授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2022年度/Academic Year   後期/Second
開講曜限/Class period 月/Mon 11 , 月/Mon 12
授業区分/Regular or Intensive 実習
対象学科/Department 全専攻
対象学年/Year 1年 , 2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院副専修科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 演習科目
授業科目名/Course Title 日本語MB2/Japanese MC:Intermediate-Advanced
単位数/Number of Credits 1
担当教員名/Lecturer 小野 真嗣 (学部)
時間割コード/Registration Code SP164
連絡先/Contact 小野 真嗣( 
ONO Masatsugu, Assoc. Prof., Center for International Relations  
Office: N203-1
Phone: 0143-46-5882
Email: onomasa@mmm.muroran-it.ac.jp  )
オフィスアワー/Office hours 小野 真嗣( 
Normally, Prof. ONO will be able to meet you while he is in his office. However, sometimes he cannot meet you when he participates in faculty meetings. Emailing him in advance will be better for you.  )
実務経験/Work experience
更新日/Date of renewal 2022/08/19
授業のねらい
/Learning Objectives
日本語によるアカデミックライティングの技能を身につける
This course is designed to help international students to improve their skills in academic writing in Japanese.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
1.様々な情報を明快かつ論理的に伝達できるようになる
2.学術的情報伝達の種類に応じた構成や表現を使用できるようになる
1. To learn to express various sorts of information in a clear and logical way
2. To learn to use an appropriate discourse structure and a suitable terminology for each type of academic communication
授業計画
/Course Schedule
総授業時間:22.5時間

1.レポートの基本的な構成
2.レポートの文体と表現
3.参考文献や資料の利用
4.定義と分類(1)
5.定義と分類(2)フィードバック
6.機器などの構造やしくみの説明
7.原因と結果の説明
8.要約と引用
9.資料に基づいた考察(1)
10. 資料に基づいた考察(2)フィードバック
11. プレゼンテーション用スライドの作成
12. プレゼンテーション(1)グループ1
13. プレゼンテーション(2)グループ2
14. プレゼンテーション(3)フィードバック
15.まとめ

Total: 22.5hours
1. The basic structure of reports
2. Styles and terminology used in reports
3. Using references and referring to them in your reports
4. Defining and classifying
5. Feedback on defining and classifying
6. Explaining the structure and mechanism of an equipment/apparatus/machinery etc
7. Explaining causes and their effects
8. Summarizing and quoting
9. Discussing based on data
10. Feedback on discussing based on data
11. Making slides for a presentation
12. Presentation by Group 1
13. Presentation by Group 2
14. Feedback on presentation
15. Review

新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、授業計画・授業実施方法は変更する可能性があります。
Due to the epidemic situation of COVID19, the plan and implementation method may be changed.
In that case, I will explain to you properly.

ビジネスコミュニケーション日本語についても、項目によって取り上げます。
In some lessons, the instructor might focus on Business Japanese Communication.

※本科目は演習科目なので、各回の学修時間の目安は、事前・事後合わせて1時間必要です。
You need to study by yourself at home at least one hour.
教科書・参考書に関する備考 授業で教材を配付する。
A course material is distributed in the class.
成績評価方法
/Grading Guidelines
作文課題により評価する。
100点満点中60点以上を合格点とする。
The grade will be based on performance in writing assignments during the course. A grade of 60 or more earns a credit.

新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、成績評価方法は変更する可能性があります。
Due to the epidemic situation of COVID19, the evaluation method may be changed.
In that case, I will explain to you properly.
履修上の注意
/Notices
日本語能力試験N2レベル以上の日本語力を有すること。
授業には80%以上出席すること。
The participant is required to have knowledge and command of JLPT N2 Level or above, and attend 80% or more of the classes.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
上記「授業のねらい」参照。
・JABEEの学習・教育目標との関連
日本語による論理的な記述力、口頭発表力、討議等のコミュニケーション能力および国際的に通用するコミュニケーション基礎能力
関連科目
/Related course
日本語MA1, 日本語MA2, 日本語MB1, 日本語MC1, 日本語MC2, 日本語MD1. 日本語MD2
Japanese-MA1, Japanese-MA2, Japanese-MB1,  Japanese-MC1, Japanese-MC2, Japanese-MD1. Japanese-MD2,
備考
/Notes
この授業は日本語で行う
This course will be taught in Japanese
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等)
本授業では振り返りとして前時の内容に関して確認を冒頭に行う。
At the beginning of each lesson, we will check the former lesson as a review.
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
15%未満
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
本授業は講義・演習を基本とし、グループ活動は少ない。
You will concentrate on composition activity, so will have few activities in groups.
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
15%未満
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
既習事項を踏まえ、さらに発信型の日本語を学習することになり、作文に関するプレゼン活動も一部行われる。
Based on the vocabulary and grammar you learned before, you will learn higher level of Japanese much deeply, including presentation activity related to your own composition.
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
15%~50%