授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2023年度/Academic Year   前期/First
開講曜限/Class period 火/Tue 9 , 火/Tue 10
授業区分/Regular or Intensive 週間授業
対象学科/Department
対象学年/Year 1年 , 2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院自専攻科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 講義科目
授業科目名/Course Title 計測工学特論/Advanced Instrumentation
単位数/Number of Credits 1
担当教員名/Lecturer 船水 英希 (創造工学科機械ロボット工学コース)
時間割コード/Registration Code MR205B
連絡先/Contact 船水 英希(Y305,funamizu@muroran-it.ac.jp)
オフィスアワー/Office hours 船水 英希(火曜日15:00~16:00)
実務経験/Work experience
更新日/Date of renewal 2023/03/23
授業のねらい
/Learning Objectives
光の物理的特性を基礎とした様々な光学現象およびその計測原理と実際を学ぶ.

This subject is designed for graduates who are interested in understanding physical fundamentals of optics, principles and practice of various optical sensing.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
光計測の原理がわかり,実際に利用する際の技術要素が身につくこと.科学・産業技術における情報の計測に活用できるようになること.

The aim of this subject is understandings of principles of optical sensing, technical elements in practical situations, and application to measurements of useful information in the fields of science and industry.
授業計画
/Course Schedule
下記の内容を予定する.
The contents of this lecture are scheduled below.

総授業時間数:10.5時間
Total  hours of lecture: 10.5 hours

1.光の基礎 Fundamentals of optics
2.光の反射と屈折 Reflection and refraction
3.光の干渉と回折 Interference and diffraction
4.光の偏光とレンズ Polarization and lens
5.光計測の基礎的な方法 Fundamental methods of optical measurement
6.距離の光計測 Optical measurement of distance
7.表面形状と表面粗さの光計測 Optical measurement of surface shape and roughness

※授業の理解度を深めるため適宜レポートを課す.また課題を小テスト方式で試験することもある.This class may include some exercise and report occasionally.

各回の学修時間の目安は、事前・事後合わせて4時間必要です。
For each 90 minute class, students are expected to undertake an additional 4 hours of
self study.

新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、授業計画・授業実施方法は変更する可能性があります。
Due to the epidemic situation of COVID19, the plan and implementation method may be changed. In that case, I will explain to you properly.

教科書
/Required Text
光計測入門 左貝潤一 森北出版株式会社 2016(ISBN:9784627775817)
教科書・参考書に関する備考 [教科書]
必要な資料を配付する.
Materials may be delivered in the class.
[その他の参考書]
講義中に必要に応じて紹介
Reference may be introduced in lecture.
[備 考]
もし教科書,参考書を使う場合は,講義の最初に紹介する予定
When some materials or textbooks are used for the subject, they will be introduced first in the class.
成績評価方法
/Grading Guidelines
試験(計算問題)により評価し,100点満点中で60点以上を合格とする.
The score is evaluated by examination of calculation problems.
A grade of more than 60 out of 100 is accepted for a credit.

新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、成績評価方法は変更する可能性があります。
Due to the epidemic situation of COVID19, the evaluation method may be changed.
In that case, I will explain to you properly.
履修上の注意
/Notices
1.講義中に演習が含まれることがある.欠席しないように.
2.レポートの再提出はない.不備がある場合は不合格となる.
3.不合格者は再履修すること.
4.質問は講義時間中.および講義終了時に積極的に受け付ける.
5. 授業の変更や緊急時の連絡は授業中または掲示板で通知する
Graduates who are interested in this class are recommended to have already obtained credits of Advanced instrumentation.
1.This class may include some exercise occasionally.
2.Submission of a report is limited one time.
3.Students who are not given a credit should take this class in the next year.
4.Questions should actively be asked during or after the class.
5.A lecture cancellation and change will be posted on the bulletin board of Mechanical Engineering and Robotics Course or announced in the classroom.

教員メッセージ
/Message from Lecturer
光計測に興味がある人にお勧め.
I hope that students who are interested in optical sensing join this class.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
主に以下の能力の涵養に対応する.
1.機械システムを評価する能力 Evaluation of mechanical systems
2.実験結果を評価する能力 Discussion on experimental results
3.数理モデルを構築し数値解析する能力 Analysis of numerical data
関連科目
/Related course
学部:計測工学,計測システム工学,電気電子工学
Instrumentation and electronics
備考
/Notes
広く様々な分野に共通の解析手法である.学ぶ価値有り.なお,この授業は日本語で行う.
Knowledge of common analyzing methods is useful in various fields.This subject will be taught in Japanese.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等)
単元ごとに課題のレポート提出,中間テスト,小テスト
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
15%~50%
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし