授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2021年度/Academic Year  前期/First
開講曜限/Class period 木/Thu 5,木/Thu 6,木/Thu 7,木/Thu 8
授業区分/Regular or Intensive 週間授業
対象学科/Department 情報電子工学系専攻
対象学年/Year 1年,2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院自専攻科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 講義科目
授業科目名/Course Title 数論アルゴリズム特論/Advanced Algorithmic Number Theory
単位数/Number of Credits 2.0
担当教員名/Lecturer 長谷川 雄之
時間割コード/Registration Code MP321
連絡先/Contact 長谷川雄之(Q413
yuji@mmm.muroran‐it.ac.jp
※緊急連絡に限る。件名に必ず学籍番号・氏名を記すこと。

※※※※※ 注意 ※※※※※ 注意 ※※※※※ 注意 ※※※※※ 注意 ※※※※※
コロナ対応のため、シラバス内容は変更の可能性あり(【授業計画】【成績評価方法】含む)。最新情報はmoodle上で通知する。)
オフィスアワー/Office hours 長谷川雄之(2021年度前期:火曜17:50~19:20
2021年度後期:火曜16:15~17:45)
実務経験/Work experience
更新日/Date of renewal 2021/04/08
授業のねらい
/Learning Objectives
素数の重要な性質、およびいくつかの素数判定法や素因数分解法に関する知識を得る。
To understand important properties of prime numbers, and some of primality tests and factorization methods.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
素数判定法や素因数分解法を用いて、与えられた整数の素数判定や素因数分解ができる。
To get the primality proving, or the factorization of a given integer, by using methods introduced in class.
授業計画
/Course Schedule
総授業時間数(実時間):22.5時間

1.初等整数論概説(1)
2.素数判定(2,3)
3.素因数分解(4,5)
4.リュカ数列(6,7)
5.試験(8)

1. Review on elementary number theory (1)
2. Primality testing (2,3)
3. Factorization (4,5)
4. Lucas sequences (6,7)
5. Exam (8)
教科書
/Required Text
「数論アルゴリズム」(学術図書出版社)長谷川著(ISBN:9784780608250)
教科書・参考書に関する備考 教科書欄に記載の教科書を用いる。
See Required Text above.
成績評価方法
/Grading Guidelines
試験(50%)と複数回のレポート(50%)で評価し、合計点が最大総得点の60%以上であれば合格とする。
Evaluated by examination (50%) and reports (50%). Sixty or above (Max: 100) is passing.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
備考
/Notes
主に日本語を使用、一部は英語
Language: Japanese( mainly), English (partially)
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等)
各節末の練習問題を解くなど、自発的に学習する。
Self-motivating study is strongly recommended (e.g. solving problems given in each section, etc).
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
15%~50%
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし