開講学期/Course Start | 2023年度/Academic Year 前期/First |
---|---|
開講曜限/Class period | 月/Mon 7 , 月/Mon 8 |
授業区分/Regular or Intensive | 週間授業 |
対象学科/Department | |
対象学年/Year | 1年 , 2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院自専攻科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 講義科目 |
授業科目名/Course Title | 物理数学特論B/Advanced Mathematical Physics B |
単位数/Number of Credits | 1 |
担当教員名/Lecturer | 佐藤 勉 (システム理化学科物理物質システムコース) |
時間割コード/Registration Code | MR221 |
連絡先/Contact |
佐藤 勉(K206 0143-46-5626 tsato@muroran-it.ac.jp) |
オフィスアワー/Office hours |
佐藤 勉(平日 12:10~12:50 他の時間も対応します.事前にEmail等で連絡をもらえると確実です.) |
実務経験/Work experience |
更新日/Date of renewal | 2023/03/23 |
---|---|
授業のねらい /Learning Objectives |
我々がある事象を観察するとき,我々が得ることができるのはその事象が観測時間内でどのような変化をしているかということである。この講義では,時間変化する現象を正弦波を基本として見るフーリエ級数,フーリエ変換の考え方を学び,物理現象における フーリエ変換の物理的意味や相関関数とスペクトルについて学ぶ。 In observing certain phenomena, all we can obtain are dynamic behaviors of those phenomena within the observation time. This course provides the fundamentals of Fourier series and Fourier transformations, correlation functions, and power spectra, and the physical meanings of the Fourier transformation in various phenomena are studied. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
1.簡単な関数のフーリエ級数およびフーリエ変換を計算できる。 2.フーリエ変換の物理的意味を説明できる。 3.解いた結果から何が言えるかを考える習慣を身につける。 The aims of this course are as follows: 1. to be able to calculate Fourier series and Fourier transformations for fundamental functions; 2. to be able to explain the physical meanings of the Fourier transformation; 3. to acquire a way to think about what are derived from the results obtained. |
授業計画 /Course Schedule |
総授業時間数(実時間):12時間 第1 ガイダンス 第2~8週 フーリエ級数とフーリエ変換,自己相関関数とパワースペクトル 各週演習を行う No.1 Guidance. No.2-8 Fourier series, Fourier transformations, correlation functions, and power spectra. Exercise will be conducted for each topic. 各回の学修時間の目安は、事前・事後合わせて4時間必要です For each 90 minute class, students are expected to undertake an additional 4 hours of self study. 新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、授業計画・授業実施方法は変更する可能性があります。 The course schedule and teaching method could be changed (ex. into Online or On-demand style) depending on the spread of COVID-19. We will inform you of our determinations through Moodle or Bulletin board. |
参考書等 /Required Materials |
道具としての物理数学 一石賢著 日本実業出版社 2002(ISBN:4534034903)
物理と理工系の数学 : 問題-解答形式 平松惇編 共立出版 2004(ISBN:432003435X) スペクトル解析 日野幹雄著 朝倉書店 2010(ISBN:9784250000000) |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
毎週講義中に実施する演習を含め授業への出席度合いを総合的に評価して100点満点で60点以上を合格とする。 The score of each student is comprehensively evaluated by engagement with the lecture including the exercises, with the grade of 100 marks. A grade of more than 60 marks is accepted for a credit. 新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、成績評価方法は変更する可能性があります。 The grading guideline is subject to change depending on the spread of COVID-19. We will inform you of our determinations through Moodle or Bulletin board. |
履修上の注意 /Notices |
毎週の演習により出席の確認をするが,欠席は減点の対象となる。 The attendance of each student is confirmed with the exercises. The absence will result in the reduction of marks. 授業の変更や緊急時の連絡はメールあるいはmoodle上で通知する. The information on this class will be announced in the Moodle course or by email. 不合格者は再履修すること。 The students who failed this class have to retake the class next year. |
教員メッセージ /Message from Lecturer |
大学院ではただ多くの講義をとれば良いというものではありません。自分にとって必要な講義は何かを考え,きちんと履修計画を立てて受講してください。 Simply taking many lectures is not always praised in graduate course. Well-planed class registrations according to your needs are ardently recommended. |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
|
関連科目 /Related course |
物理数学特論A Advanced Mathematical Physics A |
備考 /Notes |
この授業は日本語で行う。 Every lecture in this course will be presented in Japanese. |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
---|---|---|---|---|
該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等) |
適宜演習を課す. |
---|---|
Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
50%超 |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
|
Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
|
Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |