開講学期/Course Start | 2021年度/Academic Year 後期/Second |
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開講曜限/Class period | 水/Wed 1,水/Wed 2,水/Wed 3,水/Wed 4 |
授業区分/Regular or Intensive | 週間授業 |
対象学科/Department | 環境創生工学系専攻物質化学コース |
対象学年/Year | 1年,2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院自専攻科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 講義科目 |
授業科目名/Course Title | 単位操作特論 |
単位数/Number of Credits | 2.0 |
担当教員名/Lecturer | 藤本敏行 |
時間割コード/Registration Code | MQ105 |
連絡先/Contact |
藤本敏行(H304 5760 fjmt@mmm.muroran-it.ac.jp) |
オフィスアワー/Office hours |
藤本敏行(月・水曜日 11:55-12:45 応用理化学系学科のホームページまたは教員室前に掲示してあるオフィスアワーで確認してください。 授業が遠隔で行われている間は、E-mailやMoodleのフォーラムでコンタクトしてください。) |
実務経験/Work experience |
更新日/Date of renewal | 2021/02/12 |
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授業のねらい /Learning Objectives |
粉体と、微細な固体粒子または液滴が空気や他のガス中に分散したエアロゾルの基礎を解説する。次に、流体中での粒子の運動や各種の物理的特性とそれに関連する粒子のサイズを理解し、粒子サイズの分布がどのように表されるかを理解する。分級、ろ過、分離のプロセスに関して、古典的な手法から、先進的な手法まで紹介する。 In this course, we will start with the fundamentals of particles and aerosols, which is a colloid of fine solid particles or liquid droplets in air or another gas. Then, we will seek to understand how particle size distributions are described, trying to understand their SIZE which is relative to the motion of particles in fluid and a couple of physical and chemical properties of particles and aerosols. Students will be introduced to the traditional and advanced processes such as classification, filtration and separation of particles and aerosols. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
本コースを履修することで、次のことが可能となる。 1. 幅広い工業や自然現象に関連する粉体工学やエアロゾル科学を理解し、応用することができる。 2. 紛体やエアロゾル粒子の沈降速度を決定する粒子の流体中での運動を理解し、応用することができる。 3.粒子やエアロゾルのキャラクタライズに必要な分級法や分離法を理解し、正しく適用できる。 Upon completion of this course, the students should be able 1. To identify, understand, and apply the science of particle and aerosol technology in various processed across a wide range of industries and natural phenomenon. 2. To understand , and apply the particle motion in fluid to determine the settling velocity of particles and aerosols. 3. To understand and properly employ the classification and separation methods necessary to characterize the SIZE of particles and aerosols. |
授業計画 /Course Schedule |
講義は主に用意した資料を使用し板書形式を併用する。 総授業時間(実時間):22.5時間 第1週 イントロダクションと単位操作について 第2~3週 粒子径の定義 第4~6週 粒子径分布の表し方と計算方法 第7~9週 粒子(エアロゾル粒子を含む)の流体中での運動 第10~12週 粒子、エアロゾルの計測法 第13~15週 粒子のハンドリングや粒子を応用したプロセス No. 1 Introduction of this course Nos. 2-3 Particle SIZE Nos. 4-6 Particle size distribution Nos. 7-9 Motion of particles including aerosol particles in fluid Nos. 10-12 Measurement of particle and aerosol size Nos. 13-15 Handling of particle and aerosols 新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、授業計画・授業実施方法は変更する可能性があります。 Due to the epidemic situation of COVID19, the plan and implementation method may be changed. In that case, I will explain to you properly. |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
この講義では、数回の課題提出と、講義終了後にレポート提出を課す。 100点満点中、60点以上を合格とする。 The score of each student is evaluated by report and home work(s). A grade of more than 60 out of 100 is accepted for a credit. 新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、成績評価方法は変更する可能性があります。 Due to the epidemic situation of COVID19, the evaluation method may be changed. In that case, I will explain to you properly. |
履修上の注意 /Notices |
出席が授業実施回数の2/3に満たない場合は、評価を行わないので注意すること。 Student should attend lectured more than 3/4. |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
この科目の単位習得は、種々の課題に対して問題点を分析し最適な解決策を見出す能力の習得(分析・解決能力)に対応する。解のない問題発見、デザイン能力を構築する。 The acquisition of credits in this subject corresponds to the acquisition of the ability to analyze problems and find the optimum solution for various problems (analysis / solution ability). Find unsolved problems and build design skills. |
備考 /Notes |
この授業は日本語と一部英語で授業を行う This course will be taught in Japanese and partially in English |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
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該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等) |
受講者数が多い場合は、グループワークとプレゼンテーションを行う。 This course adopts group work and presentation, when we have many students. |
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Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
50%超 |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
該当なし N/A |
Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
該当なし N/A |
Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |