開講学期/Course Start | 2020年度/Academic Year 後期/Second |
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開講曜限/Class period | 月/Mon 11,月/Mon 12 |
授業区分/Regular or Intensive | 実習 |
対象学科/Department | 全専攻 |
対象学年/Year | 1年,2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院副専修科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 実験科目 |
授業科目名/Course Title | 日本語MB2/Japanese MC:Intermediate-Advanced |
単位数/Number of Credits | 1.0 |
担当教員名/Lecturer | 山路 奈保子 |
時間割コード/Registration Code | SP164 |
連絡先/Contact | 山路 奈保子(yamaji@mmm.muroran-it.ac.jp) |
オフィスアワー/Office hours | 山路 奈保子(授業時間以外は原則として対応可) |
実務経験/Work experience |
更新日/Date of renewal | 2020/06/29 |
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授業のねらい /Learning Objectives |
日本語によるアカデミックライティングの技能を身につける This course is designed to help international students to improve their skills in academic writing in Japanese. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
1.様々な情報を明快かつ論理的に伝達できるようになる 2.学術的情報伝達の種類に応じた構成や表現を使用できるようになる 1. To learn to express various sorts of information in a clear and logical way 2. To learn to use an appropriate discourse structure and a suitable terminology for each type of academic communication |
授業計画 /Course Schedule |
総授業時間:22.5時間 1.レポートの基本的な構成 2.レポートの文体と表現 3.参考文献や資料の利用 4.定義と分類(1) 5.定義と分類(2)フィードバック 6.機器などの構造やしくみの説明 7.原因と結果の説明 8.要約と引用 9.資料に基づいた考察(1) 10. 資料に基づいた考察(2)フィードバック 11. プレゼンテーション用スライドの作成 12. プレゼンテーション(1)グループ1 13. プレゼンテーション(2)グループ2 14. プレゼンテーション(3)フィードバック 15.まとめ Total: 22.5hours 1. The basic structure of reports 2. Styles and terminology used in reports 3. Using references and referring to them in your reports 4. Defining and classifying 5. Feedback on defining and classifying 6. Explaining the structure and mechanism of an equipment/apparatus/machinery etc 7. Explaining causes and their effects 8. Summarizing and quoting 9. Discussing based on data 10. Feedback on discussing based on data 11. Making slides for a presentation 12. Presentation by Group 1 13. Presentation by Group 2 14. Feedback on presentation 15. Review 新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、授業計画・授業実施方法は変更する可能性があります。 Due to the epidemic situation of COVID19, the plan and implementation method may be changed. In that case, I will explain to you properly. |
教科書・参考書に関する備考 |
初回授業でコース全体の教材を配付する。 A course material is distributed in the first class. |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
作文課題により評価する。 100点満点中60点以上を合格点とする。 The grade will be based on performance in writing assignments during the course. A grade of 60 or more earns a credit. 新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、成績評価方法は変更する可能性があります。 Due to the epidemic situation of COVID19, the evaluation method may be changed. In that case, I will explain to you properly. |
履修上の注意 /Notices |
日本語能力試験N2レベル以上の日本語力を有すること。 授業には80%以上出席すること。 The participant is required to have knowledge and command of JLPT N2 Level or above, and attend 80% or more of the classes. |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
上記「授業のねらい」参照。 ・JABEEの学習・教育目標との関連 日本語による論理的な記述力、口頭発表力、討議等のコミュニケーション能力および国際的に通用するコミュニケーション基礎能力 |
関連科目 /Related course |
日本語MA1, 日本語MA2, 日本語MB1, 日本語MC1, 日本語MC2, 日本語MD1. 日本語MD2 Japanese-MA1, Japanese-MA2, Japanese-MB1, Japanese-MC1, Japanese-MC2, Japanese-MD1. Japanese-MD2, |
備考 /Notes |
この授業は日本語で行う This course will be taught in Japanese |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
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該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等) |
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Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
学生が書いた作文に関して、よりよい文にするための意見交換を行う Students share each other's essays or compositions and discuss how to improve them |
Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
50%超 |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
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Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
該当なし |