授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2020年度/Academic Year  後期/Second
開講曜限/Class period 火/Tue 1,火/Tue 2
授業区分/Regular or Intensive 週間授業
対象学科/Department 全専攻
対象学年/Year 1年,2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院副専修科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 講義科目
授業科目名/Course Title 異文化理解特論A/Cross-cultural Understanding A
単位数/Number of Credits 1.0
担当教員名/Lecturer 三村竜之
時間割コード/Registration Code SP172
連絡先/Contact 三村竜之(m76tatsu[アット]mmm.muroran-it.ac.jp

*[アット]を@に置き換えること)
オフィスアワー/Office hours 三村竜之(月曜日--水曜日の10:00から16:00
*但し、12:00--13:00は除く

事前にメール等でアポイントメントをとった上で来室すること。
アポイントメントなしでの来室、また上記時間帯以外での来室には、一切応対しない。)
実務経験/Work experience
更新日/Date of renewal 2020/08/19
授業のねらい
/Learning Objectives
Language is one of the important aspects of culture, and is a sort of looking-glass, through which we can see and understand culture. This course aims at providing the students with fundamental knowledge about linguistics, a scientific study of language. Particular emphasis will be placed on understanding how diverse languages in the world are in the structural sense. Through exercises and activities (homework/assignments) to be given throughout this course, the students are expected to understand how diverse languages in the world are and how tightly languages and cultures are related.

到達度目標
/Outcomes Measured By:
#1 To understand how tightly connected language and culture are
#2 To understand how structurally diverse the world's languages are
#3 To acquire fundamental knowledge on linguistic and phonetic studies of language

授業計画
/Course Schedule
Hours in total: 10.5h

Week 1: Introduction
Week 2: Fundamentals of language
Week 3: Linguistics: a scientific study of language
Week 4: How diverse the world's languages are: #1
Week 5: How diverse the world's languages are: #2
Week 5: Language and culture: Case study
Week 7: Term/Final examination

*NOTE: There will be an assignment or exercise almost every week reviewing the content of a lesson; be sure to prepare for it.

**The course plan given above can be slightly modified depending on class size.



新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、授業計画・授業実施方法は変更する可能性があります。
Due to the epidemic situation of COVID19, the plan and implementation method may be changed.
In that case, I will explain to you properly.
教科書・参考書に関する備考 No textbook. Handouts (mostly written in English) will be provided in every class.
成績評価方法
/Grading Guidelines
The score of each student is evaluated by an End-term Assignment 50% (to evaluate Outcomes1,2 and 3) and reaction papers/assignments 50% (to evaluate Outcomes 1,2 and 3). A score of 60 or above is required to pass this class.

新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、成績評価方法は変更する可能性があります。
Due to the epidemic situation of COVID19, the evaluation method may be changed.
In that case, I will explain to you properly.
履修上の注意
/Notices
If you are going to take this course, you MUST attend the first lesson; otherwise, you are not allowed to take the course.
教員メッセージ
/Message from Lecturer
傍観者として授業に出席してはいけない。そのような者は大学院で学ぶ資格はない。
各人が当事者であることを十分に自覚して、目的意識と問題意識を持って授業に参加すること。
特に本講座は毎回のように練習問題等を宿題として課すため、くれぐれも受講生は覚悟をしておくこと。
また、居眠りや私語等を行う者は容赦なく教室から出させる。
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
An ability of multidimensional thinking with knowledge from global perspective.

JABEE(a)地球的視点から多面的に物事を考える能力とその素養に対応する。
備考
/Notes
Most of this course will conducted in Japanese.

No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
Active learning 1-1
/主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等)
毎回の授業でリアクションペーパー/課題を課す
A reaction paper/homework is given in each class.
Active learning 1-2
/上記項目に係るALの度合い
50%超
Active learning 2-1
/対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等)
Active learning 2-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし
Active learning 3-1
/深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等)
Active learning 3-2
/上記項目に係るALの度合い
該当なし