開講学期/Course Start | 2021年度/Academic Year 後期/Second |
---|---|
開講曜限/Class period | 木/Thu 1,木/Thu 2 |
授業区分/Regular or Intensive | 講義科目 |
対象学科/Department | 全専攻 |
対象学年/Year | 1年,2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院副専修科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 週間授業 |
授業科目名/Course Title | 異文化理解特論A/Cross-cultural Understanding A |
単位数/Number of Credits | 1.0 |
担当教員名/Lecturer | 三村竜之 |
時間割コード/Registration Code | SP172 |
連絡先/Contact |
島田 武(shim@mmm.muroran-it.ac.jp(島田))
三村竜之(m76tatsu[アット]mmm.muroran-it.ac.jp *[アット]を@に置き換えること) |
オフィスアワー/Office hours |
島田 武
三村竜之(月・火・金曜日の10:00から16:00 *但し、12:00--13:00、授業時間は除く 来室の際は必ず事前にメール等でアポイントメントをとること。 アポイントメントなしでの来室、また上記時間帯以外での来室には、一切応対しない。) |
実務経験/Work experience |
|
更新日/Date of renewal | 2021/09/14 |
---|---|
授業のねらい /Learning Objectives |
Language is one of the important aspects of culture, and is a sort of looking-glass, through which we can see and understand culture. This course aims at providing the students with fundamental knowledge about linguistics, a scientific study of language. Particular emphasis will be placed on understanding how diverse languages in the world are in the structural sense. Through exercises and activities (homework/assignments) to be given throughout this course, the students are expected to understand how diverse languages in the world are and how tightly languages and cultures are related. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
#1 To understand how tightly connected language and culture are #2 To understand how structurally diverse the world's languages are #3 To acquire fundamental knowledge on linguistic and phonetic studies of language |
授業計画 /Course Schedule |
Hours in total: 10.5h Week 1: Introduction Week 2: Fundamentals of language Week 3: Linguistics: a scientific study of language Week 4: How diverse the world's languages are: #1 Week 5: How diverse the world's languages are: #2 Week 5: Language and culture: Case study Week 7: Term/Final examination *NOTE: There will be an assignment or exercise almost every week reviewing the content of a lesson; be sure to prepare for it. **The course plan given above can be slightly modified depending on class size. 各回の学修時間の目安は、事前・事後合わせて1時間必要です。 新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、授業計画・授業実施方法は変更する可能性があります。 Due to the epidemic situation of COVID19, the plan and implementation method may be changed. In that case, I will explain to you properly. |
教科書・参考書に関する備考 |
No textbook. Handouts (mostly written in English) will be provided in every class. |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
The score of each student is evaluated by an End-term Assignment 50% (to evaluate Outcomes1,2 and 3) and reaction papers/assignments 50% (to evaluate Outcomes 1,2 and 3). A score of 60 or above is required to pass this class. 新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、成績評価方法は変更する可能性があります。 Due to the epidemic situation of COVID19, the evaluation method may be changed. In that case, I will explain to you properly. |
履修上の注意 /Notices |
If you are going to take this course, you MUST attend the first lesson; otherwise, you are not allowed to take the course. |
教員メッセージ /Message from Lecturer |
傍観者として授業に出席してはいけない。そのような者は大学院で学ぶ資格はない。 各人が当事者であることを十分に自覚して、目的意識と問題意識を持って授業に参加すること。 特に本講座は毎回のように練習問題等を宿題として課すため、くれぐれも受講生は覚悟をしておくこと。 また、居眠りや私語等を行う者は容赦なく教室から出させる。 |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
An ability of multidimensional thinking with knowledge from global perspective. JABEE(a)地球的視点から多面的に物事を考える能力とその素養に対応する。 |
備考 /Notes |
Most of this course will conducted in Japanese. |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
---|---|---|---|---|
該当するデータはありません |