開講学期/Course Start | 2022年度/Academic Year 前期/First |
---|---|
開講曜限/Class period | 水/Wed 3 , 水/Wed 4 |
授業区分/Regular or Intensive | 週間授業 |
対象学科/Department | 環境創生工学系専攻化学生物工学コース |
対象学年/Year | 1年 , 2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院自専攻科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 講義科目 |
授業科目名/Course Title | 環境有機化学特論 |
単位数/Number of Credits | 2 |
担当教員名/Lecturer | 庭山 聡美 (システム理化学科化学生物システムコース) |
時間割コード/Registration Code | MP106 |
連絡先/Contact |
庭山 聡美(Office: U105 Tel: 0143-46-5746 E-mail: niwayama@mmm.muroran-it.ac.jp) |
オフィスアワー/Office hours |
庭山 聡美(水曜日 12:00-13:00 (Wednesdays 12:00-13:00)) |
実務経験/Work experience |
更新日/Date of renewal | 2022/02/28 |
---|---|
授業のねらい /Learning Objectives |
このコースは広い意味で環境科学に関連した有機化合物(天然物等)の核磁気共鳴、赤外、質量分析などの機器分析法による構造決定法や関連したトピックを概説する。 This course will cover topics related to spectroscopy for organic compounds in the context of environmental science in a broad sense (e.g. natural products), such as 1H NMR, 13C NMR, IR, and MS, and related special topics. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
核磁気共鳴、赤外、質量分析法等の有機化学に汎用される機器分析法の解釈が出来るようになること。またそれらを用いて有機化合物の構造決定やそれに関連したトピックが理解できるようになる事。 Learning how to interpret NMR, IR, and MS spectra is the primary objective. Determining structures of organic compounds based on spectroscopic analysis and understanding related topics is also expected. |
授業計画 /Course Schedule |
以下はおおよその計画であるので若干の変更はあり得る。 第1回 授業の進め方の説明 第2回 1H NMR 第3回 1H NMR 第4回 1H NMR 第5回 1H NMR 第6回 1H NMR 第7回 13C NMR 第8回 13C NMR 第9回 13C NMR 第10回 IR 第11回 IR 第12回 MS 第13回 MS 第14回 2D NMR 第15回 Special topics 学部の有機化学をよく復習し理解しておくこと。随時小テストや宿題を課すので自主的に勉強しておくこと。 総授業時間数(実時間):22.5時間 各回の学修時間の目安は、事前・事後合わせて4時間程度必要である。 新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、授業計画・授業実施方法は変更する可能性がある。 The following is the approximate schedule and there may be some changes. Week 1 Introduction of the class Week 2 1H NMR Week.3 1H NMR Week.4 1H NMR Week.5 1H NMR Week.6 1H NMR Week 7 13C NMR Week 8 13C NMR Week 9 13C NMR Week.10 IR Week.11 IR Week 12 MS Week.13 MS Week.14 2D NMR Week.15 Special topics Total Class time: 22.5 hours For each 90-minute class, students are expected to undertake an additional 4 hours of self study. Students are expected to review and understand organic chemistry at the undergraduate level. Students are also expected to voluntarily study the subject matters through preparation for quizzes and exams as well as self-homework. This schedule may change depending on the epidemic situation of COVID-19. |
教科書 /Required Text |
Silverstein, Webster, and Kiemle, Spectrometric Identification of Organic Compounds, 7th ed., John Wiley & Sons(ISBN:0471393622)
(ISBN:0471541931) 有機化合物のスペクトルによる同定法(ISBN:9784807906338) |
教科書・参考書に関する備考 |
特定の参考書は指定しないが、機器分析•構造決定関係の本は多数出版されている。There is no specific study-aid book, but there are many books related to spectroscopy and structure-determination. 教科書は以下のものを用いても良い。 You may use the following book for the textbook. Silverstein, Webster, and Kiemle, Spectrometric Identification of Organic Compounds, 8th ed., John Wiley & Sons |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
評価は小テスト (20%)、期末試験 (70%)、およびプレゼンテーション (10%)により行われる。小テストは約4回行い(各10点)最も点数の高かったもの2回分を成績評価に取り入れる。60%以上が合格である。新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、成績評価方法は変更する可能性がある。The grade will be assigned based on quizzes (20%), final exam (70%), and a presentation (10%). About 4 quizzes (each 10 points) will be given and the best two scores will be counted toward the final grade. The passing grade is 60% or higher. This grade policy may change depending on the epidemic situation of COVID-19. |
履修上の注意 /Notices |
再試験は行わない。 There is no re-examination. |
教員メッセージ /Message from Lecturer |
大部分の教材は英語であるのでこの機会にぜひ英語にも慣れてほしい。 As most class materials will be in English, I hope that students will get used to English through this class. |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
学生便覧「学習目標と授業科目との関係表」参照 Please see "learning and education policy." |
関連科目 /Related course |
有機化学A、有機化学B、有機化学C、生物有機化学 Organic Chemistry A, Organic Chemistry B, Organic Chemistry C, Bioorganic Chemistry |
備考 /Notes |
このコースは英語と日本語で行われる。 This class will be offered in English and in Japanese |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
---|---|---|---|---|
該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等) |
時折小テストを実施するので常に予習、復習に努めること。 |
---|---|
Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%~50% |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
該当しない |
Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
時折演習を課し、解答を提示してもらうので常に予習、復習に努めること。 |
Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%~50% |