開講学期/Course Start | 2020年度/Academic Year 後期/Second |
---|---|
開講曜限/Class period | 木/Thu 7,木/Thu 8,木/Thu 9,木/Thu 10 |
授業区分/Regular or Intensive | 週間授業 |
対象学科/Department | 情報電子工学系専攻電気通信システムコース |
対象学年/Year | 1年,2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院自専攻科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 講義科目 |
授業科目名/Course Title | 伝送工学特論 |
単位数/Number of Credits | 2.0 |
担当教員名/Lecturer | 長谷川弘治 |
時間割コード/Registration Code | MQ304 |
連絡先/Contact |
長谷川弘治(教員室:7号館4階 Y403 連絡事項がある場合は, オフィスアワーに来室してください. 電子メール:本人かどうか確認できないので,使用しないでください.Moodleの会話を利用してください. なお必須記載事項とのことですから,アドレスを記載します. khasegaw@大学共通アドレス ) |
オフィスアワー/Office hours |
長谷川弘治(Moodle のお知らせに記載しています. 情報電子工学系学科電気電子系掲示板のオフィスアワー一覧,または,http://www.muroranit.ac.jp/ie/elec/electronics/info/undergraduate/officehour.htmlを参照して下さい. ) |
実務経験/Work experience |
更新日/Date of renewal | 2020/09/11 |
---|---|
授業のねらい /Learning Objectives |
Network method for analysis and representation of electromagnetic waves is discussed. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
Students can explain 1. theorems and concepts of electromagnetic wave fields 2. network representations of electromagnetic fields |
授業計画 /Course Schedule |
22.5 hours 1. Introduction 2. Theorems and concepts for electromagnetic field computation 3. Wave equations and Sturm -Liouville problems 4. Waveguides and modal representations of the fields 5. Two-dimensional problems 6. Network representations I (points) 7. Network representations II (finte volumes) 8. Network representations III (infinite regions) Due to the epidemic situation of COVID19, the plan and implementation method may be changed. In that case, I will explain to you properly. |
教科書 /Required Text |
Electromagnetic field computation by network methods Leopold B. Felsen, Mauro Mongiardo, Peter Russer Springer 2009(ISBN:9783540939450) |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
The score of each students is evaluated by a report (100%) A grade of more than 60 is accepted for a credit. Due to the epidemic situation of COVID19, the evaluation method may be changed. In that case, I will explain to you properly.Due to the epidemic situation of COVID19, the evaluation method may be changed. In that case, I will explain to you properly. |
履修上の注意 /Notices |
1. Students must register the moodle page. 2. Announcements about this lecture will be made in the moodle page. |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
They will emerge with communication skills, teamwork skills, ethical perspectives, the ability to learn on their own, and other solid technical skills that will enhance their capabilities as engineers. |
関連科目 /Related course |
通信工学特論,応用電磁気学特論 Advanced Communication Engineering, Advanced Applied Electromagnetics It is strongly recommended to have studied electromagnetism and transmission lines in undergraduate course. |
備考 /Notes |
The subject will be taught in Japanese. |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
---|---|---|---|---|
該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等) |
1週目が教員による講義です. 2週目から8週目は反転授業です.各自配布資料の指定した範囲を自己学習し,授業中の議論に積極的に参加すること. |
---|---|
Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
50%超 |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
授業時間中にグループディスカッションを行い,各グループでの結論を発表します. |
Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%~50% |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
学部で学習した内容を基に,電磁波回路の等価回路表現や回路設計を検討します. |
Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%~50% |