授業情報/Course information

開講学期/Course Start 2020年度/Academic Year  前期/First
開講曜限/Class period 他/Oth.
授業区分/Regular or Intensive 集中講義
対象学科/Department 全専攻
対象学年/Year 1年,2年
授業科目区分/Category 博士前期課程 大学院副専修科目
必修・選択/Mandatory or Elective 選択
授業方法/Lecture or Seminar 講義科目
授業科目名/Course Title ベンチャービジネス特論/Advanced Topics in Venture Business
単位数/Number of Credits 2.0
担当教員名/Lecturer 李 濟民,清水一道,加藤 敬太
時間割コード/Registration Code SP135
連絡先/Contact 清水一道(清水一道
(A227室 0143-46-5651 shimizu@mmm.muroran-it.ac.jp))
オフィスアワー/Office hours 清水一道(毎週月曜日12:00~14:30)
実務経験/Work experience 清水一道(鉄鋼メーカーにおいて熱管理および設計に携わった在職経験を有する)
更新日/Date of renewal 2020/02/07
授業のねらい
/Learning Objectives
本講義では、さまざまな企業家やベンチャー企業のケース・スタディを通じて経営学の考え方を身に付けるとともに応用する力を付けることを目的とする。講義の前半では、経営学と企業家研究の基礎理論を解説する。①経営戦略とビジネスモデルの構築②にケース分析によるビジネスモデルの検証③ビジネスプランの策定と珈琲工房の分析④グループによるプラン作成とプレゼンテーションの4つのテーマで進めていく。後半では、ベンチャー企業、老舗企業、地域企業(北海道企業)等の企業家活動に関するケース分析を行う。
This class, it is intended to learn management theory through case studies. In the first half of the term, we explain the basic theory of Business Administration and entrepreneurial research. ①Manevement strategy and construction of business model ②Verification of business model by case analysis ③Formulation of business plan and analysis of coffee studio ④Creation plan by groups and presentation.  In the second half of the term, we do case analysis of entrepreneurial activity on venture companies and old-established companies and local companies.
到達度目標
/Outcomes Measured By:
(1)経営学の基礎理論の理解を深める。
(2)ケース分析を通じて経営理論の応用力を付ける。
(1)Better understanding of the basic theory of business administration.
(2)Understanding the application of management theory through case analysis.
授業計画
/Course Schedule
1. イントロダクション
2. 経営学の基礎理論
3. 企業家研究
4. ケース・スタディ1(ベンチャー企業)
―ユーグレナ:企業家・出雲充氏―
5. ケース・スタディ2(企業革新モデル)
―星野リゾート:星野佳路氏―
6. ケース・スタディ3(老舗企業とイノベーション)
―ミツカン:企業家・中埜又左エ門氏―
7. ケース・スタディ4(北海道企業)
―北海道企業の地域オープン・イノベーション―
1. Introduction
2. Basic theory of Business Administration
3. Entrepreneurial research  
4. Case Study Ⅰ :The Venture Company
5. Case Study Ⅱ :Corporate Innovation Models
6. Case Study Ⅲ :The Innovation of Old-established Company
7. Case Study Ⅳ :The Hokkaido Company

・授業時間内に小レポートを実施するので、準備すること
You need to submit a small report in this class every time. Please preparing for writing the reports.

教科書・参考書に関する備考 教科書は特に指定しません。各授業ごとに資料等を配布します。
No text book. The stuff for presentation is delivered in every class.
成績評価方法
/Grading Guidelines
出席(30%)とレポート(70%)により評価します。
The score of each student is evaluated by attendances (30%) and reports (70%).
教員メッセージ
/Message from Lecturer
経営学は実践的な学問です。楽しみながら学んでください。
Business Administration is practical. Please learn while having fun.
学習・教育目標との対応
/Learning and Educational Policy
ビジネスの現場における分析・解決能力
Analysis and Solution on field of business
関連科目
/Related course
経営科学
Management Science
備考
/Notes
この授業は日本語で授業を行う。
This subject will be taught in Japanese.
No. 回(日時)
/Time (date and time)
主題と位置付け(担当)
/Subjects and instructor's position
学習方法と内容
/Methods and contents
備考
/Notes
該当するデータはありません
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