授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2022年度/Academic Year   前期/First
開講曜限/Class period 月/Mon 5 , 月/Mon 6
授業区分/Regular or Intensive 週間授業
対象学科/Department 全専攻
対象学年/Year 1年 , 2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院副専修科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 講義科目
授業科目名/Course Title 技術開発基礎論
単位数/Number of Credits 1
担当教員名/Lecturer 清水 一道 (創造工学科機械ロボット工学コース) , 木幡 行宏 (創造工学科建築土木工学コース) , 澤田 研 (システム理化学科化学生物システムコース)
時間割コード/Registration Code SP175
連絡先/Contact 清水 一道(清水一道
(A227室 0143-46-5651 shimizu@mmm.muroran-it.ac.jp))
木幡 行宏(居室:D303 電話番号:46-5281 E-mail:kohata@mmm.muroran-it.ac.jp)
澤田 研(ksawada@mmm.muroran-it.ac.jp
0143-46-5670)
オフィスアワー/Office hours 清水 一道(毎週月曜日15:00~17:00)
木幡 行宏(月曜日,火曜日 12:10~12:50)
澤田 研(火曜日 8時から10時
Tue 8am - 10 am)
実務経験/Work experience 清水 一道(鉄鋼メーカーにおいて熱管理および設計に携わった在職経験を有する)
木幡 行宏(公益財団法人鉄道総合技術研究所において鉄道構造物等設計標準の作成業務に携わった在職経験を有する)
更新日/Date of renewal 2022/03/02
授業のねらい
/Learning Objectives
近年、日本の科学技術の国際競争力の低下が著しい。
現在の日本の国際競争力低下の原因について理解し、その上で、研究者や技術者として活躍が期待される諸君が、将来、企業において置かれる立場により、技術開発し事業化するためにどのようにとり進めていくか、実際の例を紹介しながら、ともに議論していきたい。研究開発や技術開発時のスタッフ、サブリーダー、リーダー等立場の違い、研究場所が企業と政府の機関との違い、インフラ整備、新材料の開発や用途展開、情報の伝達と処理および制御、システムの設計や品質管理、顧客情報管理など多様な場面を考えられるが、製造業の中からは、鉄鋼と自動車産業等を抜粋し、研究開発対象分野としては、近年注目されている環境分野として排水処理エネルギ-分野としてバイオマスアルコール、エマルジョン燃料、電力貯蔵の開発事例を取り上げ実践的な講義を目指す。
In recent years, losing international competitiveness of Japanese science and technology is remarkable. In addition to understanding of the source of losing  Japanese  current international competitiveness, I desire to discuss with the graduates who are expected to be active part as researchers and engineers how we go ahead with developing technologies and industrialize by the position of companies in the future introducing the cases. The lecture's aim is practical one that picks up developing cases ; the steel and automotive industry in the manufacturing one, the effuluent treatment as the attraction in the environmental field recently in the field of researching development, biomass alcohol, emulsified fuel and energy storage in the energy field, considering the various situations such as the difference of the position as stuff, sub-leader or leader at developing researches and technologies, the difference of the researching place where is in companies or in the government agency, the infrastructure improvement, development and changing of application of new materials, communication and controlling, design of system and quality control, customer information managements.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
①日本の産業競争力の低下に結びついている日本の産業の問題点を理解し、その中で若手技術者がなすべきことを理解する。
②技術開発で必要な目標設定と、それを実現するための方法論を環境とエネルギー分野を例に学び、他の分野にも水平展開できることを理解する。
③技術開発において最も必要な着眼点と粘りと、実用化に向けてのプロジェクト体制の作り方および、事業化に向けて異分野の技術者との刷り込みが大切であることを理解する。
④研究支援において、実用化に向けての目標設定および研究マネージメントについて理解すると共に、世界に通用する技術を作り出すためにはあるべき技術者の姿を浮き彫りにする。
レポート提出を各単元で課す。
①Understandings of the problems of Japanese indusury tied with losing Japanese industrial competitiveness and what young engineers should do in this case.
②Learning the necessary goal setting at the developing technology, methodology for the achievement citing instances of environment and energy, and understandeings that it can roll out at other fields.
③Understandings the importance of the most necessary viewpoint and tenacity at the developing technology, how to make the project system for the implementation and imprinting on engineers of different fields for industrialization.
④ Understandings the goal setting for the imprementation and researching manegement on the research support, furthermore, disclosing the ideal engineer of producing the world-class technology.
You should submit the reports at each unit.
                                                                                                                                                                                                                                                                             
