開講学期/Course Start | 2020年度/Academic Year 後期/Second |
---|---|
開講曜限/Class period | 火/Tue 9,火/Tue 10 |
授業区分/Regular or Intensive | 週間授業 |
対象学科/Department | 全専攻 |
対象学年/Year | 1年,2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院副専修科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 講義科目 |
授業科目名/Course Title | 日本語MA2/Japanese MC:Intermediate-Advanced |
単位数/Number of Credits | 1.0 |
担当教員名/Lecturer | 小野 真嗣,山路 奈保子 |
時間割コード/Registration Code | SP163 |
連絡先/Contact |
小野 真嗣(Phone: 0143-46-5882 Email: onomasa@mmm.muroran-it.ac.jp ) 山路 奈保子(yamaji@mmm.muroran-it.ac.jp) |
オフィスアワー/Office hours |
小野 真嗣(特に設けず研究室に在室の限り応対します。 Feel free to visit my office and ask me questions. ) 山路 奈保子(授業時間以外は原則として対応可) |
実務経験/Work experience |
|
更新日/Date of renewal | 2020/08/21 |
---|---|
授業のねらい /Learning Objectives |
学習した文型と研究生活に必要な専門基礎語彙を用い、大学内におけるさまざまな場面で円滑にコミュニケーションを行えるようになるための訓練を行う This course is designed to enhance international students’ practical Japanese communication skills needed for interactions at the laboratory and on campus in general; Focus is on practical application of basic sentence patterns and use of frequently used technical terms. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
1.単純な文型を使って自分の意図を相手に伝えることができるようになる 2.相手の発話の趣旨を理解することができるようになる 1. To be able to make oneself clear by using basic sentence patterns 2. To grasp the gist of utterances by others. |
授業計画 /Course Schedule |
*新型コロナウイルスの流行状況によって、授業計画・授業方法を変更する可能性があります。変更する場合は別途メールやMoodleなどを通じてお知らせします。 * Lesson schedules and methods are subject to change due to the new coronavirus prevalence. Any changes will be informed to students via email or Moodle. 総授業時間数:22.5時間 1.文型復習 2.仮定条件 3.推測(1) 4.感情を表す表現 5.目的 6.受身文(1) 7.受身文(2) 8.様態 9.復習 10.命令・禁止 11.推測(2) 12.使役 13.尊敬 14.謙譲 15.まとめ Total: 22.5 hours 1. Review 2. Hypothetical condition 3. Expressing Conjecture-1 4. Expressing a feeling 5. Expressing purpose 6. Passive sentences-1 7. Passive sentences-2 8. Describing appearance of something 9. Review 10. Imperative sentences 11. Expressing conjecture-2 12. Causative sentences 13. Honorific expressions 14. Humble expressions 15. Review |
教科書・参考書に関する備考 |
教材、資料などは授業中に配布する Leaning materials will be provided in class. |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
期末に実施するインタビューテストにより評価する。 100点満点中60点以上を合格とする。 The grade is given on the performance in the course-end oral interview. A credit is given for 60 % and over 新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、成績評価方法は変更する可能性があります。 Due to the epidemic situation of COVID19, the evaluation method may be changed. In that case, I will explain to you properly. |
履修上の注意 /Notices |
初級日本語(本学の「日本語初級Ⅱ」程度)を理解していること。 授業には80%以上出席すること。 The participant is required to have knowledge and command of basic Japanese (the mastery of Basic Japanese 2 or the like) and at least 80% of attendance. |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
・JABEEの学習・教育目標との関連 日本語による論理的な記述力、口頭発表力、討議等のコミュニケーション能力および国際的に通用するコミュニケーション基礎能力 *Relation with JABEE objectives logical writing skill in Japanese, oral presentation, communication in debate, and basic skills for international communication |
関連科目 /Related course |
日本語MB、日本語MC、日本語MD、異文化交流MA |
備考 /Notes |
この授業は日本語で行う This course will be taught in Japanese |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
---|---|---|---|---|
該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等) |
本授業では振り返りとして前時の内容に関して確認を冒頭に行う。 At the beginning of each lesson, we will check the former lesson as a review. |
---|---|
Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%未満 |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
課題文について、小グループでの討論を行う。 Students discuss various topics related to the study materials in small groups. |
Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%未満 |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
既習事項を踏まえ、さらに難易度の高い日本語を学習することになる。 Based on the vocabulary and grammar you learned before, you will learn higher level of Japanese much deeply. |
Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%未満 |