開講学期/Course Start | 2020年度/Academic Year 後期/Second |
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開講曜限/Class period | 木/Thu 7,木/Thu 8 |
授業区分/Regular or Intensive | 週間授業 |
対象学科/Department | 全専攻 |
対象学年/Year | 1年,2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院副専修科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 講義科目 |
授業科目名/Course Title | スポーツ生理学特論/Advanced Sports Physiology |
単位数/Number of Credits | 2.0 |
担当教員名/Lecturer | 上村浩信 |
時間割コード/Registration Code | SP127 |
連絡先/Contact |
上村浩信(Q601 kami@mmm.muroran-it.ac.jp) |
オフィスアワー/Office hours | 上村浩信( 水曜日 16:30から17:00) |
実務経験/Work experience |
更新日/Date of renewal | 2020/06/30 |
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授業のねらい /Learning Objectives |
人は、運動を行なうと様々な部位で安静時と比べ変化することが知られています。そこで、本講義では、人の体の機能を知り、運動することによっておこる現象について生理学観点から講義を行ないます。 During exercise human functional data changes compared with weak level and hard level exercises, aroud body parts. So, in this lecture our study is from a physiological viewpoint about the exercise level and body function. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
エネルギー消費量・エネルギー運搬についての理解 骨格筋・骨等における各部の働きについての理解 身体組成・ウエイトコントロールについての理解 An understanding about energy consumed and energy transportation An understanding about the functional work of each part in skeletal muscle, bone, etc. An understanding about body composition and weight control |
授業計画 /Course Schedule |
総時間数(実時間数)22.5時間 The total number (number of real time) 22.5 hours of time 1週 体力について・環境との適応について 2週 身体活動とエネルギーについて(1) 3週 身体活動とエネルギーについて(2) 4週 身体活動とエネルギーについて(3) 5週 身体活動と呼吸循系環器について (1) 6週 身体活動と呼吸循系環器について (2) 7週 身体活動と呼吸循系環器について (3) 8週 身体活動と筋神経系出力について (1) 9週 身体活動と筋神経系出力について (2) 10週 身体活動と筋神経系出力について (3) 11週 運動処方 (1) 12週 運動処方 (2) 13週 運動処方 (3) 14週 まとめ 15週プレゼンテーション または、テスト One week Fitness and adaptation to the environment. 2-4 weeks About body activity and energy 5-8 weeks About body activity and respiratory metabolism 9-11 weeks About abody activity and a neuromuscular system output 11-13 weeks Fitness conditioning 14 week conclusion 15 presentation or test 新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、授業計画・授業実施方法は変更する可能性があります。 Due to the epidemic situation of COVID19, the plan and implementation method may be changed. In that case, I will explain to you properly. |
教科書・参考書に関する備考 | 教科書・参考書は特に指定しない。 |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
定期試験または、口答試験(50点) レポート提出(50点)により評価する。100点満点中60点以上を合格とする A final examination (50 points) , Report presentation (50 points) estimates. 60 or more points are requured to the pass the course. 新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、成績評価方法は変更する可能性があります。 Due to the epidemic situation of COVID19, the evaluation method may be changed. In that case, I will explain to you properly. |
履修上の注意 /Notices |
不合格者は再履修すること。 Students, who wasn't accepted for a credit , need to re-entry the course. |
教員メッセージ /Message from Lecturer |
興味のある学生さんは、是非来てください。 Please come here, The interested student needs a exercise problems. 体力は 日常生活で 欠かせないものです。論理的に理解することは、この課題を より発展します。 Fitness is important for life stage. It is understood logically recogned for your fitness. |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
自然科学および情報技術に関する知識とそれらを応用できる能力 Capability to apply this knowledge to natural science and information technology |
備考 /Notes |
本授業は基本的には日本語で行われる。 Japanese language is mainly used during this lecture. |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
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該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等) |
数回に1度の割合で、受講者のスポーツ等の体験と授業内容と関連することについて、述べてもらう。 |
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Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%未満 |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
数回に1度 身体運動を行い トレーニング理論を実施するので 測定において 共同作業を行う。 |
Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%未満 |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
関連する参考図書を読み、授業内容に関する理解を更に深める。 |
Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%未満 |