授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2021年度/Academic Year  前期/First
開講曜限/Class period 火/Tue 1,火/Tue 2,火/Tue 3,火/Tue 4
授業区分/Regular or Intensive 週間授業
対象学科/Department 情報電子工学系専攻
対象学年/Year 1年,2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院自専攻科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 講義科目
授業科目名/Course Title 計算機システム特論/Advanced Computer System
単位数/Number of Credits 2.0
担当教員名/Lecturer 佐藤和彦
時間割コード/Registration Code MP319
連絡先/Contact 佐藤和彦(教員室:V502 連絡先E-mail: kazu[at]mmm.muroran-it.ac.jp)
オフィスアワー/Office hours 佐藤和彦(水曜日 10:25~11:55 )
実務経験/Work experience
更新日/Date of renewal 2021/02/08
授業のねらい
/Learning Objectives
提示された課題を解決するソフトウェアを開発する実践的な演習(PBL, Problem Based Learning)を行うことで、学生が主体的に準備、計画、調査、学習、議論を進めながら問題を解決する力を養う.
This subject is designed for students to develop their ability to solve problems through their independent activities, such as preparation, plaining, investigation, study and discussion, in problem-based Learning (PBL).
到達度目標
/Outcomes Measured By:
1.与えられた課題条件の下で,独自性のあるソフトウェアを企画できる.
2.企画に沿って,適切にソフトウェアの要件定義および開発を行なえる.
3.グループ内で作業分担と作業進捗管理を主体的に行い,指定された期日までにソフトウェア開発を完了させることができる.
1. Get ability to make a design of original software programs under given conditions.
2. Get ability to develop proper software programs according to the design.
3. Get ability to complete the development of the software programs by an appointed time limit with managing work progress and work sharing in group work.
授業計画
/Course Schedule
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新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、
授業計画・授業実施方法は変更する可能性があります。

Due to the epidemic situation of the COVID-19 infectious disease, the class schedule and the class implementation method may be changed under the concensas of the students.
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総授業時間数(実時間): 24時間(180分×8週)
第1週 科目解説、課題提示、グループ形成
企画・設計(1) 企画立案
第2週 企画・設計(2) 概要設計
企画発表プレゼンテーション
第3週 企画・設計(3) 作業計画立案・詳細設計
第4週 ソフトウェア開発(1) グループごとの進捗で開発
第5週 ソフトウェア開発(2) グループごとの進捗で開発,
中間報告プレゼンテーション
第6週 ソフトウェア開発(3) 作業計画の見直し,グループごとの進捗で開発
第7週 ソフトウェア開発(4) グループごとの進捗で開発
第8週 ソフトウェア開発(5) 成果のまとめ,
成果報告プレゼンテーション

No. 1 (a) Introduction to the course, target task presentation, and grouping of students
(b) Planing and designing (1) Discussion
No. 2 (a) Planing and designing (2) Design and Planning
(b) Design plan presentation and activity planing
No. 3 Planing and designing (3) Work Planning, Detail Design
No. 4 Software development (1) Developing in Group
No. 5 (a) Software development (2) Developing in Group,
(b) Preparation for Mid-term Presentation
No. 6 Software development (3) Re-Planning and Developing in Group
No. 7 Software development (4) Developing in Group
No. 8 (a) Software development (5) Preparation for Final Presentation,
(b) Final report presentation
教科書・参考書に関する備考 [教科書]

[参考書]

[備 考]
課題に関する説明等は初回に行うが,本科目は基本的に,課題達成に必要な知識・資料・技術などはすべて自分たちで調査・収集・学習することを前提としています.
Although introduction to the target task is given at the beginning of the course, all the students are required to acquire needed knowledge, material, techniques by themselves through the course.
成績評価方法
/Grading Guidelines
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新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のも
と、成績評価方法は変更する可能性があります。

Due to the epidemic situation of the COVID-19 infectious disease,
the the grade evaluation method may be changed under the concensas of the students.
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100点満点のうち60点以上を合格とする.
成績評価は以下の提出物の評価点の合計で行うものとする。
・企画書
・中間報告書
・成果報告書
到達度目標の達成は以下により評価する.
目標1.は企画書で評価する.
目標2.は中間報告書および成果報告書で評価する.
目標3.は成果報告書で評価する.
To pass the course, 60 marks or more are required out of a maximum 100.
The marks of each student are given based on the submitted reports that cover the following.
* Material for the design plan
* Material for the mid-term report
* Material for the final report
The achievement of each of the goals is evaluated as follows.
* Goal 1 is evaluated based on the submitted material for the design plan.
* Goal 2 is evaluated based on the submitted material for the mid-term report and the final report.
* Goal 3 is evaluated based on the final report.
履修上の注意
/Notices
本演習は,情報電子工学系専攻の4つのコースすべての学生が参加するものになります.
Students from the 4 courses in Division of Information and Electronic Engineering are to attend the class.
教員メッセージ
/Message from Lecturer
本演習は,学生諸君の自主性を特に重んじる演習です.学生間の協調を大事にしながらも,
個々の独自性を大いに発揮してください.
The seminar expects each of the students to do independent activities while regarding the importance of cooperative works.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
大学院カリキュラムはJABEEを適用していない。
備考
/Notes
Used language: Japanese
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等)
なし
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
グループ単位でのソフトウェア開発を行う。
Develop software in students' group.
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
課題に対する要求分析・設計を自分たちで行うとともにそれをソフトウェアとして完成させる。
You perform requirements analysis  for issues and design the software by yourself. Furthermore, you complete it as software.
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超