授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2022年度/Academic Year   後期/Second
開講曜限/Class period 他/Oth.
授業区分/Regular or Intensive 集中講義
対象学科/Department 環境創生工学系専攻公共システム工学コース
対象学年/Year 1年 , 2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院自専攻科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 講義科目
授業科目名/Course Title 環境科学特論
単位数/Number of Credits 2
担当教員名/Lecturer 小島 晶夫 (学部)
時間割コード/Registration Code MQ124
連絡先/Contact 小島 晶夫(Q514
kojima@mmm.muroran-it.ac.jp )
オフィスアワー/Office hours 小島 晶夫(月14:00~16:00 他の日でも空いていればいつでも対応します。留守の場合もあるので、事前にメールで連絡してから来室してください。 )
実務経験/Work experience
更新日/Date of renewal 2022/09/07
授業のねらい
/Learning Objectives
生きていくには衣食住は必要不可欠である。この衣食住と環境問題の関わりについて理解するとともに,大気・酸性雨の環境汚染や地球温暖化の現状と原因について学ぶ。また循環型社会を構築するための課題の解決について考察する。

The goal of this course is to provide students with profound knowledge of environmental pollution. The course is structured so that students may appreciate the current status and possible causes of several types of environmental problems ,such as air pollution, acid rain and global warming. The course will also cover several issues concerning how to achieve and develop a recycling-oriented society. Students are expected to consider these issues.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
1.大気・酸性雨の環境汚染や地球温暖化の現状と原因について理解する。
2.循環型社会を構築するための課題について理解する。

1. Understanding of current status and possible causes of air pollution, acid rain
and global warming.
2.Understanding of several issues concerning how to achieve and develop a
recycling-oriented society.
授業計画
/Course Schedule
授業時間数22.5時間
第1回 はじめに
第2回 大気汚染の現状
第3回 大気汚染の原因
第4回 大気汚染の防止対策
第5回 酸性雨の現状
第6回 酸性雨の原因
第7回 酸性雨の防止対策
第8回 地球温暖化-温暖化のメカニズム
第9回 地球温暖化-フロンとオゾン層の破壊
第10回 地球温暖化-20世紀の気温上昇
第11回 地球環境政策の変遷と今後-環境と開発に関する会議
第12回 地球環境政策の変遷と今後-持続可能な開発に関する会議
第13回 気候変動に関する国際連合枠組条約の現状と課題
第14回 江戸のライフスタイルと循環型社会の構築-農村のシステム
第14回 江戸のライフスタイルと循環型社会の構築-町のシステム
第15回 江戸のライフスタイルと循環型社会の構築-江戸時代から何を学ぶか

授業では毎回,演習課題を設定している。受講者は積極的に演習課題の解決に向けて,積極的に議論を行うことが求められる。また受講者は提出レポートが求められ,授業外の自主学習が必要である。

Total hours 22.5hrs
No.1 Introduction of this subject
No.2 Air pollution-current status
No.3 Air pollution-possible causes
No.4 Air pollution-prevention technology
No.5 Acid rain-current status
No.6 Acid rain-possible causes
No.7 Acid rain-prevention technology
No.8 Global warming-mechanisms
No.9 Global warming-ozone depletion
No.10Global warming-changes in temperature in the 20th century
No.11Global enviroment policy-United Nations Conference on environment and development
No.12Global environment policy-sustainable development
No.13United Nations' Framework Convention on climate change
No.14Recycling-based society during the Edo period-rural area
No.15Recycling-based society during the Edo period-urban area

新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、授業計画・授業実施方法は変更する可能性があります。
Due to the epidemic situation of COVID19, the plan and implementation method may be changed.
In that case, I will explain to you properly.
教科書・参考書に関する備考 教材は授業で指示する。
授業では講義内容をまとめたプリントを毎回配布する。

No text book.The references or presentation print out is delivered in every class.
成績評価方法
/Grading Guidelines
100点満点中60点以上が合格点である。
講義のミニレポート55点、課題演習のレポート25点、その発表20点の割合で評価する。

A grade of more than 60 is accepted for a credit.
I evaluate it in the ratio of 55 points of mini-reports of the lecture, report 25 points of the problem practice, announcement 20 points.


新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、成績評価方法は変更する可能性があります。

Due to the epidemic situation of COVID19, the evaluation method may be changed.
In that case, I will explain to you properly.
履修上の注意
/Notices
不合格者は再履修となる。

The unsuccessful applicant becomes the re-study.
教員メッセージ
/Message from Lecturer
集中講義で2月~3月上旬に実施する。実施日時については,履修者の意向に配慮する。

I perform the class by an intensivi lecture and carry it out in the beginning of march from February.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
分析・解決能力
Analysis and solution


備考
/Notes
授業は日本語で行う。
Japanese language is used for this lecture.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等)
・単元毎にレポート作成して振り返りを行う。
・Create reports and look back on each unit.
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
15%~50%
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
・グループで演習に取り組み、成果発表を行う。その中で個人が十分に分担役割を行っているかを重視する。
・The group will work on the exercises and present the results. We will emphasize whether individuals are sufficiently sharing roles.
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
15%~50%
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
・衣食住と環境の関わりについての知識をもとに、循環型社会を構築するための課題解決について総合的に考える。
・Based on knowledge of the relationship between clothing, food, shelter and the environment, we will comprehensively consider how to solve problems for building a recycling-oriented society.
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
15%~50%