開講学期/Course Start | 2020年度/Academic Year 前期/First |
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開講曜限/Class period | 水/Wed 3,水/Wed 4 |
授業区分/Regular or Intensive | 週間授業 |
対象学科/Department | 生産システム工学系専攻応用物理学コース |
対象学年/Year | 1年,2年 |
授業科目区分/Category | 博士前期課程 大学院自専攻科目 |
必修・選択/Mandatory or Elective | 選択 |
授業方法/Lecture or Seminar | 講義科目 |
授業科目名/Course Title | 基礎物性特論B |
単位数/Number of Credits | 1.0 |
担当教員名/Lecturer | 桃野直樹 |
時間割コード/Registration Code | MQ252 |
連絡先/Contact | 桃野直樹(教育・研究2号館Q206室(内線5656)) |
オフィスアワー/Office hours | 桃野直樹(金曜日:16時~18時(この他、月・火・水:12時~13時で在室していればOK)) |
実務経験/Work experience |
更新日/Date of renewal | 2020/04/14 |
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授業のねらい /Learning Objectives |
固体中の格子振動や電子の振る舞いを理解し、これらから比熱や電気抵抗など基礎的な固体物性がどのように説明されるかを学ぶ。 This is designed for an introductory course of solid state physics. A sampling of topics to be covered includes thermal properties of electron gas, Fermi statistics, electronic conduction in metals, electronic states in a periodic potential, band theory, and advanced topics in strongly correlated system. |
到達度目標 /Outcomes Measured By: |
① 自由電子気体と電子物性 ② 周期ポテンシャル中の1電子状態 ③エネルギーバンド理論の基礎 ④ 自由電子系の電子比熱,電気抵抗,磁化率 ① Free electron gas and its properties ② Electronic states in a periodic potential ③ Basic of energy band ④ Electronic specific heat, electric resistivity, magnetic susceptibility of free electron gas |
授業計画 /Course Schedule |
総授業時間数 (実時間); 12 時間 1. 結晶内の自由電子とフェルミの分布関数 2. 化学ポテンシャル,電子比熱,磁化率 3. 電気伝導率とオームの法則 4. 周期ポテンシャル中の1電子状態 5. エネルギーバンドとエネルギーギャップ 1. Free electrons and Fermi statistics in crystals 2. Chemical potential, electronic specific heat, and magnetic susceptibility 3. Electrical conductivity and Ohm’s law 4. Electronic states in a periodic potential 5. Energy band and energy gap 新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、授業計画・授業実施方法は変更する可能性があります。 The course schedule and teaching method could be changed (ex. into Online or On-demand style) depending on the spread of COVID-19. We will inform you of our determinations through Moodle. |
参考書等 /Required Materials |
固体物理学入門 Charles Kittel [著] ; 宇野良清 [ほか] 共訳 丸善 2005(ISBN:4621076531)
Introduction to solid state physics Charles Kittel Wiley 2005(ISBN:047141526X) |
教科書・参考書に関する備考 |
各授業ごとに資料を配付する No text book. The stuff for presentation is delivered in every class. |
成績評価方法 /Grading Guidelines |
レポートで評価し、60点以上を合格とする。 The score of each student is evaluated by reports. A grade of more than 60 is accepted for credit. 新型コロナウイルス感染症の流行状況に伴い、学生への十分な周知のもと、成績評価方法は変更する可能性があります。 The grading guideline is subject to change depending on the spread of COVID-19. We will inform you of our determinations through Moodle. |
学習・教育目標との対応 /Learning and Educational Policy |
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関連科目 /Related course |
基礎物性特論A |
備考 /Notes |
この授業は日本語と一部英語で授業を行う This subject will be taught in Japanese and partially in English. |
No. | 回(日時) /Time (date and time) |
主題と位置付け(担当) /Subjects and instructor's position |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
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該当するデータはありません |
Active learning 1-1 /主体的学修(反転授業,小テスト,振り返り 等) |
授業冒頭に振り返りを行う。 |
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Active learning 1-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%未満 |
Active learning 2-1 /対話的学修(グループ学習,協働,調査体験 等) |
think-pair-shareにより,物性物理の諸概念について考えを発表・共有する。 |
Active learning 2-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%~50% |
Active learning 3-1 /深い学修(複数科目の知識の総合化や問題解決型学修 等) |
直接目に見えないような物理現象や抽象的な概念に対し,具体的なイメージを涵養し,理解を深めるような課題を課す。 |
Active learning 3-2 /上記項目に係るALの度合い |
15%未満 |