授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2022年度/Academic Year   前期/First
開講曜限/Class period 金/Fri 3 , 金/Fri 4
授業区分/Regular or Intensive 週間授業
対象学科/Department 全専攻
対象学年/Year 1年 , 2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院副専修科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 講義科目
授業科目名/Course Title 先進マテリアル工学概論/Introduction for Advanced Materials
単位数/Number of Credits 1
担当教員名/Lecturer 関根 ちひろ (創造工学科電気電子工学コース) , 馬渡 康輝 (システム理化学科化学生物システムコース) , 亀川 厚則 (システム理化学科物理物質システムコース) , 金沢 新哲 (創造工学科電気電子工学コース) , 戎 修二 (システム理化学科物理物質システムコース) , 葛谷 俊博 (システム理化学科化学生物システムコース)
時間割コード/Registration Code SP107
連絡先/Contact 関根 ちひろ(F302, 0143-46-5551, sekine@mmm.muroran-it.ac.jp)
馬渡 康輝(居室:X302
email: mawatari@mmm.muroran-it.ac.jp
)
亀川 厚則(X204室, kamegawa@mmm.muroran-it.ac.jp)
金沢 新哲(Y707, 0143-46-5650, shintetsu_kanazawa@muroran-it.ac.jp)
戎 修二(K402 ebisu@mmm.muroran-it.ac.jp 0143-46-5620)
葛谷 俊博(K503 / 0143-46-5639 / kuzuya@mmm.muroran-it.ac.jp)
オフィスアワー/Office hours 関根 ちひろ(水曜日 16:00〜17:00、金曜日 16:00〜17:00)
馬渡 康輝(金曜:9:00-10:00
メールでの質問には随時対応します。)
亀川 厚則(火曜日16:00〜17:00)
金沢 新哲(月、金 10:30~11:30(在室の場合のみ))
戎 修二(金曜日 16:00-18:00;時間外でも都合がつけば対応します。)
葛谷 俊博(月曜日 午前中)
実務経験/Work experience




更新日/Date of renewal 2022/02/28
授業のねらい
/Learning Objectives
「ハイテク産業のビタミン」とも言われる希土類元素にスポットを当て、希土類元素の特性、資源とその精製法から希土類材料が発揮するこれまでにない機能、さらにはそのリサイクル方法や代替材料の開発までを複数の教員がリレー形式で解説します。
The aim of this subject is to study fundamental concepts in advanced materials engineering. In particular, we focus on rare earth elements (It is said that Rare earth is a vitamin for high-technology industry). The following topics are introduced; (1) physics and chemical properties of rare earth elements, (2) their potential to create functionalized materials, (3) resources and refining processes of rare earth elements (4) recycling of rare earth elements.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
1)希土類の基本的な特性を述べることができる。
2)希土類の実用・応用例を具体的に説明できる。
3)希土類のかかえる問題を理解し,解決策を考えることができる。
On completion of this course, students will be able to:
1) explain fundamental properties of rare earths,
2) explain typical applications of rare earths,
3) understand global issues of rare earths, and consider a possible solution.
授業計画
/Course Schedule
総授業時間数 (実時間); 12時間
1)希土類とは(希土類元素の特性,希土類化合物)
2)希土類の利用(磁性材料,超伝導,発光材料など)
3)希土類のかかえる問題(資源採掘,精錬,リサイクル)
1) About rare earths (properties of rare earth elements, typical rare earth compounds)
2) Use of rare eaths (magnetic materials, superconducting materials, luminescent materials, etc.)
3) Issues of rare earths (mining, refining, recycling)

各回の学習時間の目安は、事前・事後合わせて4時間必要です。
For each 90 minute class, students are expected to undertake an additional 4 hours of self study.
新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、授業計画・授業実施方法は変更する可能性があります。
The course schedule and teaching method could be changed (ex. into Online or On-demand style) depending on the spread of COVID-19. We will inform you of our determinations through Moodle or Bulletin board.
参考書等
/Required Materials
希土類の科学 足立吟也編著 化学同人 1999(ISBN:475980806X)
成績評価方法
/Grading Guidelines
課題レポートによって評価する。
The score of each student is evaluated by reports. A grade of more than 60 is accepted for credit.

新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、成績評価方法は変更する可能性があります。
The grading guideline is subject to change depending on the spread of COVID-19. We will inform you of our determinations through Moodle or Bulletin board.
履修上の注意
/Notices
原則、全ての講義に出席すること.
The students have to attend the class every time in principle.

授業の変更や緊急時の連絡はメールあるいはmoodle上で通知する.
The information on the class will be announced in the Moodle course or via email.

不合格者は再履修すること.
The students who failed this class have to retake the class next year.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
関連科目
/Related course
環境調和材料工学教育プログラム(基盤科目、選択科目)
Subjects of Environmentally Friendly Materials Education Program
備考
/Notes
This subject will be taught in Japanese and partially in English.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等)
小テストや振り返りを行う。
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
15%未満
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
複数の専門分野に関して学ぶことで、応用物理およびその周辺分野の知識を総合化する。
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超