授業計画
/Course Schedule
第1回:ガイダンス 技術開発の重要性(機械工学:清水)
第2回:鉄鋼産業の歴史と技術開発事例(機械工学:清水)
第3回:ケーススタディ1:土木分野での技術開発事例①(土木工学:木幡)
第4回:ケーススタディ2:土木分野での技術開発事例②(土木工学:木幡)
第5回:ケーススタディ3:タンパク質の立体構造と創薬の事例(応物:澤田)
第6回:ケーススタディ4:嗅覚に関わるタンパク質と脳への薬剤輸送系の確立への事例(応物:澤田)
第7回:ケーススタディ5:自動車産業の歴史と技術開発事例(機械工学:清水)
第8回:ケーススタディ6:機械設計と材料の俯瞰的開発事例(機械工学:清水)
授業は、4月より開講し、1回2講分(90分)づつ行う。6月には終了予定。
授業は、パワーポイントによるプレゼンと討論がメイン、実践的な開発事例を多く取り扱う。
レポート提出を各単元で課すので準備すること。

新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、授業計画・授業実施方法は変更する可能性があります。
   
No.1 Guidance; Importance of technological development (Shimizu)
No.2 History of steel industry and cases of technological development(Shimizu)
No.3 Case study 1: The cases of technological development at the field of civil engineering and construction①(Kohata)
No.4 Case study 2:The cases of technological development at the field of civil engineering and construction②(Kohata)
No.5 Case study 3:The cases of tertiary structure of protein and drugdiscovery(Sawada)
No.6 Case study 4:The cases of protein about the sense of smell, and establishment of drugdiscovery system to the brain(Sawada)
No.7Case study 5:History of automotive industry and cases of technological development(Shimizu)
No.8 Case study 6The cases of overviewing development of mechanical design and meterial(Shimizu)
Classes will begin in April and be given 2 lessons per class(90 minutes). It will be over in June.
The main point of class is presentation by PowerPoint and discussion. To take up many kinds of the practical development cases.

You should submit the reports at each unit.

Due to the epidemic situation of COVID19, the plan and implementation method may be changed.In that case, I will explain to you properly.

教科書・参考書に関する備考 教科書なし。
参考書なし。
No text book.
No reference book.
成績評価方法
/Grading Guidelines
レポート課題3回により採点する。
各50点計100点、100点満点中60点以上が合格点である。

新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、成績評価方法は変更する可能性があります。
   
The score of each student is evaluated by 3 reports.
Each report is 50, so the total is full marks. A grade of more than 60 is accepted for a credit.

Due to the epidemic situation of COVID19, the evaluation method may be changed.
In that case, I will explain to you properly.
履修上の注意
/Notices
①80%以上の出席が必要(未満の場合は、未履修とみなす)
②1単位であるので、基本的には90分、8回の講義を行う。
③再試験は行わない。
④集中講義ではなく、4月より開講予定。
①You need to attend the classes of more than 80 %. ( I'll regard the student who attend classes of less than 80 % as him without getting credit.)
②As this subject is 1 credit, it will be taught  in 90 minutes and 8 classes.
③I don't reexamine.
④It will begin in April, not intensive course.
教員メッセージ
/Message from Lecturer
 グローバルに通用する技術を開発するためには、鋭い感性と明確な目標設定、幅広い知識と人脈による、技術の摺り合わせが必要である。加えて最後までやり抜く信念が求められる。自身の置かれている立場によりどのような開発手法がとれるか、実践的な講義を行いたい。意欲的な学生諸君の参加を望みたい。また、在学中に若手技術者のあるべき姿を学習し、就職活動並びに将来の技術者としてのモチベーション(若手技術者のやりがいと社会的責任の理解)を高めてもらいたい。
 It is neccesary to integrate the technique by sharp sensitivity,  setting a clear goal, an extensive knowledge and connection for developing the world-class technology. In addition faith to carry out till the last is demanded. I want to carry out practical lectures such as what kind of development techniques you get by your situation. I want ambitious students to attend this subject. Also I want you to study what young engineers should be while at college, to be more motivated  as engineers in the future ( young engineers' worth doing and understanding of the social responsibility) and to go on job hunting.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
MOT開設に伴う、イノベーション関連科目の学習。
Learning of Innovation-related subject with establishing MOT.
関連科目
/Related course
なし。
Nothing.
備考
/Notes
この講義は日本語で行う。
This subject will be taught in Japanese.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等)
振り返りレポートを提出
You should submit the reports at each unit.
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
15%~50%
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
調査体験を行う
Have a research experience.
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
15%~50%
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
問題解決型学修を行う
Perform problem-solving learning
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
15%~50%