授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2022年度/Academic Year   前期/First
開講曜限/Class period 水/Wed 5 , 水/Wed 6
授業区分/Regular or Intensive 週間授業
対象学科/Department 環境創生工学系専攻環境建築学コース
対象学年/Year 1年 , 2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院自専攻科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 講義科目
授業科目名/Course Title 環境保全工学
単位数/Number of Credits 2
担当教員名/Lecturer 武田 明純 (創造工学科建築土木工学コース) , KIM JIHOON (創造工学科建築土木工学コース)
時間割コード/Registration Code MP112
連絡先/Contact 武田 明純(0143-46-5252(Y705室))
KIM JIHOON(金志訓, D316, 0143-42-5214, bmjhun@mmm.muroran-it.ac.jp)
オフィスアワー/Office hours 武田 明純(月曜日12:00-12:30
水曜日12:00-12:30 )
KIM JIHOON(金志訓, 月 12:00~12:30, 木 12:00~12:30)
実務経験/Work experience
更新日/Date of renewal 2022/03/02
授業のねらい
/Learning Objectives
<全体:Overall>
実構造物の劣化診断および維持保全計画の立案を通して、建築を取り巻く環境保全問題や建築物そのものの保全に関する情報を正しく収集し、理解し、応用できる能力を身につける。
The purpose of this course is to study the maintenance technology and the deterioration mechanism of existing buildings. The main contents are performance evaluation, investigation, diagnosis, repair, conversion reinforcement technology, and deterioration prediction method viewpoints of heat and moisture transfers in material, and historic building preservation.

<金教員分:Kim>
地球環境保全や建築物の長寿名化の観点から建築物の劣化現象の防止や維持管理技術は重要である。金担当分の講義では建築物の適切な耐久性の確保および保全のために必要となる基礎理論を習得する。 一方、環境にやさしい建築技術や建築材料のリサイクル技術を理解し、応用できる能力の習得を目指す。
From the viewpoint of global environmental conservation and sustainable buildings, prevention and maintenance technology of building deterioration is important. In the lecture for Kim, you will learn the basic theory necessary for ensuring and maintaining the appropriate durability of buildings. In addition, we aim to acquire the ability to understand and apply environmental-friendly building technology and building material recycling technology.

<武田教員分:TAKEDA>
近年、歴史的建造物を用いた街づくりに取り組む都市が増えていることを受けて、武田担当分の講義では、歴史的建造物の劣化個所やその原因の把握方法、歴史的建造物をコンバージョンする際の注意点について学ぶこととする。
Recently, the cities which tackle the town planning using a historical architecture are increasing in number. The notes on the conversion of a historical architecture and how to grasp the degradation part of a historical architecture and its cause are described.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
<全体:Overall>
1. 建築のライフサイクルと環境負荷・地球環境の関係を理解する。
2. 建築物の診断技術・維持保全技術を習得する。
3.より高い効率性、安全性、人間性の見地から建築を取り巻く環境を保全・運用する技術を身につける。
1. To understand the relationship between environmental load and life cycle of buildings and phenomena and heat and moisture transfer in material.
2. To acquire the techniques for diagnosis and maintenance.
3. To acquire the skills that operate and maintain from viewpoints of efficiency, safety, and humanity.

<金担当分:Kim>
1. 建築物の劣化現象と長寿命化のための維持管理技術を理解する。
2. 建設廃棄物の処理と建築材料のリサイクル技術を習得する。
3. 地球環境を保全する観点からエネルギー資源や廃棄物を考慮した環境にやさしい建築技術を習得する。
1. To understand the deterioration phenomena and maintenance technology for long life of buildings.
2. To acquire the construction waste treatment and recycling technologies of building materials.
3. To acquire the green building technologies considering by energy resources and waste with a view to preserving the global environment.

