授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2022年度/Academic Year   後期/Second
開講曜限/Class period 金/Fri 7 , 金/Fri 8
授業区分/Regular or Intensive 週間授業
対象学科/Department 環境創生工学系専攻公共システム工学コース
対象学年/Year 1年 , 2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院自専攻科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 講義科目
授業科目名/Course Title 社会基盤管理学
単位数/Number of Credits 2
担当教員名/Lecturer 浅田 拓海 (創造工学科建築土木工学コース)
時間割コード/Registration Code MQ122B
連絡先/Contact 浅田 拓海(アドレス:asada@mmm.muroran-it.ac.jp
※@を@に変更してください.
居室:D214
電話:0143-46-5288)
オフィスアワー/Office hours 浅田 拓海(月:12時~13時
火:12時~13時)
実務経験/Work experience
更新日/Date of renewal 2022/09/06
授業のねらい
/Learning Objectives
わが国における社会基盤整備は、持続的で環境にやさしい社会基盤へ再整備する時代に入った。
この変化に対応する新しい社会基盤の設計、施工、維持管理、マネジメントのあり方を具体例をとおして学ぶ。
Infrastructure development in Japan entered to the era of re-development for to infrastructure and environmentally friendly sustainable. In this class, you learn through example design of new infrastructure that corresponds to this change, construction, maintenance, the way of management.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
投資の段階から維持・管理の段階までを含めた社会基盤の資産管理技術を修得する。
社会基盤の安全性に関わる危機管理技術を修得する。
To acquire the asset management of technology infrastructure up to and including the stage of maintenance and management from the stage of investment.
To learn a crisis management techniques related to the safety of infrastructure.
授業計画
/Course Schedule
総授業時間数(実時間):90分×15回=22.5時間
01.社会基盤管理に関する概論
02.インフラ建設に関する費用便益評価1
03.インフラ建設に関する費用便益評価2
04.インフラ建設に関する費用便益評価3
05.北海道のインフラ管理1
06.北海道のインフラ管理2
07.アセットマネジメント1
08.アセットマネジメント2
09.リスクマネジメント
10.防災と危機管理
11.構造物の劣化と長寿命化
12.地方部におけるとインフラ管理
13.コンピューティング技術とインフラマネジメント1
14.コンピューティング技術とインフラマネジメント2
15.まとめ

Total number of class hours (real time): 22.5 hours
01. The change values in social and useful infrastructure
02. Infrastructure development projects 1
03. Infrastructure development projects 2
04. Infrastructure development projects 3
05. Infrastructure management in Hokkaido 1
06. Infrastructure management in Hokkaido 2
07. Asset Management 1
08. Asset Management 2
09. Risk Management
10. Disaster prevention and crisis management techniques
11. Longer life and deterioration of the structure
12. Infrastructure management in local area
13. Computing technology  and AI for Infrastructure management 1
14. Computing technology  and AI for Infrastructure management 1
15. Summary

新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、授業計画・授業実施方法は変更する可能性があります。
Due to the epidemic situation of COVID19, the plan and implementation method may be changed.
In that case, I will explain to you properly.
教科書
/Required Text
社会資本マネジメント(森北出版)(ISBN:9784627452114)
教科書・参考書に関する備考 適宜、講義用プリントを配布する。
The printed materials necessary for lecture will be distributed.
成績評価方法
/Grading Guidelines
レポートおよびプレゼンテーションにより評価する.100点満点で60点以上を合格とする.点数の内訳は,ライフサイクルコスト分析30点,アセットマネジメント30点,維持管理におけるICT活用20点,北海道における社会基盤管理20点とする.
Performance will be evaluated by submission of some reports and presenteations.  A grade of more than 60 is accepted for a credit.
The score components are: 30 points for life cycle cost analysis, 30 points for asset management, 20 points for ICT utilization in maintenance and management, and 20 points for social infrastructure management in Hokkaido.

新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、成績評価方法は変更する可能性があります。
Due to the epidemic situation of COVID19, the evaluation method may be changed.
In that case, I will explain to you properly.
教員メッセージ
/Message from Lecturer
2000年代からの新しい技術である「リスクマネジメント」をしっかりと身に付けてください。また,昨今のプロジェクト評価,維持管理についての紹介,解説をしますので,新聞や専門書などを事前に調べ,基礎知識を蓄えておくようにしてください(自己学習).
Learn the risk management as a new technology.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
(2)問題分析・解決能力
Ability for analysis and solution of problems
関連科目
/Related course
講義は主に日本語で行う。
This lecture will be mainly used in Japanese.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等)
・講義内容について,適宜,演習課題を課します.
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
15%~50%
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
該当なし
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
該当なし
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし