacco, alcohol, sleep deprivation, and obesity. Objective 2: To understand the etiology, diagnosis, and treatment of lifestyle-related diseases such as diabetes, hypertension, dyslipidemia, and gout. Objective 3: To understand an overview of lifestyle-related arteriosclerotic diseases, how to operate an AED, and how to perform cardiopulmonary resuscitation. |
授業計画 /Course Schedule |
1週目:オリエンテーション、生活習慣病概要、保健管理センターの紹介 2週目:生活習慣病の原因であるタバコ、アルコール、睡眠不足による健康障害 3週目:生活習慣病の原因である過食、運動不足からくる肥満に伴う健康障害 4週目:生活習慣病各論 糖尿病の概要及び成因 5週目:生活習慣病各論 糖尿病の合併症 6週目:生活習慣病各論 糖尿病の治療、検査 7週目:生活習慣病各論 高血圧の臨床、成因、診断および治療 8週目:生活習慣病各論 脂質異常症、痛風、AED、心肺蘇生方法について 総授業時間=12時間 前回授業内容に関する授業前の小テストを実施するので、準備すること。 各回の学修時間の目安は、授業の前後合わせて4時間必要です。 新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、授業計画・授業実施方法は変更する可能性があります。 Week 1: Orientation, overview of lifestyle-related diseases, introduction to the Health Administration Center Week 2: Health problems caused by tobacco, alcohol, and lack of sleep, which are causes of lifestyle-related diseases Week 3: Health problems associated with obesity due to overeating and lack of exercise, which are causes of lifestyle-related diseases Week 4: Overview and etiology of diabetes mellitus Week 5: Lifestyle-related diseases: Complications of diabetes mellitus Week 6: Lifestyle-related Diseases: Treatment of Diabetes, Diabetes Testing Week 7: Introduction to Lifestyle Related Diseases: Clinical aspects, etiology, diagnosis and treatment of hypertension Week 8: Lifestyle-related diseases: dyslipidemia, gout, AED, cardiopulmonary resuscitation Total class time = 12 hours The estimated study time for each session requires a total of four hours before and after the class. Students are required to prepare for a pre-class quiz on the previous class content. Due to the epidemic situation of COVID19, the plan and implementation method may be changed.In that case, I will explain to you properly. |
参考書等 /Required Materials |
イメージできる生化学・栄養学 ナーシング・サプリ編集委員会, 赤尾正編集 メディカ出版 2020(ISBN:9784840472227)
まるごとわかる!生活習慣病 坂根直樹著 南山堂 2018(ISBN:9784525501419) 栄養学がわかる・つかえるゆるっと事典 : 学び始めに最適!! 徳永明子イラスト ; フクイサチヨ食材イラスト 永岡書店 2021(ISBN:9784522437766) |
教科書・参考書に関する備考 |
授業はPowerPointのスライドを用いて行い行う。 授業の資料として、毎回そのスライドのPDF化したものをmoodleにアップロードする。 その為、必ずしも参考書を購入する必要はない。 PowerPoint-slides are maily used in this lecture. A PDF version of those slides will be uploaded to moodle each time as class materials. Therefore, you don't necessarily need to buy a reference book. |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
期末試験は100点満点で60点以上を合格とする。 最終的な評価は、期末試験の点数に出席点を加味して行う。 なお、期末試験を受験するためには、80%以上の授業への出席が必要となる。 新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、成績評価方法は変更する可能性があります。 The final examination is worth 100 points and a score of 60 or more is required to pass. The final evaluation will be based on the score of the final examination plus attendance points. Please note that a minimum of 80% attendance in class is required in order to take the final exam. Due to the epidemic situation of COVID19, the evaluation method may be changed. In that case, I will explain to you properly. |
履修上の注意 /Notices |
再試験は行わない。 No reexamination will be given. |
教員メッセージ /Message from Lecturer |
自分の専門分野とは違う領域の学問について興味を持っていただける機会を作りたいと思います。可能ならば自分の専門分野への応用について考える時間を増やしていただきたい。又、今後、壮年期にかけて生じる可能性がある生活習慣病に関心を持ってもらい、自己の健康管理に興味を持ってほしい。 I would like to create opportunities for you to become interested in areas of study that are different from your own field of expertise. If possible, I would like them to spend more time thinking about applications to their own field of specialty. I would also like them to be interested in lifestyle-related diseases that may occur in their mature years, and to be interested in managing their own health. |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
学生便覧の「学習目標と授業科目との関係表」を参照 Refer to the table of the relationship between learning objectives and class subjects in the student handbook. |
関連科目 /Related course |
なし None. |
備考 /Notes |
本授業は基本的には日本語で行われる。 Japanese language is mainly used for this lecture. |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
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該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等) |
該当なし |
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Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
該当なし |
Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
該当なし |
Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |