授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2022年度/Academic Year   前期/First
開講曜限/Class period 火/Tue 5 , 火/Tue 6
授業区分/Regular or Intensive 週間授業
対象学科/Department 環境創生工学系専攻環境建築学コース
対象学年/Year 1年 , 2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院自専攻科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 講義科目
授業科目名/Course Title 環境都市計画特論
単位数/Number of Credits 2
担当教員名/Lecturer 市村 恒士 (創造工学科建築土木工学コース)
時間割コード/Registration Code MP114
連絡先/Contact
オフィスアワー/Office hours
実務経験/Work experience
更新日/Date of renewal 2022/03/03
授業のねらい
/Learning Objectives
・地域課題(人口減少,少子高齢化,環境問題等)の解決に資する施設・都市・地域の計画・設計・マネジメントに関わる幅広い知識を習得する。
・インターンシップにおいて,建築設計業務を行う上で必要となる知識等を身に付けさせる。
Acquire a wide range of knowledge related to planning, design, and management of facilities, cities, and regions that contribute to solving regional issues (population decline, declining birthrate and aging population, environmental problems, etc.).
・ To acquire the knowledge necessary to perform the architectural design of the business internship.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
・地域課題解決(人口減少,少子高齢化,環境問題等)に資する施設・都市・地域の計画・設計・マネジメント事例を各課題の解決方法や評価・分析方法,システムづくり等の考え方についての興味・関心,さらには理解を深める。また,学んだ知識を活かしながら,具体的な空間・施設を対象とした地域課題解決型のプロジェクトをグループで協力して提案する能力を養う。
In this class, you will learn how to solve each problem, how to evaluate, analyze, and how to create a system for planning, designing, and managing cases of facilities, cities, and regions that contribute to solving regional problems. In addition, while making use of the knowledge learned, the ability to collaborate and propose regional problem-solving projects targeting specific spaces and facilities will be cultivated.
授業計画
/Course Schedule
総授業時間数22.5時間(90分×15回)
・各回の学修時間の目安は,事前・事後含めて4時間必要です。

1−3週目  ガイダンス
2−3週目  グループワーク 1 「地域課題解決型の事例等の情報収集・整理」
4−5週目  グループワーク 2 「グループのテーマとする課題設定とプロジェクトの大枠の方向性についての検討」
6週目   グループ発 表 1  「1次発表」
7−9週目  グループワーク 3 「プロジェクト(マネジメントやデザイン)の構想」
10週目   グループ発 表 2   「中間発表」
12−14週目 グループワーク 3 「プロジェクト(マネジメントやデザイン)の計画・設計/図面やプレゼンテーションの準備」
15週目   グループ発 表 3  「最終発表」

Weeks 1-3:guidance
Weeks 2-3:Group work 1 "Collecting and organizing information on cases of regional problem solving"
Weeks 4-5:Group work 2 "Study on the theme setting of the group and the general direction of the project"
Week 6:Group departure table 1 "Primary announcement"
Weeks 7-9:Group work 3 "Project concept"
Week 10:Group departure table 2 "Interim announcement"
Weeks 12-14:Group work 3 "Planning / designing projects/ preparation of drawings and presentations"
Week 15:Group departure table 3 "Final announcement"

新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、授業計画・授業実施方法は変更する可能性があります。  Due to the epidemic situation of COVID19, the plan and implementation method may be changed.
In that case, I will explain to you properly.
教科書
/Required Text
特になし。
参考書等
/Required Materials
適宜、資料を配布する。参考文献は授業内で紹介する。
教科書・参考書に関する備考 教科書の指定なし。講義資料を適宜、配布する。
必要に応じて参考文献を講義内で紹介する。
Distribute the materials. The text will be showed as needed.
成績評価方法
/Grading Guidelines
提出課題の内容、授業への参加度などを総合的に評価し、60点以上を合格とする。
新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、成績評価方法は変更する可能性があります。その際は講義内で説明します。
なお、80%以上の出席を必要とする。
Research and debate will be totally evaluated.
A grade of more than 60 is accepted for a credit.
Due to the epidemic situation of COVID19, the evaluation method may be changed. In that case, I will explain to you properly.
More than 80% of attendance is required.

In that case, I will explain to you properly.
More than 80% of attendance is required.
履修上の注意
/Notices
履修する学生は、必ずMoodleに登録をして下さい。
All students taking this course must register in Moodle.

連絡事項がメールで送られることがあるので、確認を怠らないこと。
Contact matter will be sent by e-mail, so check each one.

この授業は主に日本語で行う。
Japanese language is mainly used for this lecture.
教員メッセージ
/Message from Lecturer
履修する学生は、必ずMoodleに登録をして下さい。
All students taking this course must register in Moodle.
連絡事項がメールで送られることがあるので、確認を怠らないこと。Contact matter will be sent by e-mail, so check each one.
この授業は主に日本語で行う。
Japanese language is mainly used for this lecture.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
-
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等)
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
数名でグループを組み協働で調査、学習し、成果を発表する。
成果内容および取り組み姿勢をみる。
Students investigate and study in the group of several students ,then present the results.
Evaluate the presentation contents and approach attitude.
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
学部科目を基礎とした総合学習を行う。
This lecture conduct comprehensive learning based on "Urban Planning II" of bachelor.
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超