開講学期/Course Start | |
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開講曜限/Class period | |
授業区分/Regular or Intensive | |
対象学科/Department | |
対象学年/Year | |
授業科目区分/Category | |
必修・選択/Mandatory or Elective | |
授業方法/Lecture or Seminar | |
授業科目名/Course Title | |
単位数/Number of Credits | |
担当教員名/Lecturer | |
時間割コード/Registration Code | SP134 |
連絡先/Contact |
飯島 徹(飯島 Q109 0143-46-5996 iijima@mmm.muroran-it.ac.jp) ) |
オフィスアワー/Office hours |
飯島 徹(飯島 徹(月曜日10:00-11:00 Monday 16:00-17:00 ) |
実務経験/Work experience |
更新日/Date of renewal | 2020/08/07 |
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授業のねらい /Learning Objectives |
グローバル経済化での世界的不況の下、日本の産業はより高度に知識集約化した高付加価値製品及び持続的に地球環境を維持する為の(エコな)新製品作りを、更に精力的に推進して行かねばならない。この様な状況の中で、産学連携は益々その重要度を増してゆくであろう。 この産学連携を効果的に進め、結果として産業界も大学もそこから多くのものを得る様にし、以って日本の産業及び大学の振興を学ぶ。 Since this globalized economy is under worldwide depression, Japan’s industry needs to promote highly knowledge-intensive and high-value added products and new ecological merchandises to maintain the environment energetically. Therefore, SANGAKU-RENKEI: industry-university linkages will have more importance. Herein we improve industry-university linkage efficiently and both industry and universities try to obtain profits from it. And we learn the better way to develop Japan’s industry and universities. 到達度目標 Outcomes Measured By: 1.産学連携の経緯と現状の理解。 |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
1.産学連携の経緯と現状の理解。 2.取組み事例を紹介し、成功した理由・不成功の原因を理解する。 3.効果的な産学連携活動。 4.海外の産学連携の実態と日本との比較。 5.日本に求められている人材育成。 1. To understand the history and current condition of industry-university linkages. 2. To know the examples of success and failure and find each causes. 3. Efficient activity. 4. Comparing Japanese and foreign industry-university linkages. 5. Required human resource development. |
授業計画 /Course Schedule |
総授業時間(実時間);2単位(90分/60分)X 15回 = 22.5時間 第1週 産学連携論のはじめ 第2週 「産学連携は何故必要か」 第3週 「海外に於ける産学連携の概要」(米、英、独、中国) 第4周 「日本に於ける産学連携の歴史」 第5週 「産学連携の現状」 第6週 「共同研究センターの産学連携への取組みの現状」 第7週 「産学連携の課題」 第8週 「産学連携の課題への対策」 第9週 「利益相反」 第10週 「TLOと知財本部」 第11週 「ベンチャービジネス」 第12週 「ベンチャービジネス2」 第13週 「産学連携に於ける共同研究の実態と成功の為のポイント」 第14週 「産学連携に於ける室工大の具体的取組事例」 第15週 まとめ Total lectures 15times / 22.5 hours 1. Guidance 2. What is industry-university linkages ‘SANGAKU-RENKEI’ 3. History of innovation 4. History of innovation in Japan 5. Nowaday SANGAKU-RENKEI 6. Corporative research between industries and university 7. Tasks of SANGAKU-RENKEI 8. Example solutions of SANGAKU-RENKEI 9. Conflict of interest 10. TLO and intellectual property 11. Venture business (1) 12. Venture business (2) 13. Activity and good samples of industry- university linkages 14. Introductions of SANGAKU-RENKEI of Muroran Ins. of Tech. 15. Summary 新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、授業計画・授業実施方法は変更する可能性があります。 Due to the epidemic situation of COVID19, the plan and implementation method may be changed. In that case, I will explain to you properly. |
教科書・参考書に関する備考 |
授業はパワーポイントを使うので、特に指定はしない。 適時資料は配付することはあるので出席を怠らないように。 Use for PP and taking notes where I mention. I will send some articles in the lecture occasionally. |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
レポートにより評価し、100点満点で60点以上を合格とする。ただし、出席は70%以上。 Performance will be evaluated by submission of several times of reports. Scoring more than 60 out of 100 points is accepted for a credit and more than 70% attendance is also required. 新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、成績評価方法は変更する可能性があります。 Due to the epidemic situation of COVID19, the evaluation method may be changed. In that case, I will explain to you properly. |
履修上の注意 /Notices |
指定しない None |
教員メッセージ /Message from Lecturer |
卒業後は何らかの形で産学連携に係わる機会が多いと想像します。その意味で この機会に産学連携の現状・課題・対応策等を理解して貰えたら幸甚です。 Let’s discuss and think about new ideas for problem and hope about it. |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
講義での目標となる重要な案件についての講義の後、要所要所でレポートを4回程度小テストを課すことで、適時及び最後の総括でその解説と考察を行うことで対応する。 I introduce several points of views for Intellectual Production. And I order you to 4 times reports to achieve the target of this lecture. Finally, discuss about your opinion and idea for Intellectual Production. |
関連科目 /Related course |
ベンチャービジネス特論、技術開発論、ビジネスモデル作成論 Several MOT courses |
備考 /Notes |
授業の一部は英語(資料配付、板書、口頭説明)を行うが、基本的には日本語とする。 Japanese language is mainly used for this lecture, however, reference materials, writing on blackboard, and oral presentation in English are provided briefly. |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
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該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等) |
産学官連携のケースを掲げて、各自の持論で意見を述べあい、実情と照らし合わせる形式で講義に反映させ、理解を深める ・演習では数名でグループを組み、成果発表も行う。その中で個人が十分に役割分担を行っているかを重視する。 I show same cases of matter and group-work style is introduced for the practice, and the outcome presentation is required. The contribution of each student is focused. |
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Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
50%超 |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
単元のキーノートの理解度を確認するために3回程度のレポートを課し、講義で理解を深め,理解度が達しない場合は、小テストを課すことがある。 There are few times reports for the preparation using the keynotes is required. Enough review is required for the short test in the end of each section. |
Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%~50% |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
これからの進路を想定した問題に対して、グループで立場を変えて、その課題や問題点を討論してプレゼンすることで その取り組むべき課題を総合的にレポートにして提案することで理解を深める。 Based on the curriculum of all, and make some groupe to divate as different positions each other the learning style is comprehensive for your future occupation. |
Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
50%超 |