開講学期/Course Start | 2021年度/Academic Year 前期/First |
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開講曜限/Class period | 他/Oth. |
授業区分/Regular or Intensive | 集中講義 |
対象学科/Department | 全専攻 |
対象学年/Year | 1年,2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院副専修科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 講義科目 |
授業科目名/Course Title | ベンチャービジネス特論/Advanced Topics in Venture Business |
単位数/Number of Credits | 2.0 |
担当教員名/Lecturer | 吉成 哲,加藤 敬太,李 濟民 |
時間割コード/Registration Code | SP135 |
連絡先/Contact | 吉成 哲(吉成 哲(T104室 0143-46-5861 yoshinari@mmm.muroran-it.ac.jp) ) |
オフィスアワー/Office hours | 吉成 哲(吉成 哲(毎週月曜日(11:00~12:00))) |
実務経験/Work experience |
更新日/Date of renewal | 2021/03/08 |
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授業のねらい /Learning Objectives |
本講義では、さまざまな企業家やベンチャー企業のケース・スタディを通じて経営学の考え方を身に付けるとともに応用する力を付けることを目的とする。講義の前半では、経営学と企業家研究の基礎理論を解説する。①経営戦略とビジネスモデルの構築②にケース分析によるビジネスモデルの検証③ビジネスプランの策定と珈琲工房の分析④グループによるプラン作成とプレゼンテーションの4つのテーマで進めていく。後半では、ベンチャー企業、老舗企業、地域企業(北海道企業)等の企業家活動に関するケース分析を行う。 This class, it is intended to learn management theory through case studies. In the first half of the term, we explain the basic theory of Business Administration and entrepreneurial research. ①Manevement strategy and construction of business model ②Verification of business model by case analysis ③Formulation of business plan and analysis of coffee studio ④Creation plan by groups and presentation. In the second half of the term, we do case analysis of entrepreneurial activity on venture companies and old-established companies and local companies. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
(1)経営学の基礎理論の理解を深める。 (2)ケース分析を通じて経営理論の応用力を付ける。 (1)Better understanding of the basic theory of business administration. (2)Understanding the application of management theory through case analysis. |
授業計画 /Course Schedule |
総授業時間数:45分×2時限×15回=22.5時間 ・イントロダクション ・経営学の基礎理論 ・企業家研・ ・ケース・スタディ1(ベンチャー企業) ―ユーグレナ:企業家・出雲充氏― ・ケース・スタディ2(企業革新モデル) ―星野リゾート:星野佳路氏― ・ケース・スタディ3(老舗企業とイノベーション) ―ミツカン:企業家・中埜又左エ門氏― ・ケース・スタディ4(北海道企業) ―北海道企業の地域オープン・イノベーション― ・Introduction ・Basic theory of Business Administration ・Entrepreneurial research ・Case Study Ⅰ :The Venture Company ・Case Study Ⅱ :Corporate Innovation Models ・Case Study Ⅲ :The Innovation of Old-established Company ・Case Study Ⅳ :The Hokkaido Company ・授業時間内に小レポートを実施するので、準備すること You need to submit a small report in this class every time. Please preparing for writing the reports. 新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、授業計画・授業実施方法は変更する可能性があります。 Due to the epidemic situation of COVID19, the plan and implementation method may be changed. In that case, I will explain to you properly. |
教科書・参考書に関する備考 |
教科書は特に指定しません。各授業ごとに資料等を配布します。 No text book. The stuff for presentation is delivered in every class. |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
出席(30%)とレポート(70%)により評価します。 100点満点で評価し、参加率を加味した最終評価点が60点以上の者は合格となる。 The score of each student is evaluated by attendances (30%) and reports (70%). A grade of more than 60 is accepted for a credit adding attendance rate. 新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、成績評価方法は変更する可能性があります。 Due to the epidemic situation of COVID19, the evaluation method may be changed. In that case, I will explain to you properly. |
教員メッセージ /Message from Lecturer |
経営学は実践的な学問です。楽しみながら学んでください。 Business Administration is practical. Please learn while having fun. |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
ビジネスの現場における分析・解決能力 Analysis and Solution on field of business |
関連科目 /Related course |
経営科学 Management Science |
備考 /Notes |
この授業は日本語で授業を行う。 This subject will be taught in Japanese. |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
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該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等) |
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Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
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Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
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Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |