授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2023年度/Academic Year   前期/First
開講曜限/Class period 金/Fri 3 , 金/Fri 4
授業区分/Regular or Intensive 週間授業
対象学科/Department 大学院工学研究科博士前期課程環境創生工学系専攻建築学コース/Master's Course Division of Sustainable and Environmental Engineering
対象学年/Year 1年 , 2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院自専攻科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 講義科目
授業科目名/Course Title 空間環境工学特論/Environmental Engineering of Urban and Architecture
単位数/Number of Credits 2
担当教員名/Lecturer 桒原 浩平 (創造工学科建築土木工学コース)
時間割コード/Registration Code MR111
連絡先/Contact 桒原 浩平(Y705, 0143-46-5250, kuwabara@muroran-it.ac.jp)
オフィスアワー/Office hours 桒原 浩平(いつでも可)
実務経験/Work experience
更新日/Date of renewal 2023/02/16
授業のねらい
/Learning Objectives
・環境に配慮した建築,都市の計画・設計を行うための幅広い知識を習得する。
・インターンシップにおいて,建築設計業務を行う上で必要となる知識等を身に付けさせる。

・ Learn a wide range of skills for carrying out the planning and design of urban and architecture in consideration of the environment.
・ To acquire the knowledge necessary to perform the architectural design of the business internship.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
・主に具体の環境に配慮した建築,都市等の研究・計画・設計事例を通じて,その評価,分析手法等についての素養を養う。
In this lecture, we investigate the case and research on urban construction and considering the environment that actually exists. And we feed their evaluation, the sophistication of the analysis technique.
授業計画
/Course Schedule
総授業時間(実時間):22.5時間
・1~6週目:「環境」「地球・都市環境問題」「省エネルギー」の考え方や「現行施策の状況」「先進事例」等の「建築環境工学・建築設備」の総論
・7~15週目:建築環境工学・建築設備に関する各論
(研究や実例の紹介・学生による発表:※上記の環境計画に関する「分析・評価手法」「関連する各種取組(条例,法律,規制や各種事業等)」「具体的な手法」等についての紹介や学生による発表)


・ 1-6 weeks: General of urban environmental planning, the concept such as environment and Earth and urban environmental issues and energy conservation.
・ 7-15 weeks: The particulars relating to urban environmental planning


新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、授業計画・授業実施方法は変更する可能性があります。
Due to the epidemic situation of COVID19, the plan and implementation method may be changed.
In that case, I will explain to you properly.
参考書等
/Required Materials
快適な温熱環境のしくみと実践 空気調和・衛生工学会編集  空気調和・衛生工学会 2019(ISBN:4874180671)
空気調和・衛生設備のやさしい知識 空気調和・衛生工学会編  オーム社 1986(ISBN:4274084612)
教科書・参考書に関する備考 以下も参考資料として利用できます。
Reference material
Energy saving portal site:https://www.enecho.meti.go.jp/category/saving_and_new/saving/index.html
Zero Energy Building portal site:https://www.env.go.jp/earth/zeb/index.html
空気調和・衛生工学会の学会誌
Journal of the Society of Heating, Air-Conditioning and Sanitary Engineers of Japan
成績評価方法
/Grading Guidelines
100点満点中60点以上を合格とする。授業中の質疑の積極性・発表内容・レポートを総合的に得点化する。
Passing score is 60 points or more out of a possible 100 points. I will be scoring the overall aggressiveness and presentation of the contents of the questions during class, reports.

新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、成績評価方法は変更する可能性があります。
Due to the epidemic situation of COVID19, the evaluation method may be changed.
In that case, I will explain to you properly.
履修上の注意
/Notices
資料はその都度配布する
Lecture materials will be distributed each time
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
大学院科目なので対応無し
備考
/Notes
授業の一部は英語(資料配付、板書、口頭説明)を使用するが、基本的には日本語とする。
Japanese language is mainly used for this lecture, however, reference materials, writing on blackboard, and oral presentation in English are provided briefly.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等)
成果発表に必要な資料を自分で探す。
自分でデータを取得しレポートにまとめる。
より熱性能の良い建物を探求する。
Find the materials you need to present your outcomes.
Collect the data and summarize it in a report.
Seeking better thermal performance buildings.
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
演習では数名でグループを組み、成果発表も行う。その中で個人が十分に分担役割を行っているかを重視する。
A group-work style is introduced for the practice, and the outcome presentation is required. The contribution of each student is focused.
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
15%~50%
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
建築環境工学・建築設備で学んだことを基礎とし、総合的な学習を行う。
The learning style is comprehensive based on what you learned in Environmental Engineering and Building Equipment.
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
15%~50%