開講学期/Course Start | 2023年度/Academic Year 前期/First |
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開講曜限/Class period | 水/Wed 1 , 水/Wed 2 |
授業区分/Regular or Intensive | 週間授業 |
対象学科/Department | |
対象学年/Year | 1年 , 2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院自専攻科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 講義科目 |
授業科目名/Course Title | 電力工学特論/Advance Electrical Power Engineering |
単位数/Number of Credits | 1 |
担当教員名/Lecturer | 渡邊 浩太 (創造工学科電気電子工学コース) |
時間割コード/Registration Code | MR312 |
連絡先/Contact | 渡邊 浩太(E304, 0143-46-5507, k-wata@muroran-it.ac.jp) |
オフィスアワー/Office hours | 渡邊 浩太(前期:火水10:30-13:00,後期:火木10:00-13:00) |
実務経験/Work experience | 渡邊 浩太(電線・ケーブル製造事業を扱う企業でのネットワーク機器の回路設計・開発経験を有する) |
更新日/Date of renewal | 2023/03/08 |
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授業のねらい /Learning Objectives |
エネルギー資源と環境ならびに電力システムからエネルギー問題を考える. エネルギー、電力の発生・輸送などに関する技術文書を読み、内容を理解するとともに、それをまとめる. To study the state and issues concerning energy from the viewpoint of energy resources, environment and electric power system. To develop the faculties for understanding the state and issue of energy, generation and transmission of electricity from literature and summarizing them. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
1.電力システムを理解し,資源と環境から電気エネルギー問題を調査して,調査データに基づいて電気エネルギーのあり方を論証できる. 2.エネルギー、電力の発生・輸送などに関する英文の技術文書の内容を理解できる. 1. Studying the issues concerning energy resources, environment and electric power system, and electric power sysytem is discussed. 2. Understanding the documents about energy, generation and transmission of electricity in English. |
授業計画 /Course Schedule |
1単位(45 分/60 分)×2時限× 8回=12時間 Total hours 12h 1 エネルギー資源 Energy resources 2 一次・二次エネルギー Primary & secondary energy 3 太陽エネルギー Solar energy 4 風力エネルギー Wind energy 5 水素エネルギー Hydrogen energy 6 エネルギー利用と環境問題 Energy & environmental issure 7 演習 Exercise 定期試験 Examination 現時点では対面での授業を予定していますが,新型コロナウイルス肺炎の状況次第では遠隔授業で行う可能性もあります。 Lectures will be held onsite. However, due to the epidemic situation of COVID19, the lectures will be held online. 各回の学修時間の目安は、事前・事後合わせて4時間必要です。 ・For each 90 minute class, students are expected to undertake an additional 4 hours of self study. |
教科書・参考書に関する備考 |
必要に応じて資料を配布する. Handouts will be distributed if necessary. |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
期末試験(60点満点)および課題(レポート)(40点満点)を評価し,60点以上を合格とする. The score of each student is evaluated by examination (60%) and the answer of given problem (40%). A grade of more than 60 is accepted for a credit. 新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、成績評価方法は変更する可能性があります。 Due to the epidemic situation of COVID19, the evaluation method may be changed. In that case, I will explain to you properly. |
教員メッセージ /Message from Lecturer |
電気エネルギーは,社会的経済基盤と生産基盤を形成するインフラ (infrastructure) のひとつであり,高品質で安定に供給されることが求 められています.電力システムを学び,資源と環境等から電気エネル ギーのあり方や電力応用の実際を自らが学ぶことを期待します. Electricity is the infrastructures of economics and production, and high quality and stability are required. Studying the energy resources, environment, electric power system and its application is expected. |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
この授業の単位修得は,専攻の学習・教育目標の,「電気電子基礎技術のバランスのとれた体系的修得」,に対応している. This lecture concerns the systematic learning of electric & electronic technique. |
備考 /Notes |
備考 Remarks 使用言語:日本語. 講義スライドは英語 Japanese language is mainly used for this lecture, however, reference materials and oral presentation in English are provided. |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
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該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等) |
この科目は講義とそれに関連した英語文献のプレゼンから構成され,自ら文献の内容を調べて取りまとめることが必須である。 This course consists of lectures and presentation by students. Therefore, the students must made summary about reference materials |
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Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%~50% |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
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Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
この科目で扱う内容は,電力発生工学を基本としつつも,化学,物理学の知識や,製造技術,保守点検などの工学的知識も要求される。 The contents of this course is based on electric power generation. In addition, engineering knowledge about chemistry, physics, mass production technique and maintenance are required. |
Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%~50% |