開講学期/Course Start | 2022年度/Academic Year 後期/Second |
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開講曜限/Class period | 木/Thu 1 , 木/Thu 2 |
授業区分/Regular or Intensive | 週間授業 |
対象学科/Department | 全専攻 |
対象学年/Year | 1年 , 2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院副専修科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 講義科目 |
授業科目名/Course Title | 異文化理解特論B/Cross-cultural Understanding B |
単位数/Number of Credits | 1 |
担当教員名/Lecturer | 島田 武 (学部) , 三村 竜之 (学部) |
時間割コード/Registration Code | SP173 |
連絡先/Contact |
島田 武(Moodleメッセージ 10999489 島田 武)
三村 竜之(三村竜之 m76tatsu@mmm.muroran-it.ac.jp *非常勤講師の深澤陽子先生のご連絡先並びに連絡方法は直接、ご本人から伺うこと) |
オフィスアワー/Office hours |
島田 武(水曜9-10時限 16:05 - 17:45)
三村 竜之(木曜日と金曜日の10:00-16:00 *但し、12:00-13:00は除く なお、来室の際には必ずメール等でアポイントメントを取ること。 アポイントメントなしでの来室、並びに上記時間帯以外での対応は一切しない。) |
実務経験/Work experience |
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更新日/Date of renewal | 2022/08/18 |
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授業のねらい /Learning Objectives |
This course introduces the linguistic situation of Sakhalin (a.k.a. Karafuto by the Japanese), with a focus on one of the indigenous languages. Located just north of Hokkaido, Sakhalin Island has historically been closely related to Hokkaido and can be considered a "neighbor". However, for various reasons, there is a psychological distance between those of us living in Hokkaido and Sakhalin. In particular, not much is known about the indigenous peoples. This course is expected to help students learn about the Sakhalin indigenous peoples and take a step forward in cross-cultural understanding. 本授業では、サハリン(樺太)の先住民言語を中心に、この島の言語状況を紹介する。サハリンは、北海道のすぐ北に位置し、歴史的にも北海道と深いかかわりのある「ご近所」といえる。しかし、さまざまな理由から、北海道に暮らす私たちとサハリンとの間には心理的な距離がある。特に、先住民についてはあまり知られていない。本授業をとおして、受講生たちがサハリン先住民の言語や文化に親しみ、異文化理解の一歩を進むことが期待される。 |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
1. To learn about the linguistic situation of Sakhalin 2. To learn about the indigenous languages of Sakhalin 3. To learn about the indiganous culture of Sakhalin 4. To promote understanding of cultural diversity 1. サハリン(樺太)の言語状況を知る 2. サハリンの先住民言語を知る 3. サハリンの先住民文化を知る 4. 文化の多様性について理解を促進する |
授業計画 /Course Schedule |
Total hours: 12 総授業時間数:12時間 Week 1: Introduction イントロダクション Week 2: Icebreaking: What languages have been spoken on Sakhalin/Karafuto? 導入的学習:サハリン(樺太)の言語とは? Week 3: Linguistic History of Sakhalin/Karafuto サハリンの言語史 Week 4: The Indigenous Languages (1) 先住民言語(1) Week 5: The Indigenous Languages (2) 先住民言語(2) Week 6: The Indigenous Languages (3) 先住民言語(3) Week 7: Try a Little Bit of Russian ちょっとだけロシア語体験 Week 8: End-term Assignment 期末課題 * The plan may be changed. In that case, the lecturer will explain to the students properly. 学生への十分な周知のもと、授業計画は変更する可能性があります。。 新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、授業計画・授業実施方法は変更する可能性があります。 Due to the epidemic situation of COVID19, the plan and implementation method may be changed. In that case, I will explain to you properly. |
教科書・参考書に関する備考 |
No textbook. 教科書は指定しない。 Handouts will be provided as necessary. 必要に応じてプリントを配布する。 Further readings will be introduced during the course. 適宜、推薦図書を授業内で紹介する。 |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
The score of each student is evaluated by an End-term Assignment 50% (to evaluate Outcomes 1, 2, 3, and 4) and attendance attitudes 50% (to evaluate Outcomes 1, 2, 3, and 4). A score of 60 or above is required to pass this course. 期末課題50%(到達度目標1, 2, 3, 4)と受講態度50%(到達度目標1, 2, 3, 4)で評価する。100点満点中60点以上が合格点である。 * The evaluation method may be changed. In that case, the lecturer will explain to the students properly. 学生への十分な周知のもと、評価方法は変更する可能性があります。 新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、成績評価方法は変更する可能性があります。 Due to the epidemic situation of COVID19, the evaluation method may be changed. In that case, I will explain to you properly. |
履修上の注意 /Notices |
In principle, there will be no makeup assignment for those who are absent from the course. Students who fail the course are required to retake next year. 原則として、欠席者への追試・追加課題等は行わない。不合格者は再履修となる。 |
教員メッセージ /Message from Lecturer |
Learning is a step forward in understanding. This course does not require advanced understanding. Active attitudes to learn will be highly valued and evaluated. 「知る」ことは「理解」への一歩です。本授業では高度な理解は求めません。知ろうとする積極的な姿勢を重視し、評価します。 |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
An ability of multidimensional thinking with knowledge from global perspective. JABEE(a)地球的視点から多面的に物事を考える能力とその素養に対応する。 |
関連科目 /Related course |
Cross-cultural Understanding A / 異文化理解特論A |
備考 /Notes |
Most of this course will conducted in Japanese. 本授業は主に日本語で進行する。 Friday 5, 6 (12:55-14:25) / 金曜5・6時間目(12:55-14:25) Preferably make an appointment before you visit. / できるだけ事前にアポイントメントをとってください。 |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
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