<武田担当分:TAKEDA>
1. 建物の劣化個所を把握し、その原因を推察できる。
2. 歴史的建造物をコンバージョンする際の注意点に関する知識を習得する。
Purpose 1: The degradation part of a building is grasped and its cause can be guessed.
Purpose 2: The knowledge on the conversion of a historical architecture is mastered.
授業計画
/Course Schedule
※新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、授業計画・授業実施方法は変更する可能性があります。
Due to the epidemic situation of COVID19, the plan and implementation method may be changed.In that case, I will explain to you properly.

総学習時間:22.5時間 Total time:22.5 hours
本講義は全講義15回のうち,金教員が後半8回,武田教員が前半8回を担当する。
なお、各回の学修時間の目安は、事前・事後合わせて4時間必要です。
Estimated study time for each lesson requires 4 hours in total, before and after.

<金担当分:KIM 8 weeks>
1週目:ガイダンス、建築物の劣化と維持管理技術
2週目:建築材料のリサイクル技術
3週目:建築材料のリサイクル技術について発表①
4週目:建築材料のリサイクル技術について発表②
5週目:環境にやさしい建築技術
6週目:環境にやさしい建築技術について発表①
7週目:環境にやさしい建築技術について発表②
8週目:建築分野におけるCO2低減技術について発表(研究論文事例)

part 1. Introduction of lecture and guidance
part 2. What is eco-friendly architecture that you think of?/Presentation
part 3. Lecture on eco-friendly architecture
part 4. Literature research on eco-friendly architecture/Presentation

<武田担当分:TAKEDA 8 weeks>
1週目:ガイダンス、歴史的建造物の劣化個所とその原因の把握方法
長谷川貿易ビル(室蘭市中央町)の事例を通して、上記についての解説を行う。
2週目:室蘭の歴史的建造物の解説
3週目:現場見学(予定)
4週目:コンバージョンの事例研究(演習)
学生各自で事例研究を行う。
5週目:学生発表(演習)
第4週の事例研究の発表を行う。
6週目:学生発表(演習)
第4週の事例研究の発表を行う。
7週目:学生発表(演習)
第4週の事例研究の発表を行う。
8週目:学生発表(演習)
第4週の事例研究の発表を行う。

No.1 Introduction of this subject, “How to grasp the degradation part of a historical architecture and its cause.”
The above -mentioned matter is explained based on the example of Hasegawa trade building.
No.2 Explanation of the historical architecture in Muroran
No.3 Inspection of the site
Inspection of the historical architecture in Muroran
No.4 The case study of conversion of a historical architecture
A case study is performed by each study
教科書
/Required Text
指定しない。必要な資料は講義中に配布する。
参考書等
/Required Materials
「歴史ある建物の活かし方」 清水真一他著 学芸出版社 定価(3,500円+税)
「歴史的遺産の保存・活用とまちづくり」 大河直躬、三舩康道 学芸出版社 定価(3,500円+税)
教科書・参考書に関する備考 適宜,資料を配布する。
The stuff will be delivered as needed.
成績評価方法
/Grading Guidelines
※新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、成績評価方法は変更する可能性があります。


各教員担当分の合格要件を満たした場合のみ,この科目の合格とする。
Both requirements must be fulfilled.

<金担当分:KIM>
レポート(70%)、及び発表(30%)で評価し、100点満点中60点以上を合格とする。
The score of each student is evaluated by report (70%) and presentation (30%). A grade of more than 60 is accepted for a credit.

<武田担当分:TAKEDA>
第6週、第7週のレポート(60%)、及び発表(40%)で評価し、100点満点中60点以上を合格とする。
The score of each student is evaluated by report and exhibition. A grade of more than 60 is accepted for a credit.
履修上の注意
/Notices
・各担当分の合格要件が全て必要である。
・担当教員によって合格要件が異なるため,十分注意すること。
Both requirements must be fulfilled.
The requirement is different due to teaching staff.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
材料、構造、設計、環境の4分野の基礎的な内容を深めると共に、課題解決能力を養う。
備考
/Notes
この授業は主に日本語で行う
Japanese language is mainly used for this lecture.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等)
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
先行技術、研究の調査を行い、与えられた工学的な課題について解決する。
You should investigate previous works and solve the given subject.
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超