開講学期/Course Start | 2021年度/Academic Year 後期/Second |
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開講曜限/Class period | 金/Fri 7,金/Fri 8 |
授業区分/Regular or Intensive | 講義科目 |
対象学科/Department | 生産システム工学系専攻先進マテリアル工学コース |
対象学年/Year | 1年,2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院副専修科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 集中講義 |
授業科目名/Course Title | マテリアル創製学概論/Basic Materials Synthesis |
単位数/Number of Credits | 1.0 |
担当教員名/Lecturer | 葛谷俊博,平井伸治 |
時間割コード/Registration Code | MQ222 |
連絡先/Contact |
葛谷俊博(K503 / 0143-46-5639 / kuzuya@mmm.muroran-it.ac.jp)
平井伸治(K602 / 0143-46-5636 / hirai@mmm.muroran-it.ac.jp) |
オフィスアワー/Office hours |
葛谷俊博(月曜日 午前中)
平井伸治(火曜日10:00~12:00) |
実務経験/Work experience |
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更新日/Date of renewal | 2021/09/05 |
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授業のねらい /Learning Objectives |
1.熱力学や物理化学を基本として、金属製錬の他、液相反応や固相反応を利用した新材料の創製について独創性を身に付ける。 2. 学部講義では個々の知識として学んだ物理化学を包括的に理解する。 1. Originality of another, the extractive metallurgy, and the creation of the exotic material using the solid phase reaction is acquired based on thermodynamics and physicochemical. 2. Physicochemical studied as individual knowledge is inclusively understood in the faculty lecture. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
物理化学と言う学問は、それを駆使し簡単な推論を行うと、材料に生じる物理・化学的現象を論理的に洞察することができる他、新材料を創製するための最適なプロセスを教えてくれる。この授業では、物理化学を基本とし、その反応原理に基づいた、薄膜の創製について講義する。 前半は金属製錬工学、後半では化学気相蒸着(CVD)を中心に講義を行う。 The study called physicochemical teaches the best process to create another and the exotic material that can logically penetrate physics and the chemical phenomenon caused in the material if an easy inference is done by making good use of it. In this class, it lectures on the materials synthesis based on the reactive principle based on physicochemical. It lectures on the first half around extractive metallurgy and the latter half around chemical vapor phase deposition (CVD) in materials synthesis. |
授業計画 /Course Schedule |
総授業時間数(実時間): 11.25 時間 第1回:鉄鋼製錬の原理(平井) 第2回:スラグの性質と役割(平井) 第3回:高炉と直接製錬(平井) 第4回:一次精錬と二次精錬(平井) 第5回:溶鋼の脱酸(平井) 第6回:化学気相析出法(CVD)の原理と応用(佐々木) 第7回:プラズマCVDの原理と応用(佐々木) 第8回:物質合成法とその展開(佐々木) なお、第6回~第8回の授業には英語のテキストを用いて、日本語で講義する。 The 1st: Iron and steel making ? principles(Hirai) The 2nd: Role structure and properties of slags The 3rd: Blast furnace, direct reduction processes The 4th: Primary and secondary steel making The 5th: Ladle metallurgy operations including deoxidation The 6th: The principle and application of chemical vapor deposition (CVD) (Sasaki). The 7th: Plasma CVD principle and application (Sasaki) The 8th: Material synthesis method and the development (Sasaki) It lectures in Japanese by using an English text for the class of the 6th-the 8th. 授業で学んだ事柄について、その日のうちに自己学習により復習すること 各回の学修時間の目安は、事前・事後合わせて4時間必要です。 For each 90 minute class, students are expected to undertake an additional 4 hours of self study Self-study about the contents of the class is recommended. 新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、授業計画・授業実施方法は変更する可能性があります。 Due to the epidemic situation of COVID19, the plan and implementation method may be changed. In that case, I will explain to you properly. |
参考書等 /Required Materials |
Introduction to the thermodynamics of materials David R. Gaskell Taylor & Francis 2008 (ISBN:9781591690436)
すぐ使える熱力学 : 高温セラミックスの実例を中心に 耐火物技術協会講座委員会編 ; 山口明良総括著者 耐火物技術協会 1990(ISBN:9784885210198) |
教科書・参考書に関する備考 |
[教科書] [参考書] (1)Introduction to the Thermodynamics of Materials, Fifth Edition David R. Gaskell CRC Press (2)講座・現代の金属学精錬編編集委員会:「非鉄金属製錬」日本金属学会 # (3)耐火物技術協会講座編集委員会編:「すぐ使える熱力学」耐火物技術協会 [備 考] 授業に使用する必要な資料は適宜プリントして配布する. |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
期限内に課題を提出した人で、かつ、必要に応じて課題についての口頭試問に応えられるかを判定する。教員が各100点満点で上記内容を評価し、合計点の6割に達した場合合格とする。 The person who submitted the problem in the time limit and whether it can answer the oral examination of the problem if necessary is judged. When the teacher evaluates the above-mentioned content by each 100 point full marks, and it reaches 60 percent of the total point, it accepts. 新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、成績評価方法は変更する可能性があります。 Due to the epidemic situation of COVID19, the evaluation method may be changed. In that case, I will explain to you properly. |
履修上の注意 /Notices |
出席要件:5回以上出席すること。 |
教員メッセージ /Message from Lecturer |
(1)~(8)の講義の後、総合討論として、材料創製に関する課題を与え、それぞれの課題について発表していただく。また、外部からの研究者にも講義に参加していただき、関連する最新のトピックスについてお話しいただく予定である。ものづくりのための実践的知識を身に付けてほしい。 |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
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関連科目 /Related course |
材料物理化学特論 |
備考 /Notes |
It lectures in Japanese by using an English text for all class. |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
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該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等) |
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Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
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Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
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Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |